«حبیب اسماعیلی» گفت: سینمای ایران در مقایسه با اوایل انقلاب تماشاگر کمتری دارد که این خود به مسائلی چون گرانی بلیت برمی‌گردد.

حبیب اسماعیلی، تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: عملکرد مدیران سینمایی و دولت‌ها را باید در دو بخش سنجید، یکی  بحث تولید و دیگری بحث پخش که با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در شورای صنفی سینما ایران در اسفند 92 صورت گرفت، در بحث پخش و اکران عملکرد بسیار خوب بود؛ به این امر که بعضی‌ اعتقاد دارند در سینما فصل سینمایی وجود دارد و درماه‌هایی چون رمضان یا محرم از سینما استقبال نمی‌شود، اعتقاد ندارم زیرا امسال اقبال از فیلم‌ها در فصل‌ها قابل توجه بود.

وی ادامه داد: فیلم خوب در هر مقطع و در هر برهه‌ای از زمان اکران شود، تماشاگر خود را جذب می‌کند. به طور مثال فیلم "ساکن طبقه وسط" ساخته شهاب حسینی به صورت آزاد در سینماها اکران شد و به اقبال آن امید نداشتیم ولی با فروش بسیار خوبی مواجه شد.

اسماعیلی افزود: فیلم "ملبورن" را در فصلی سرد اکران کردیم که در همین فصل جزو باشگاه میلیاردی ها شد؛ همین طور فیلمی چون "ردکارپت" در ماه رمضان اکران و با استقبال مخاطبان سینما روبرو شد.

این تهیه کننده عنوان کرد: در سال 93 رونق سینما با توجه به سال‌های گذشته بسیار خوب بود ولی در  مجموع به مخاطب‌های بیشتری نیاز داریم. سینمای ایران در مقایسه با اوایل انقلاب تماشاگر کمتری دارد که این خود به مسائلی چون گرانی بلیت باز می‌گردد و تعداد تماشاگران نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

وی در خصوص عملکرد جشنواره فیلم فجر گفت: در جشنواره فیلم فجر هر ساله با یک مسائلی مواجه بودیم. بالاخره دولت در انتخاب فیلم ها یک رویکرد و سلیقه‌ای دارد که با توجه به آن به انتخاب فیلم‌ها دست می‌زنند و می‌بینیم که جشنواره فیلم فجر فقط در اکران تعدادی از فیلم‌ها نقش دارد و خیلی از فیلم‌های سال گذشته هنوز هم پشت اکران در سینماها مانده‌اند.

وی درباره‌ی مسئله جوانگرایی در سینما گفت: مفهوم جوان گرایی در سینما به طور دقیق به چه معناست؟ آیا جوان‌گرایی یعنی کارگردان‌های فیلم اولی که سنشان کمتر از 30 سال است؟ آیا کسی مثل "اصغر فرهادی" جوان نیست؟ من اعتقاد دارم این تقسیم بندی‌ها باید از بین برود. در سینما مجموعه‌ای از افراد در تولید یک اثر سینمایی نقش دارند که  در آنها هم جوان حضور دارد و هم افرادی با تجربه؛ و البته سینمای ایران نیاز به بازیگران و کارگردانان جوان هم دارد.

وی تصریح کرد: در سینمای ایران ماندگاری مهم است. سالانه در جشنواره فیلم فجر بین 40 تا 50 فیلم اکران می‌شود اما به تعداد انگشتان دست فیلم ماندگار وجود دارد.

وی افزود: من اعتقاد دارم که این شعارها به طور کامل باید از بین بروند و شرایطی فراهم شود که اساتید در کنار جوان‌ها در یک جشنواره حضور داشته باشند و این طور نباشد که در یک جشنواره آثار بزرگان سینما رد شده و فقط جوان‌ها در آن حضور یابند.

اسماعیلی عنوان کرد: سینما مثل ورزش نیست که اگر سنی از بازیکنان و دیگر عواملش گذشت دیگر نتوانند در زمین حضور یابند و تا زمانی که یک هنرمند حرفی برای گفتن دارد باید به فعالیت خود ادامه دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار