یادداشت/

استقبال از نتانیاهو با «کارزار بایکوت»

سخنرانی سوم مارس (14 اسفند) نتانیاهو در کنگره آمریکا به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی اوباما و اسرائیل تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان، رسانه‌‌ها و حتی برخی از نمایندگان کنگره به انتقاد از این سفر پرداخته و تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را دخالت در امور داخلی آمریکا خوانده‌اند.


استقبال از نتانیاهو با «کارزار بایکوت»
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها فضای کنگره آمریکا با حصارکشی سیاسی برای ممانعت از ورود نتانیاهو به کنگره این کشور پر تحرک شده است.

"محمودرضا امینی" کارشناس سیاست خارجی در یادداشتی تخصصی این وضعیت را مورد بررسی قرار داده است که متن آن به شرح ذیل است.


بدون شک برای رئیس‌جمهور آمریکا که تاکنون مذاکرات هسته ای با ایران را برگ برنده و افتخار دیپلماتیک خود می‌دانسته، حضور غیر منتظره نخست وزیر اسرائیل می‌تواند در کنگره بسیار گران تمام شود و تمام معادلاتی را که برای کاهش مخالفت‌های جمهوری‌خواهان چیده شده بود، برهم زند.

با وجود آنکه کاخ سفید سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی وی در کنگره را خارج از رویه‌های موجود می‌داند و به این دلیل با آن مخالفت می‌کند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا با هدف کلی به چالش کشیدن سیاست اوباما در برابر برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده است.

در ماه مارس قرار است مذاکرات جامعی بین طرف‌های درگیر پرونده هسته‌ای ایران صورت پذیرد که براساس برخی نشانه‌ها احتمال دستیابی به توافق درخصوص برنامه هسته‌ای ایران در این مذاکرات وجود دارد و از این رو اخلال در این فرایند به عنوان مهمترین کار ویژه نتانیاهو خواهد بود.

با این حال کاخ سفید، اعلام کرده است که باراک اوباما، در جریان سفر ماه مارس نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن با او دیدار نخواهد کرد، اما چند روز پیش بود که بنیامین نتانیاهو با وجود تأکید رئیس جمهور آمریکا بر عدم دیدار با وی گفت، برای سخنرانی در کنگره آمریکا مصمم است.

به این ترتیب سخنرانی سوم مارس (14 اسفند) نتانیاهو در کنگره آمریکا به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی اوباما و اسرائیل تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان، رسانه‌‌ها و حتی برخی از نمایندگان کنگره به انتقاد از این سفر پرداخته و تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را دخالت در امور داخلی آمریکا خوانده‌اند.

در این میان مخالفت‌های کاخ سفید و برخی سناتورهای دموکرات علیه سخنرانی نتانیاهو وارد فاز جدیدی شده است. چند روز پیش، سناتور "پاتریک لیهی"، که گفته می‌شود از باسابقه‌ترین سناتورهای آمریکاست، شرکت در سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره را بایکوت کرد و اقدام جمهوری‌خواهان کنگره برای دعوت از نتانیاهو، بدون مشورت با کاخ سفید را مصداق «یک حرکت نمایشی جلف و خودسرانه» عنوان کرده است.

البته وی چندمین سناتور دموکرات است که به کارزار بایکوت سخنرانی جنجال‌برانگیزِ نتانیاهو می‌پیوندد. این سناتور با‌سابقه‌ آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که به زعم او، اقدام خودسرانه نمایندگان جمهوری‌خواه، می‌تواند بر ثمربخشی مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تاثیر منفی داشته باشد. به عقیده‌ لیهی، آنها با این اقدام نه تنها اسراییل که کنگره امریکا را نیز شرمگین ساخته‌اند.

پیش از وی،سناتور «کریس کونز» به صراحت بیان کرده بود که در سخنرانی نتانیاهو شرکت نمی‌کنند. همچنین سایر سناتورهای دموکرات درباره اینکه در سخنرانی نتانیاهو حضور می‌یابند یا خیر دو پهلو سخن گفته اند.

از سویی دیگر "جو بایدن"، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز پیش‌تر اعلام کرده بود، در سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهد کرد؛ چرا که در زمان سخنرانی در سفر به‌سر می‌برد.

اینکه آیا باید این "کارزار" را جدی گرفت و آنرا نشانه حقیقی اختلاف کاخ سفید با کنگره و نخست وزیر اسرائیل دانست یا نه و اینکه آیا اساسا سخنرانی نتانیاهو متغیری تعیین کننده برای آینده مذاکرات هسته ای (آنچنان که کاخ سفید وانمود می کند) است یا نه، خود مجال دیگری را می طلبد.

دهم تير 94، ضرب‌الاجل دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی تعیین شده است و سخنرانی رهبر انقلاب درخصوص رد توافق دو مرحله‌ای چشم انداز مبهم و پیچیده‌تری را درخصوص آینده این مذاکرات ارائه می‌دهد. ایران بر اساس گزارش‌های آژانس آنچه را که تعهد به برنامه اقدام مشترک نامیده‌اند را عمل کرده و خواهان توافق شفاف و یک مرحله است. هم اکنون همه نگاه‌ها متوجه تصمیم گروه 1+5 و بالاخص آمریکا است.

انتهای پیام/
برچسب ها: امینی ، مذاکرات ، هسته‌ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار