معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران:

تغییرات آزمون دستیاری از سال 95 به اجرا در خواهد آمد/ 50 درصد آزمون باید مرتبط با صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای باشد

دکتر ضیائی گفت: از سال آینده افراد با پایان دوره کارورزی باید قبل از ورود به کار و گرفتن پروانه نظام پزشکی، آزمون مهارتی را سپری کنند.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،، دکتر سید محسن ضیائی، در نشست خبری مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول پذیرش دستیار، گفت: در حال حاضر این موضوع مطرح است که با نحوه کنونی پذیرش دستیار ممکن است برای رشته های مختلف تخصصی فرد مناسب را نتوانیم انتخاب کنیم. بوردهای تخصصی نیز به این موضوع اذعان دارند که اگرچه آزمون دستیاری عادلانه است ولی معیار مناسبی نیست برای این که مشخص کند دانشجویان برای کدام رشته تخصصی مناسب هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر شرکت کنندگان در آزمون دستیاری می توانند در همه رشته های تخصصی و همه دانشگاه ها حق انتخاب داشته باشند و این وضعیت نقایص زیادی را برای این آزمون ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با این حال در مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی در خصوص تحول پذیرش دستیار بنا شد، آزمون سال 94 نیز مانند سابق به اجرا در بیاید و تمام تغییرات از سال 95 اعمال خواهد شد.

دکتر ضیائی با تاکید بر این که در انتخاب دستیار، مسائلی غیر از یک آزمون 4 جوابی را باید مد نظر قرار داد، خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات نشست اخیر این بود که نمرات آزمون دستیاری در 5 زیرگروه جراحی های اصلی، فرعی، کودکان، داخلی و سایر دروس طراز بندی شود. بر این اساس 85 درصد نمره اصلی آزمون تایین می گردد که به عدالت بسیار نزدیک تر است.

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، دومین مصوبه شامل این است که هیچ گاه سوابق افراد در آزمون پذیرش دستیاری تا کنون لحاظ نمی شد. ولی با تغییرات کنونی، 5 درصد نمره آزمون بر اساس معدل دوره طب عمومی این افراد در نظر گرفته می شود.

دکتر ضیائی با اشاره به سومین مصوبه هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول پذیرش دستیاری نیز گفت: 10 درصد نمره آزمون دستیاری نیز بر اساس پیش کارورزی است.

وی با اشاره به تفاوت دیگر آزمون دستیاری سال 95 با آزمون سالهای قبل توضیح داد: در تغییرات جدید موضوع حداکثر تعداد رشته های انتخابی افراد لحاظ شده است. چون شرکت کنندگان نمی توانند در همه رشته های تخصصی استعداد داشته باشند و باید از قبل تصمیم بگیرند که می خواهند وارد کدام رشته شوند.

دکتر ضیائی با بیان این که در برخی از کشورها فقط حق انتخاب 1 تا 3 رشته وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا به حال در کشور ما فرد هر 27 رشته تخصصی را در همه دانشگاه ها انتخاب می کرد تا بالاخره قبول شود و بعد بر اساس علاقه تغییر رشته دهد. اما در تغییرات کنونی و در سال 95، افراد اجازه دارند در همه دانشگاه ها فقط 5 رشته را انتخاب کنند و از سالهای بعد این میزان به 3 رشته کاهش می یابد. ضمن این که انتخاب رشته قبل از اعلام نتیجه آزمون باید انجام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین ادامه داد: یکی از تغییرات عمده دیگر این است که از سال آینده با پایان دوره کارورزی، از افراد آزمون مهارتی گرفته می شود و به این ترتیب هر کسی که دوره عمومی را به اتمام می رساند، قبل از ورود به کار و گرفتن پروانه نظام پزشکی، باید این آزمون را سپری کند.

وی با اشاره به این که آزمون مهارتی در تمام سال و در بخش های منتخب کشور برگزار می شود، بیان داشت: این آزمون باعث می شود فرد از حداقل مهارت های حرفه ای برخوردار باشد و دوره کارورزی احیا گردد. ضمن این که همه افراد باید حداقل مهارت های لازم را متناسب را برنامه های پزشکی عمومی داشته باشند.

دکتر ضیائی در ادامه با تاکید بر این که برای شرکت در آزمون دستیاری، شرکت در آزمون مهارتی و کسب نمره قبولی آن الزامی است، خاطرنشان کرد: در ضمن هر کس می خواهد در ایران دستیار شود، باید حداقل 9 ماه دوره پزشکی عمومی را گذرانده باشد.

وی با بیان این که البته این امر هنوز به تصویب شورای آموزش تخصصی پزشکی نرسیده است، گفت: با این حال یکی از تغییراتی که احتمالا به مصوبات این شورا افزوده می شود، همین قانون است، ضمن این که موضوعاتی مثل مصاحبه و اخذ توصیه نامه از بخش های خدمت، بخصوص در مورد اخلاق حرفه ای و پزشکی برای تصویب در این شورا مورد بحث است.

دکتر ضیائی بیان داشت: دورنمای طرح تحول پذیرش دستیار این است که آزمون کتبی باید از نظر تاثیر به 50 درصد برسد و 50 درصد مابقی به صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای فرد بازگردد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
اصلا عادلانه نیست.برای کسی که الان سال آخرشه نباید اعمال بشه.اگه قراره اعمال بشه باید برای ورودیهای جدید باشه.
Austria
ناشناس
۰۴:۴۲ ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
چرا هميشه سعى داريد يه قانون وضع كنيد كه هيچ كدام از مشمولين آن قانون راضى نيستند. همه كسانى كه ميخواهند امتحان بدهند از شرايط كنونى راضى هستند و اين از كامنت ها مشخص است.نبايد مصاحبه در اين گزينش تاثير داشته باشه. لطفا زحمت نكشيد هيچ تغييرى ايجاد نكنيد. اگر شيوه كنونى ظالمانه هم باشد ظلم به سويه عدل تست و هر گونه تغيري از مساوات و عدل ولله به دور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۳ دی ۱۳۹۴
باسلام وخسته نباشیدتاثیردادن معدل برای فارغ التحصیلان گذشته کارعادلانه ای نیست واگرنمره دستیاری 50 درصد کتبی باشد مسلما در50 درصد باقی مانده جذب سفارشی ها وحق خوری ها را خواهیم داشت باید فکر بهتری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۴
دکتری که درس نخونده به درد لای جرز دیوار میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۴
خیلی بی انصافیه، معدل رو نباید دخالت بدین، معیارهای نمره دهی تو بخشا بر اساس سطح علمی نیست، علاوه براین تو دانشگاهای کوچیک به سختی نمره میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
هميشه دانشجوهاي بين الملل نمره هاي عالي داشتن به خاطر .....
حالا اگه نمره و معدل اثر داده بشه دقيقا فقط به نفع اونا ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
دوستان عزیز وقتی ما دانشجو بودیم 36 ساعت کشیک میدادیم و بعد از آن هم هیچگونه وقتی جهت کار دیگری نمی ماند تنها به بیماران و درمان آنها فکر می کردیم اما الان دانشجویان تنها دنبال گشت و گذار هستند و با استفاده از امکانات فراوان تستسی امتحان میدهند و نمره خوبی هم میگیرند ولی ما ها حتی از لحاظ کتاب و رفرنس نیز در مضیقه بودیم حال میگوید معدل و غیره موثر است مگر خود شما کی فرغ اتحصیل شده اید ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
سلام به نظر من هم كسي اگه رشته ايي رو دوست نداشته باشه كلا انتخاب نميكنه ولي با محدود كردن تعداد انتخاب ها مجبور ميشه رشتهايي رو كه علاقه نداره انتخاب كنه در انتخاب صد رشته هم هميشه ما به ترتيب علاقه وشهر انتخاب ميكنيم ضمن اينكه شايد ما توانايي و مهارت بيشتر از پنج رشته رو داشته باشيم مثلا كسي كه جراحي رو دوست داره ميتونه در تمام رشتهايي كه جراحي هستند موفق باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر احمدی
۲۳:۱۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
با عرض سلام
جناب وزیر محترم ما تمام عمر و جوانیمان را برای درس خواندن گذاشتیم .چه شبهایی را دور از خانواده در بیمارستان کشیک ماندیم .7سال تمام درس ها و کتاب های سنگین را خواندیم به امید اینکه آینده درخشانی در انتظارمان است و بتوانیم به مردم جامعمون خدمت کنیم /آیا به نظر شما درست است که هر روز یه قانون جدید تصویب کنید و باعث آشفتگی فکری کسانی شوید که تمام زندگییشان درس و خدمت کردن بوده.لطف کنید به جای تغییرات امتحان دستیاری به فکر کیفیت آموزش باشید .اینکه شما فکر میکنید با حق انتخاب 5 رشته فردی به دنبال علایق خود می رود در اشتباهید .فرضا کسی که رشته ای مثل چشم و رادیو را بخواهد با این محدودیت ریسک نمی کند انتخاب کند .اینجا ایران است نه کشور اروپایی که از همان ترم اول سیستم اموزشیشان کاملا متفاوت است.با تغییرات هر روزتان ادمو از پذشکی خوندن پشیمون نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
دخالت دادن مصاحبه واین چیزا یعنی دخالت هرچه بیشتر پارتی بازی در گزینش ها!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۶ تير ۱۳۹۴
سلام من دانشجوی شهرستان بودم و واقعا دوران استاجری وایننترنی زحمت میکشیدیم و سخت میگرفتن و زمانیکه مهمان شدم حتی تو دوران اینترنی اینترنا خیلی وفتا حضور فیزیکی هم نداشتن و نهایتا بانمره خیای عالی بخشومیگذرنودن.بنظرم اصلادخالت نمره..عادلانه نیست.مگراینکه آزمونهای داخلی هم سراسری بشه ک ممکن نیست
Iran (Islamic Republic of)
یک دانشجوی پزشکی
۰۲:۰۶ ۱۶ تير ۱۳۹۴
با سلام خدمت مسئولین
خواهشمند است نمره را تاثیر ندهید اینجوری حق دانشجوها ضایع میشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۱۸ ۰۲ تير ۱۳۹۴
من اینترن شهرستانم. نمره بخشای استاجریم حداکثر 14 بود. دوترم مهمان شدم نمره های من زیر 19 نیومد! ینی ندادن که بیاد. کم کم 17 میدادن!!! بعلاوه این که کلی تئوریارو نمره اضافه می کردن. الان ما قراره با هم مقایسه شیم?!
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۱:۰۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
دقیقا منم همینطور!!!! از وقتی مهمان شدم معدلم قشنگ کشید بالا!!! و به نظرم تاثیر معدل بیرحمانه ترین کار ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۵ ۰۲ تير ۱۳۹۴
ای کاش همه مسئولین وپزشکان دوره ای را در مناطق محروم عملا ببینند اینکه عده ای محکوم به خدمت در مناطق محروم باشند وعده ای از اول حتی در دوران تحصیل در رفاه کامل باشند معلوم نمی توانند درد ان روستایی بیچاره را بفهمند
مثل استرالیا کانادا نه 9ماه حداقل 3-5 سال خدمت کنند بعد هر جا خواستند برند
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۲:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
۷ سال تو روستاهای جنوب فارس تو گرما و بدون هیچ امکاناتی به قول مسئولین به مردم مناطق محروم خدمت کردم الان که تصمیم دارم تخصص بخونم باید رزومه تحصیلیم خوب باشه،واقعا معنای عدالت رو هر روز بهتر میفهمیم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۰:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
