رییس جمهور در کنفرانس وزرای علوم فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد:

پیشنهاد شکل گیری مرکز همکاری‌های علمی و فناوری به میزبانی ایران

روحانی گفت: پیشنهاد می‌کنم که مرکز همکاری‌های علمی و فناوری‌ به میزبانی ایران برای کاهش شکاف میان جوامع شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ روحانی رئیس جمهور در کنفرانس وزرای علوم فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد که صبح امروز در سالن اجلاس سران و با حضور بیش از 51 وزیر علوم از کشورهای مختلف جهان برگزار شد طی سخنرانی گفت: حضور در جمع شما وزرای علوم کشورهای عضو موجب خرسندی است و این اجلاس از شان بالایی برخوردار است.  زیرا علوم میراث مشترک بشریت است و همچنان که برای پیشرفت علم و فناوری نمی‌توان مرزی قائل شد گسترش و توسعه آن جدایی از مبدا جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناسد و لذا برای فراگیری علم هیچ مرزی وجود ندارد و دسترسی به علوم و فناوری یک اصل اساسی است.

وی با اشاره به سخنرانی در سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: ضمن یادآوری سخنرانی در سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تصویب آن تاکید می‌کنم که هر چه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد متعهد نیستند ولی تعهدی تزلزل ناپذیر به علوم و فناوری دارند چرا که علم و فناوری تنها به سوی توسعه حرکت می‌کند و بستری برای حذف خشونت را به همراه دارد. بنابراین اصلاح این مناسبات درسطح جهان و ایجاد جوامع دانش‌بنیان کاهش تمایل به سلطه‌گری را در پی دارد لذا علم و فناوری با همه ابعاد جانبی مثبت زمینه ساز صلح و امنیت است.

وی تصریح کرد: یکی از ده اصل جنبش عدم تعهد ارتقا تحولات است و تحولات گذشته برای همسان ساخت آن الزام آور است و یقینا همکاری‌های علم و فناوری می‌تواند در خدمت هدف نهایی یعنی برقراری صلح و آرامش میان کشورها باشد و ما دولتهای عضو جنبش عدم تعهد به دور از آرمان‌های غیر واقع گرایانه زمینه های مشترک را جستجو و استخراج می‌کنیم و ظرفیت های قابل توجهی که در کشورهای عضو جنبش وجود دارد را به اشتراک می‌گذاریم. البته تبدیل این ثروت‌ها نیازمند برقراری ارتباط میان علم و صنایع است. 

روحانی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از کشورهای عضو علی‌رغم در اختیار داشتن فاقد حلقه ارتباط میان صنعت و دانشگاه هستند و همین امر موجب می‌شود که علم به ثروت تبدیل نشود. لذا تا هنگامی که سیاست‌گذاران کشورهای در حال توسعه میان علوم و صنایع واقع نشویم فرار مغزها ادامه دارد. چنانچه یکی از رسانه‌های سلطه گری مهم تبعیض علمی در کشورهای جهان است. چرا که دسترسی به علوم از حقوق اولیه انسان‌ها بوده و تبعیض علمی به ابزاری برای تبیین توسعه نیافتگی و استقرار فقر در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده و باید کشورهای مستقل در کنار چنین رویکردی ایستادگی کنند. 

وی در ادامه گفت: مردم کشور من تنها برای پیگیری حق مسلم خود تحت شدید‌ترین فشارها قرار گرفته و مجریان تحریم‌ها و کسانی که مدیریت هسته‌ای کردند را بر عهده دارند به خوبی از اهداف ایران آگاه هستند و امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی غیر صلح‌آمیز دارد. 

وی تصریح کرد: امروز کشور ایران با فراهم کردن 4.5 میلیون دانشجو از نظرنیروی انسانی توانا در ردیف کشورهای پیشرفته جهان است و مقام شانزدهم علمی جهان را دارا است. در کنار این پیشرفت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف علمی را دارا است چنانچه یکی از پایه‌های موفق توسعه علم و فناوری نگاه عالمانه به حضور زنان در دانشگاه‌ها است. به طوری که شاهد پیشتازی زنان در عرصه‌های مختلف فناوری و علوم شناختی و فناوری اطلاعات هستیم و کشورهای عضو این فرصت را به فراموشی سپرده است. 

وی در پایان اظهار داشت: ایجاد شبکه‌های علمی به منظور تبادل اطلاعات و همکاری در اجرای پروژه‌های مشترک ابزاری برای تقویت ارزیابی می‌گردد و پیشنهاد می‌کنم که مرکز همکاری‌های علمی و فناوری به میزبانی ایران شکل گیرد. مرکز سازمان مناسبی برای کشورهای توسعه یافته است که شکاف را میان جوامع کمتر برخوردار کاهش می‌دهد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار