باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

در اولین کنگره حزب ندای ایرانیان چه گذشت؟

اولین کنگره حزب ندای ایرانیان صبح امروز با حواشی نه چندان زیاد در تالار آدینه تهران برگزار شد.

در اولین کنگره حزب ندای ایرانیان چه گذشت؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران،‌ "حزب ندای ایرانیان" که سر برآوردن آن در جریان اصلاحات صدای بسیاری از جنرال‌های این طیف را درآورده بود و قریب به اتفاق تمامیت‌خواهان به ظاهر اصلاح‌طلب، ظهور و بروز ندا را با منویات تند و تیز خود مغایر می‌دانستند، توانست پس از کش و قوس‌های فراوان و تحمل نیش و کنایه‌های اقتدارگرایان دوم خردادی، اولین کنگره خود را در تالار آدینه تهران برگزار کند. بر خلاف دیگر همایش‌های اصلاح‌طلبان در این کنگره نه از رفع حصری خبر بود و از علی مطهری و نه از آهنگ‌های شجریان و یار دبستانی من!

در ادامه به حواشی نه چندان پر و پیمان این کنگره اشارات نظری خواهیم انداخت.

** ندایی‌ها تالار آدینه‌ای را برای میزبانی اولین کنگره خودشان انتخاب کرده بودند که قبل از آن حزب مردم سالاری نیز چنین اقدامی را انجام داده بود.

** ساعت 9:30؛ مطلع همایش با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط "کریم منصوری" قاری برجسته بین‌المللی آغاز شد.

** فیض الله عرب‌سرخی،‌ الیاس حضرتی، احمد نقیب‌زاه، مرتضی الویری، سعید الله بداشتی و صادق خرازی از چهره‌های شاخص حاضر در این همایش بودند.

** "سامان بختیاری" رئیس ستاد برگزاری کنگره که سخنان خود را با عبارت "به نام خدایی که در این نزدیکی‌هاست" آغاز کرده بود، به نمایندگی از هم‌کیشان خود در حزب ندای ایرانیان به حضار خیرمقدم گفت.

** صابره سیما عضو هیئت موسس حزب ندای ایرانیان با قرار گرفتن پشت تریبون، پیام محمد خاتمی که برای همایش ارسال شده بود را قرائت کرد.

** مجید فراهانی دبیرکل موقت حزب ندای ایرانیان، ناطق بعدی همایش بود. فراهانی حفظ اعتماد عمومی مردم را بزرگ‌ترین سرمایه کشور دانست و در همین باره خاطرنشان کرد: ارتقای اعتماد عمومی جز با حرکت همگانی در سه محور امکان‌پذیر نیست؛ این سه محور عبارتند از "صیانت از منافع ملی"، "تلاش برای رهایی از بیماری تاریخی توسعه‌نیافتگی" و "رفع شکاف‌های اجتماعی و تلاش برای آشتی ملی".

** ترجیع‌بند سخنان فراهانی بر روی ارائه آمارهای اقتصادی و فروش نفت در دولت‌های "میرحسین موسوی"، "هاشمی رفسنجانی"، "محمد خاتمی" و "محمود احمدی‌نژاد" متمرکز بود و تا توانست با صدایی بلند، ضعف‌ها و ایرادات موجود در سیاست‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم را به رخ مدعوین کشید.

** پس از فراهانی "خانم توکلی" به روی سن آمد و پیام ارسال شده توسط آیت الله هاشمی‌رفسنجانی را قرائت کرد.

** پس از فراهانی، میزگردی با عنوان "احزاب؛ آینده سیاسی در ایران" برپا شد و صادق خرازی، دکتر صدریان استاد دانشگاه ملبورن، دکتر نسرین مصفا، احمد نقیب‌زاده و داوود فیرهی بر روی صندلی‌هایی که از قبل برای میزگرد مزبور تدارک دیده شده بود، جلوس کردند.

** صدریان اولین سخنران میزگرد بود و بدون توجه به موضوع میزگرد، نقطه ثقل اظهارات خود را بر روی مباحث اقتصاد و به ویژه اقتصاد چین متمرکز کرد. وی در همین باره گفت: الگوی کشورهایی همچون ترکیه و چین جواب کشور ما را نخواهد داد؛ آن چیزی که برای ما می‌تواند کارساز باشد، نیروی انسانی با کیفیت است که این مسئله دو پارامتر دارد؛ یکی انعطاف ذهنی و دیگری سیالیت. صدریان در همین باره افزود: نیروی انسانی در ایران، یکی از باکیفیت‌ترین نیروها در منطقه است که برخلاف نفت و گاز هیچ دستی به این نیرو نزده‌ایم. صدریان راه پیشرفت اقتصاد هر کشوری را منوط به مبارزه با مفسدان اقتصادی عنوان کرد و در همین باره گفت: ما شاهد هستیم که در کشور چین با وجود همه پیشرفت‌های اقتصادی، 18 هزار نفر از حزب کمونیست به دلیل فسادهای اقتصادی از این کشور فرار کرده‌اند و دولت چین با استعانت از اینترپل، این افراد را به کشورش بازگردانند.

** در ادامه این میزگرد، نسرین مصفا از اساتید دانشگاه به تبیین نقش بانوان در جامعه پرداخت.

** داوود فیرهی دیگر ناطق میزگرد بود که برخلاف صدریان و مصفا، در راستای موضوع میزگرد سخن گفت.

** احمد نقیب‌زاده از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران فرد دیگری بود که به عنوان سخنران در میزگرد سخن گفت. وی در مطایبه‌گری جالبی و در واکنش به اظهارات صدریان، مبنی بر این که 18 هزار نفر از اعضای حزب کمونیست چین به خاطر فسادهای اقتصادی از کشورشان فرار کرده بودند و نیز این که گفته بود ایران برای چین کشوری مهمی به حساب می‌آید، گفت: دلیل این که ایران برای کشوری همچون چین مهم به حساب می‌آید، شاید این باشد که آن 18 هزار نفر در حزب کمونیست چین برای کارآموزی به ایران آمده بودند. این اظهارات نقیب‌زاده خنده حاضران را در پی داشت.

** بعد از نقیب‌زاده، صادق خرازی که مجری‌گری این میزگرد را عهده‌دار بود، در سخنانی گلایه‌های خود را مبنی بر ممنوع التصویر شدن محمد خاتمی در رسانه‌ها بیان کرد و با حالتی تحکم‌وار برای اصول‌گرایان خط و نشان کشید و در همین باره گفت: برای تصاحب قدرت حتماً تلاش می‌کنیم و با کسی هم تعارف نداریم اگر متحمل شکست نیز بشویم، سرخورده نخواهیم شد. اظهارات برادرزاده کمال خرازی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان کف زدن‌های ممتد حضار را در پی داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار