عسل اردبیل؛

عسل اردبیل مکمل غذایی در داروخانه های کشور

کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل کیفیت بالای عسل اردبیل عسل تولید شده در اردبیل به عنوان مکمل غذایی در داروخانه های سراسر کشور به فروش میرسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ در دامنه سرسبز سبلان 120 گونه گیاهان دارویی وجود دارد که این امر تولید عسل با کیفیت در استان اردبیل را به دنبال داشته است.

عسل ،ماده غذايی بسيار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالری ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها به سرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار مي کنند گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زايی ، عسل دارای ويتامين های متعددی از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است.

شناسایی 315 هزار کلونی عسل در اردبیل

باقری کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۳۱۵ هزار کلونی عسل در اردبیل شناسایی شده است که از هر کلونی 20 کیلوگرم عسل تولید می شود.

به گفته وی تنوع گیاهان و اقلیم منطقه موجب شده است عسل تولیدی در اردبیل جزو نمونه های کیفی در سطح ملی و جهانی باشد.

سالانه شش هزار تن عسل در اردبیل تولید می شود

باقری گفت: سالانه شش هزار تن عسل در این استان تولید می شود که در این راستا استان اردبیل رتبه شاخص کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه نوع آب و هوا و پوشش گیاهی استان اردبیل مهمترین عامل تولید عسل مرغوب در منطقه است، افزود: برای تولید یک قاشق عسل شهد بیش از یک میلیون گل و زحمت هزاران زنبور لازم است .

این محقق با یادآوری اینکه عسل در معارف دینی هم به عنوان داروی شفابخش معرفی شده است، افزود: جلوگیری از بیماری های قلبی و عروق، خاصیت آنتی بیوتیکی، استفاده در سوختگی ها وترمیم زخمها و خاصیت شبه انسولینی از جمله مهمترین خواص درمانی عسل است.

صادرات عسل اردبیل به کشورهای همجوار

باقری کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عسل تولید شده در اردبیل به کشورهای حوزه خلیج فارس، آذربایجان ، عربستان ، یمن و ترکیه صادر می شود.

این درحالی است که کشور ترکیه یکی از تولید کننده های نمونه عسل در دنیا محسوب می شود که در این راستا به دلیل کیفیت بالای عسل اردبیل از این محصول در منابع غذایی خود استفاده می کنند.

هم اکنون استان اردبیل با تولید عسل باکیفیت در کشور و دنیا به یک رقیب بزرگ در میان کشورهای تولید کننده عسل تبدیل شده است و عسل اردبیل در بازارهای جهانی مشتریان خاصی دارد.

انتهای پیام/ب


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.