۷ سال تو روستاهای جنوب فارس تو گرما و بدون هیچ امکاناتی به قول مسئولین به مردم مناطق محروم خدمت کردم الان که تصمیم دارم تخصص بخونم باید رزومه تحصیلیم خوب باشه،واقعا که
United States of America
علی
۱۸:۴۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
با سلام و خسته نباشید
لطفا در مورد تاثیر معدل و نمره پره اینترنی اگر امکان داره تجدید نظر کنید چون برای کسانی که فارغ التحصیل شدن عادلانه نیست. در ضمت امتحاناتی که از دانشجویان گرفته شده سراسری نمیباشد و در نتیجه امکان مقایسه به حق وجود ندارد.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
پس از این که سال ها در روستاها کار کرده ایم می خواهید ما را با کسانی که در دوران دانشجویی خودشون با تبلت هاشون درس می خونده اند قیاس کنید ؟ زمان ما اهمیت امتحان پره انترنی فقط برای استریت شدن بود و تاثیر معدل هم مثل آزمون چهارگزینه ای است ! منظور از نه ماه چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
با سلام
از مسئولین میخوام که مدبرانه تصمیم گیری کنند اگر قرار باشه معدل هم ملاک باشه (همانند کنکور سراسری)باید ازمون ها رو سراسری برگزار کنید تا حقی از کسی ضایع نشود
Iran (Islamic Republic of)
مريم
۰۰:۲۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
با عرض سلام،واقعا عادلانه نيست،حداقل بايد اين قانون به نحوي اعمال شود كه فقط براي فارغ التحصيلان جديد انجام شود و يا اختياري تأثير داده شود
Iraq
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
خواهش میکنم نمره و معدل رو تاثیر ندهید
Iran (Islamic Republic of)
درسا
۲۱:۱۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
باعرض سلام، بنده هم خواهش میکنم که معدل رو تاثیر ندین، چون نمره هیچوقت ملاک خوبی برای ارزیابی یک دانشجوی پزشکی نیست، به خصوص اینکه درسالهای آخر، ما دوره های آموزشهی رو در بیمارستان ها میگذرونیم و درگیر کشیک و.... هستیم، خیلی اوقات به خصوص درشهرهای کوچک عدالت در نمره دهی رعایت نمیشه و افراد نمره ای که واقعا حقشونه نمیگیرند!!!!
این بی عدالتیه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
نمره ومعدل روخواهشمندم تاثیر ندین لااقل برای کسانیکه درزمان دانشجویی مطلع نبودن بذارید اختیاری باش شرایط زندگی وجامعه وکاری مادرگذشته ایجاب کرد که به فکر نمره ومعدل نباشیم بااجرای این قانون محکوم به ماندن درپزشک عمومی میمانیم خواهشا اختیاریش بفرمایید که کورسوی امید افرادی که بیخبرازاین قانون دوران دانشجوییشان راطی کرده اند از بین نرود
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۱۴:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
باسلام مسولان عزیز حتما بخوانید
لطفادرصورت احقاق حق کسانی که ازتاثیر دادن معدل وپیش کارورزی در زمان تحصیل بی اطلاع بودن لطف بفرمایید اصلاحیه ای را دراین قانون وارد بفرمایید که حق انتخاب باخودداوطلب باشد که این تاثیر را درامتحانش اعمال کند دراینصورت مادهه شصتی ها که واقعا زندگی بهمون سخت گرفت اینجا حقمون ازبین نره با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
باسلام خدمت مسولان
دخالت دادن معدل وپیش کارورزی درامتحان رزیدنتی باید اختیاری باش یعنی کسانی که قبلا ازاین موضوع مطلع نبودن رانکشیم حقشان رازیر پاله نکنیم حالا افرادی هم که معدلشون خوب شده زحمت کشیدن هم به اختیارخودشون از معدلشون استفاده کنن استدعای عاجزانه کسی که عمروزندگیش رو پای درس خوندن گذاشت بدون هیچ پشتونه مال اینه که اختیاریش کنید شمابرادر عزیز تصمیم گیرنده اجازه ندید تورو خدا حقمون ضایع شه
آخرین اخبار