اسرائیل و عربستان سعودی، هر دو توافق هسته‌ای با ایران را یک توافق «بد» می‌دانند و از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای احساس خطر می‌کنند. اما با توجه به واکنش روشن و صریح کاخ سفید به سخنرانی قریب الوقوع نتانیاهو، روشن است که دولت اوباما، رویکرد بی‌ سر و صدا و پشت پرده سعودی‌ها را ترجیح می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" در مقاله‌ای به قلم "اودد اران" و «یوئل گزانسکی" می‌نویسد: عربستان سعودی و اسرائیل، هر دو به یک اندازه از توافق هسته‌ای ایران، احساس خطر می‌کنند. اما سوال اینجاست که رویکرد کدامیک می‌تواند بر تصمیم‌گیرندگان آمریکایی اثرگذارتر باشد.

تقابل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران/ رویکرد

*** رویکرد مشابه اما ناهماهنگ اسرائیل و عربستان سعودی در نخستین روزهای شروع مخالفت‌ها علیه ایران هسته‌ای
در نخستین روزهای شروع مخالفت‌ها علیه ایران هسته‌ای، اسرائیل و عربستان سعودی، هردو رویکردی مشابه، اما ناهماهنگ اتخاذ کردند. هر دوی آن‌ها مسئولیت جلوگیری از ایجاد یک ایران هسته‌ای را به دوش آمریکا نهادند. این دو معتقد بودند که مخالفت آنها نباید علنی باشد و باید طوری به نظر برسد که این کمپین به آمریکا تعلق دارد.
این استراتژی کارساز بود. آمریکا به 5 کشور دیگر (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) پیوست تا ائتلافی بین المللی را علیه ایران تشکیل دهند.

*** رویکردهای دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و ریاض از یکدیگر فاصله گرفته است
این روزنامه صهیونیستی در ادامه می‌نویسد، تحریم‌های بین المللی ایران را مجبور کرد که وارد مذاکره شود و پیش بینی‌ کرد که ایران به زودی با توافقی که قابلیت‌های هسته‌ای آن را محدود می‌کند،‌ موافقت می‌کند.
با اینکه عربستان سعودی و اسرائیل در جریان روند مذاکرات قرار دارند، در پشت صحنه نفوذ خود را بر 1+5 اعمال می‌کنند. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا دخالت‌های عمومی و علنی، می‌تواند مذاکره با ایران را از حال حاضر دشوارتر کند.
با این حال، اخیرا رویکردهای دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و ریاض از یکدیگر فاصله گرفته است. 

تقابل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران/ رویکرد

*** نتانیاهو رابطه شخصی خود با اوباما را در کانون توجهات قرار داده است
وقتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تقابل مستقیم با باراک اوباما، رئیس‌جهور آمریکا قرار گرفت، با طرح به شدت سیاسی خود برای سخنرانی در کنگره آمریکا (در سوم ماه مارس)، تمامی عواقب منفی که اسرائیل از آن‌ها دوری می‌جوید را با جان و دل پذیرفت. به اعتقاد نویسنده، وی به جای آنکه خطرات یک ایران هسته‌ای را به موضوع اصلی گفت و گوهای بین المللی تبدیل کند، رابطه شخصی خود با اوباما را در کانون توجهات قرار داد.

تقابل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران/ رویکرد

*** مذاکره کنندگان آمریکایی، ایران را برای رسیدن به توافقی که نتانیاهو با آن مخالف است، ترغیب می‌کنند
نتانیاهو به جای محدود کردن اشتیاق و تمایل آمریکا برای مصالحه با ایران و رسیدن به توافق هسته‌ای با این کشور، خط مستقیم ارتباطی خود با یکی از مهمترین کسانی که این توافق به آن بستگی دارد را مسدود کرد. به علاوه، این معقولانه است که مذاکره کنندگان آمریکایی مشکلاتی را که اوباما در خانه با آن رو به رو است، به همتایان ایرانی خود نشان دهند و آن‌ها را برای رسیدن به توافقی که نتانیاهو با آن مخالف است، ترغیب کنند.

*** نگرانی عربستان سعودی در مورد توافق هسته‌ای با ایران، کم‌تر از اسرائیل نیست
تصمیم نتانیاهو برای رو در رویی با اوباما، به وضوح از یک نگرانی عمیق برای امنیت بلندمدت اسرائیل سرچشمه می‌گیرد. اما این تصمیمی است که مشکلات عمده‌ای به دنبال دارد. اسرائیل می‌داند که در صورت حصول یک توافق هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل برچیده نخواهد شد. عربستان سعودی نیز هر چند فعلا  سکوت اختیار کرده، اما نگرانی آن در مورد توافق هسته‌ای با ایران، کم‌تر از اسرائیل نیست.

تقابل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران/ رویکرد

*** تغییر قابل ملاحظه تفکر عربستان سعودی در مورد مسئله هسته‌ای
در طول چند سال اخیر، تفکر عربستان سعودی در مورد مسئله هسته‌ای، تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته است. شاهزاده‌های سعودی، به صراحت و به طور علنی اعلام کرده‌اند که اگر تهران در حرکت به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای متوقف نشود، عربستان سعودی ناگزیر به امتحان گزینه نظامی هسته‌ای خود خواهد بود. 

برخی از شاهزاده‌های ارشد سعودی گفته‌اند که اگر تهران «حق» غنی سازی اورانیوم را به دست آورد، ریاض نیز باید به قابلیت‌های هسته‌ای خود دست پیدا کند. احتمال زیادی وجود دارد که توافق هسته‌ای ایران و آمریکا، عربستان سعودی را بر آن دارد که خواستار توافقی مشابه گردد. 

*** سعودی‌ها از این می‌ترسند که هر گونه توافقی با جمهوری اسلامی، ایران را به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای به رسمیت خواهد شناخت
عربستان سعودی نگران این است که چنین توافقی، به تقویت ایران منجر شود. بنابراین، سعودی‌ها احتمالا هر گونه موفقیت دیپلماتیکی که آمریکا با ایران به آن دست پیدا کند را به چالش خواهند کشید. ریاض از این می‌ترسد که واشنگتن امتیازاتی به تهران بدهد و یا به جای این کار، با دادن آزادی عمل به این کشور در منطقه، باعث شود که ایران امتیازات جدیدی را به دست آورد که این به ضرر عربستان سعودی خواهد بود.

فرقی نمی‌کند که شرایط توافق نهایی چیست، سعودی‌ها از این می‌ترسند که هر گونه توافقی با جمهوری اسلامی، ایران را به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای به رسمیت خواهد شناخت.

*** ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان سعودی،‌منافع راهبردی اصلی عربستان سعودی را تغییر نخواهد داد
حتی اگر هیچ توافق نهایی صورت نگیرد، سعودی‌ها به شدت نگران این هستند که خود مذاکرات، رقیب منطقه‌ای آن‌ها را با ابرقدرت‌های جهان در یک تراز قرار داده است.

تقابل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران/ رویکرد

مرگ ملک عبدالله در ماه گذشته،‌ و به سلطنت رسیدن برادر ناتنی وی، ملک سلمان، منافع راهبردی اصلی عربستان سعودی را تغییر نخواهد داد. ملک سلمان، چند ساعت پس از رسیدن به سلطنت، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما همچنان به سیاست‌های درستی که عربستان سعودی از زمان تاسیسش تاکنون دنبال می‌کرده است، پایبند خواهیم بود. هفته بعد، وی در یک دیدار خصوصی، از اوباما خواست تا اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را به ایران ندهد.

*** دولت اوباما، رویکرد بی‌ سر و صدا و پشت پرده سعودی‌ها را ترجیح می‌دهد
اسرائیل و عربستان سعودی، هر دو از توافق هسته‌ای با ایران احساس خطر می‌کنند و آن را یک توافق «بد» می‌دانند. آن‌ها علاوه براین، از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای نیز احساس خطر می‌کنند. با این حال، فرهنگ، رفتار و شیوه متفاوت سیاسی آن‌ها برای مقابله با این تهدیدات، به اتخاذ رویکردهای متفاوت انجامیده است. 

با توجه به واکنش روشن و صریح کاخ سفید به سخنرانی قریب الوقوع نتانیاهو، روشن است که دولت اوباما، رویکرد بی‌ سر و صدا و پشت پرده سعودی‌ها را ترجیح می‌دهد. به اعتقاد نویسنده، شاید اگر اسرائیل هم سیاست مشابهی را در پیش بگیرد، احتمال موفقیت بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار