سنایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

نقش مثبت مسکو در پرونده هسته‌ای ایران/ تولید سوخت هسته‌ای در کشور به کمک روسیه

سفیرایران در روسیه گفت: یادداشت تفاهمی به ایران و روسیه امضا شده است که در قالب آن ایران و روسیه قصد دارند در داخل کشور سوخت هسته‌ای تولید کنند.

نقش مثبت مسکو در پرونده هسته‌ای ایران/ تولید سوخت هسته‌ای در کشور به کمک روسیه
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مهدی سنایی" در حاشیه دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفت: سه سند در یازدهم ماه نوامبر بین ایران و روس اتم (سازمان انرژی اتمی روسیه) امضا شد که یکی از آنها موافقت‌نامه همکاری‌های هسته‌ای بود که تمدید همان قرار دادی است که در اوایل دهه نود امضا شده بود.
 
سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: سند دوم در رابطه با ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر به نام‌های بوشهر دو و بوشهر سه بود که تمهیدات لازم برای شکل گیری و شروع به کار روس‌ها فراهم خواهد شد.
 
وی افزود: سومین سند یادداشت تفاهم دو کشور در غالب تولید سوخت هسته‌ای است که بسیار مفید و مهم بود و براساس این سند ایران و روسیه قصد دارند در کشورمان سوخت هسته‌ای تولید کنند.
 
صنائی ادامه  داد: یادداشت تفاهمی بین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تهیه شده است و انشاالله به زودی امضا خواهد شد که بر اساس آن صدور روادید برای تجار، گردشگران و محافل دانشگاهی تصویب خواهد شد.
 
سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: دریافت ویزای روسیه و ایران با این توافق نامه به میزان زیادی برطرف خواهد شد که باعث ترسیم تعاملات و رفت و آمد بین ایران و روسیه می‌شود و این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه‌ تسهیل رفت و آمد بین ایران و روسیه است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران تصریح کرد: نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته مثبت  بوده اما عملکرد روسیه در دوره‌های مختلف متفاوت است.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: شاید اگر در سال‌هایی که قطعنامه‌ها علیه ایران وضع شد و فشارها بر ایران افزایش پیدا کرد پوتین در روسیه رئیس جمهور بود به گونه‌ی دیگری این وقایع اتفاق نمی‌افتاد.
 
سنایی تاکید کرد: در ماه‌های آینده نقش روسیه تقویت خواهد شد و گفتگوهای زیادی نیز بین دو کشور در جریان است و یادداشت تفاهمی که در ماه نوامبر بین دکتر صالحی و رئیس روس اتم امضا شد بسیار مهم است و اجرایی شدن آن بسیار حائز اهمیت است.

همچنین سفیر کشورمان در روسیه در سخنرانی این مراسم گفت: بی ثباتی نظام بین‌الملل مزایا و معایبی برای منطقه خاورمیانه دارد.بی تردید با فروپاشی شوروی و برچیده شدن نظام دو قطبی، نظام بین‌الملل در حال تغییربوده و هنوز ثبات نیافته است.
 
وی تصریح کرد: آنچه در اوراسیا رخ داد باعث شد که این تحولات در نظام بین‌الملل به اوج خود برسد و می‌بایست یک نظام جدید بین‌المللی عرضه گردد و یا اینکه این بی ثباتی به همین شکل ادامه پیدا کند.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های نظام بین‌الملل این است که بازیگران مستقل به دنبال افزایش جایگاه خود در ساختار نظام بین‌الملل هستند و ایران و روسیه بی تردید دو کشور قدرتمندی هستند که به دنبال بالا بردن جایگاه خود در نظام بین‌الملل می‌باشد.
 
سنائی تاکید کرد: ایران در دهه گذشته به عنوان یک قدرت اصلی و تاثیر گذار در منطقه و نظام بین‌الملل جایگاه مناسبی را پیدا کرده و سوال اصلی این است که جایگاه ما در نظام بین‌الملل کجاست.
 
سفیر ایران در روسیه افزود: یکی از شکاف‌‌های اصلی نظری در ایران  بومی نشدن نظریه‌های روابط بین الملل در ایران است و نیاز مبرم وجود دارد که ما نظریات مبتنی بر سیاست‌های خود را تبیین نماییم.
 
وی تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه از اهمیت بالایی در دولت یازدهم برخوردار است و دوره اینکه بگوییم روسیه قابل اعتماد نیست گذشته است و این ادبیات مربوط به یک قرن پیش است.
 
سنائی تاکید کرد: سیاست‌خارجی دولت یازدهم تنش زدایی روابط با غرب و تعمیق‌ روابط با چین و روسیه است و دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به این دو کشور قدرتمند دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار