یک کارشناس سیاست خارجی گفت: توافق ترک‌ها و کردها در ظاهر علیه داعش است، اما در باطن ترک‌ها وارد باتلاقی می‌شوند که برون‌رفت از آن بسیار مشکل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از هواداران خود خواست برای کنار گذاشتن سلاح و توافق دموکراتیک با دولت ترکیه برنامه‌ریزی کنند.

 
عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه در پیامی که توسط سری ثریا اوندر، نماینده حزب دموکراتیک مردمی خوانده شد، گفت: با حل درگیری و منازعات 30 ساله، به تحکیم پایه‌های صلح نهایی نزدیک می‌شویم و هدف اول ما دستیابی به راه حل دموکراتیک است.

این نماینده به نقل از اوجالان ادامه داد: از حزب کارگران کردستان می‌خواهم در بهار کنفرانسی فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم استراتژیک و تاریخی به منظور خلع سلاح برگزار کنند.

اوندر گفت: کردها و آنکارا بیش از هر زمان دیگر به تحکیم صلح نزدیک شده‌اند.

در همین رابطه روزنامه حریت با اشاره به استقبال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از این پیشنهاد نوشت: اردوغان از پیشنهاد عبدالله اوجالان مبنی بر اتمام درگیری مسلحانه با دولت ترکیه، استقبال کرد.

 اردوغان در یک کنفرانس خبری گفت که خلع سلاح شدن کردها خواسته مهم ترکیه بوده و آنکارا منتظر شنیدن چنین خواسته‌ای ازسوی اوجالان بوده است.

 رئیس‌ جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده است که کردهای مسلح از این خواسته عبدالله اوجالان پیروی کنند. وی گفت: ترکیه در آستانه روزی تاریخی است که با حسرت در انتظارش بود.
 
در این راستا "محمد ساجدی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تلاشهای اردوغان به پایان دادن 30 سال درگیری باحزب کارگران کردستان اظهار داشت: از زمانی که اردوغان در ترکیه به سر کار آمد، با دو مانع بزرگ مواجه شد، یکی مسئله کردها و دیگری بحران داخلی.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: بعد از ماجرای داعش نیز ادامه اختلافات و درگیری اردوغان با حزب کارگران کردستان به زیان وی تمام می‌شد زیرا تداوم درگیری‌های سنتی با کردها و  عدم حمایت آن‌ها در منطقه کردستان عراق، در برابر تروریست‌هایی که امروز به عنوان داعش مطرح می‌شوند، عاقلانه نبود.
 
ساجدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آینده چندان مناسبی در انتظار رئیس جمهور ترکیه نباشد. اردوغان محبوبیت بسیار خوبی را در اجلاس 2010 سوییس به‌‌دنبال مانوری که به نفعش تمام شد،  بدست آورد ولی زیادی‌خواهی‌های وی، همانطور که داوود اغلو در کتاب "عمق استراتژیک" به آن اشاره می‌کند، ترکیه را دچار بحران ساخته که برون رفت از آن بسیار مشکل است.
 
کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: بی‌خانمانی بیش از چهار میلیون سوری، سه میلیون عراقی، همه و همه ناشی از این افراط ‌خواهی‌های ترکیه است.
 
 وی اظهار داشت:  به نظر می‌رسد که اردوغان در آینده نزدیک، از این بحران جان سالم به در نبرد، هرچند که در ظاهری آرام سعی می‌کند خودش را بی طرف نشان دهد. تمام شواهد و مدارک دال بر این است که ترکیه در یک آتش بزرگ وارد شده است.
 
ساجدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا پ.ک.ک دیگر به دنبال تشکیل دولت مستقل کردی نیست، اظهار داشت: کردها به‌دلیل ضعف‌های مفرطی که از سه جانب به آن‌ها وارد شد، عملاً این موضوع را فراموش کردند. اعضای این حزب، در کوبانی به شدت مورد اجحاف واقع شدند و تلفات فراوانی دادند. از سوی دیگر، ترکیه با ورود نظامی به شمال عراق، آن‌ها را به شدت سرکوب کرد و از سمت ایران هم شانسی برای ابراز این مسئله نداشتند بنابراین آن‌ها بحث رسیدن به استقلال را تقریبا منتفی کردند و هم اکنون به دنبال احیای حقوق فرهنگی و زبانی خود هستند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد:  توافق ترک‌ها و کردها در ظاهر علیه داعش است اما در باطن، آن‌ها وارد باتلاقی می‌شوند که برون‌رفت از آن بسیار مشکل است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار