مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس در گفتگو با
خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، گفت: نویسنده برای نگارش فیلمنامه تاریخی باید شناخت کافی از آن دورهی تاریخی داشته باشد و روح حاکم بر آن زمانه را بشناسد.
وی افزود: هنگامی که از فیلم تاریخی حرف میزنیم منظورمان فیلمهای تاریخی شبیه به هم نیستند، ممکن است اثری تاریخی با زمینههای مذهبی یا درام ساخته شود و تنها ویژگی مشترک این آثار در روایت واقعیت است که درگذشته نه چندان نزدیک اتفاق افتاده است.
سجادهچی عنوان کرد: تصورات و قضاوت خود نویسنده نیز در شکل دهی متن مؤثر است. در واقع یک سری دادههای تاریخی و جود دارد که قرار است به یک فیلمنامه تبدیل شود و این فیلمنامهنویس است که باید هنرمندانه مواد خاصی را که در اختیار دارد، برای تطبیق با زمانهاش به کار ببرد.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات حل نشدنی این نوع سینما نداشتن شناخت دقیق از نوع بیان و صحبت کردن مردم آن دوره است. و این یک زبان جعلی که ادبیتر از زبان امروزی است را به وجود میآورد که به نوعی خود را تحمیل کرده است.
وی تصریح کرد: نویسنده و کارگردان باید بدانند که هدفشان را ساخت این فیلم تاریخی چیست و نزدیک بودن فکر آنها به نگارش فیلمنامه کمک میکند.
انتهای پیام/