ساکی: کری و فابيوس موضوع هسته‌ای ايران را بررسی می‌کنند/ آنکارا در مبارزه با داعش نقشی کلیدی ایفا می کند ‎

«جان کری» در دیدار آتی خود در روز هفتم مارس در پاریس با وزیر خارجه فرانسه موضوع اتمی ایران را بررسی می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از وزارت خارجه آمریکا؛ جنیفر ساکی در مورد تحولات فلسطین و اخبار مربوط به شهر روابی واقع در کرانه باختری ، از اقدام اسرائیل در ارسال آب آشامیدنی به این شهر استقبال کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بحران اوکراین نیز ، بر حمایت کشورش از کی یف در مقابل مسکو تاکید کرد و افزود خروج سلاح های رزمی از شرق اوکراین طبق توافق نامه مینسک ، گام مهمی در رسیدن به صلح در شرق اوکراین است.

جنیفر ساکی در مورد اوضاع غزه بعد از جنگ 51 روزه ، گفت آمریکا هنوز از شرایط وخیم انسانی حاکم بر نوار غزه نگران است.وی در مورد سخنان دیروز جیمز کلاپر ، مدیر امنیت ملی آمریکا که گفته بود ترکیه مامن و محل اصلی گذر تروریست های داعش به سوریه است ، گفت : "ترکیه همچنان شریکی مهم برای آمریکا در ائتلاف ضد داعش باقی مانده است و روابط طرف راهبردی می باشد.آنکارا گامهایی مهم در زمینه مقابله با داعش برداشته است که صرفا نظامی نبوده اند."


ساکی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: جان کری روز هفتم مارس با فابیوس درباره موضوعات گوناگون و از جمله مذاکرات اتمی ایران در پاریس باهم دیدار خواهند کرد. 

وی درباره سفر آتی کری به سوئیس، عربستان سعودی و انگلیس گفت: علاوه بر سفر به سوئیس، عربستان سعودی و انگلیس وزیر خارجه همچنین در روز شنبه هفتم ماه مارس راهی پاریس خواهد شد و با فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار خواهد کرد. آن‌ها درباره مسائل گوناگونی از جمله اوکراین، داعش و مذاکرات اتمی ایران گفتگو خواهند کرد. 

وی درباره دیدار آتی جان کری وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در ژنو در سوئیس و موضوعاتی که مطرح خواهد شد، گفت: آن‌ها درباره اوکراین با هم گفتگو خواهند کرد و وزیر خارجه بر نگرانی‌های ما درباره این کشور تاکید خواهد کرد. من انتظار دارم که آن‌ها همچنین درباره مسائل مختلف با هم گفتگو کنند. آن‌ها مطمئنا در گذشته اختلاف نظراتی با هم داشته‌اند. ما هنوز درباره مسائلی چون مذاکرات ایران با آن‌ها تعامل داریم و این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد. 

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «جیمز کلاپر» رئیس سیا اعلام کرده است که مبارزه با داعش اولویت ترکیه نیست و از اقدامات این کشور انتقاد کرده است. نظر شما در این باره چیست و چگونه می‌تواند توافق نوزدهم فوریه با این کشور را توجیه کنید، گفت: من مطمئنا درباره هرگونه اظهار نظرهای آقای کلاپر شما را به سازمان مربوطه رجوع می‌دهم. اما من باید بگویم که ترکیه همچنان یکی از شرکای مهم ما محسوب می‌شود. آن‌ها در هر حیطه گام‌هایی را در ائتلاف بر ضد داعش برداشته‌اند که این گام‌ها نه تنها نظامی بلکه در جهت از بین بردن شبه نظامیان خارجی بوده است. این موضوع به از بین بردن منابع مالی آن‌ها هم مربوط می‌شده است. این موضوع همچنین به نامشروع نشان دادن ایدئولوژی داعش هم مرتبط بوده است. از ابتدا ما گفته‌ایم که جامعه بین المللی می‌تواند کارهای بیشتری در این رابطه صورت دهد و ما در این رابطه با کشورهای دیگر و از جمله ترکیه برای برداشتن این گام‌ها در تعامل بوده‌ایم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید چرا «اشتون کار‌تر» وزیر دفاع آمریکا در سفرش به منطقه دیداری از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ائتلاف بر ضد داعش نداشته است، گفت: ترکیه همچنان یکی از شرکای مهم ما است. ترکیه هم پیمان ما در ناتو است. ژنرال آلن و مک گورک دو نفر از مقامات ما اخیرا در این کشور بودند. وزیر خارجه درباره این متحدمان بار‌ها صحبت کرده است و به نظرم مطمئنا شما می‌دانید که مقامات ما در هر سفری از تمامی کشور‌ها دیدار نمی‌کنند. 

این سخنگو درباره تماس تلفنی اخیر جان کری با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم گفت: او روز چهارشنبه با محمود عباس صحبت کرد و آن‌ها وضعیت موجود بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسرائیل و اهمیت تامین مالی این تشکیلات را بررسی کردند. وزیر خارجه همچنین در این تماس تلفنی خلاصه‌ای از اقدامات خود را در رابطه با تلاش‌هایش برای جلوگیری از بحران در کرانه باختری رود اردن و راه پیش رو در ماههای آتی ارائه کرد. 

وی افزود: ما درباره وضعیت انسانی وخیم در غزه نگرانیم و در تعامل با هم پیمانان بین المللی خود از جمله دولت اسرائیل در جهت حمایت از تلاش‌ها برای بازسازی و احیاء غزه تلاش خواهیم کرد. اسرائیل اعلام کرده است که آب و برق شهر روابی و دیگر شهرهای فلسطینی را تامین می‌کند. ما موضوع تامین آب روابی را پیگیری می‌کنیم و قطع برق شهرهای فلسطینی متوقف خواهد شد. ما از تمامی تلاش‌ها برای بهبود سرمایه گذاری و تولید رفاه و فرصت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنیم. البته ما ادامه گفتگو برای یافتن راه حلی بلند مدت برای تامین آب و برق را تشویق می‌کنیم. 

ساکی درباره سفر هیات آمریکایی به هاوانا و روابط بین آمریکا و کوبا گفت: آن‌ها درباره زمان بازگشایی سفارتخانه‌ها با هم گفتگو خواهند کرد. ما بار‌ها درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم و لازم است که دراین فرصت بر روی این موضوع تاکید کنیم که آمریکا سیاستی را که پنجاه سال درباره کوبا در پیش گرفته بود به خاطر موثر نبودن آن را متوقف کرد. این راهبرد در راستای منافع ملی ما نبود و همچنین به نفع مردم کوبا و جامعه مدنی این کشور که خواهان شنیده شدن صدای خود هستند، نبود. همانطور که امنیت ملی ما جزء منافع ما محسوب می‌شود در این حال موضوع اقتصاد هم در حیطه منافع آمریکا و مردم کوبا است. 

این سخنگو درباره قتل یک روزنامه نگار در بنگلادش گفت: آمریکا به شدید‌ترین وجه ممکن قتل بیرحمانه آویجیت روی که اقدامی بیرحمانه و بزدلانه بود، محکوم می‌کند. آویجیت یک روزنامه نگار و یک دوست خوب بود و ما مراتب تسلیت خود را به دوستان و خانواده وی اعلام می‌کنیم. این تنها حمله بر ضد یک فرد نبود بلکه حمله‌ای بزدلانه بر ضد اصول جهانی است که در قانون اساسی بنگلادش محترم شمرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار