به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا)، مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان در اين ديدار با بيان اهميت بندر شهيد رجايي در سطح بنادر ايران و منطقه اظهار داشت : بيش از 53 درصد تجارت بين المللي کشور از طريق اين بندر انجام مي شود.
ابراهيم ايدني افزود: بندر شهيد رجايي بزرگترين و پيشرفته ترين بندر کانتينري ايران محسوب مي شود که حدود 85 درصد کل عمليات تخليه و بارگيري اينگونه کالاها در کشور را بر عهده دارد.
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان ضمن اشاره به طرح هاي توسعه اين بندر براي افزايش ظرفيت کانتينري، گفت: مرحله نخست توسعه سال هاي گذشته به پايان رسيد و در مرحله دوم نيز، احداث يال هاي شرقي و غربي و بخش هاي دريايي آن به پايان رسيده و تأمين اعتبار به منظور فاينانس مورد نياز خريد تجهيزات تخليه و بارگيري در دست انجام است.
ايدني اضافه کرد: با بهره برداري از مرحله دوم توسعه بندر، ظرفيت تخليه و بارگيري کالاهاي کانتينري به 6 ميليون کانتينر TEU در سال افزايش مي يابد.
وي از آغاز عمليات اجرايي فاز 3 توسعه بندر در يک ماه گذشته خبر داد و گفت: با اجراي کامل اين فاز، 1300 متر اسکله به زيرساخت هاي بندر افزوده خواهد شد و همچنين ضمن لايروبي حوضچه سوم به عمق 16 متر، ميزان 100 هکتار اراضي جديد نيز به مناطق عملياتي بندر اضافه مي شود.
ظرفيت تخليه و بارگيري کالاهاي کانتينري در بندر شهيد رجايي با بهره برداري از فاز 3، به 8 ميليون TEU در سال افزايش مي يابد.
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان اراضي بندر شهيد رجايي را 2400 هکتار اعلام کرد و افزود: 2400 هکتار اراضي ديگر هم در حال حصارکشي است تا به اراضي پشتيباني بندر اضافه شود. اين اراضي قرار است به عنوان يک مرکز لجستيکي با مشارکت سرمايه گذاران فعاليت کند و حتي بخش هايي از آن با کاربري صنعتي پيش بيني شده است که کارخانه ها جهت راه اندازي خط توليد در آن مستقر خواهد شد.
وي از انعقاد 400 ميليون دلار قرارداد سرمايه گذاري با بخش خصوصي در سال جاري خبر داد و خاطرنشان کرد: 500 ميليون دلار پيشنهاد قرارداد سرمايه گذاري جديد در دست بررسي است که پس از گذراندن مراحل رايزني و توافق، به مرحله عقد قرارداد خواهد رسيد.
ايدني براي پذيرش سرمايه گذاران ايتاليايي براي حضور در بزرگترين بندر تجاري ايران اعلام آمادگي کرد.
مدير کل بنادر و دريانردي هرمزگان همچنين خاطرنشان کرد: انتظار داريم در سفرهاي بعدي، کشتي هاي بزرگتر و با ظرفيت بيشتر به اين بندر بيايند.
در ابتداي اين نشست "محمدعلي اصل سعيدي پور" به بيان گزارشي درباره آخرين وضع عملياتي بندر شهيد رجايي و نحوه خدمات دهي به خطوط کشتيراني پرداخت.
مديران خط کشتيراني بين المللي مسينا نيز در اظهاراتي ضمن تقدير از مسئولان سازمان بنادر و همچنين بندر شهيد رجايي براي خدمات دهي مناسب به خطوط کشتيراني، انتظارات و ديدگاه هاي خود را با مدير بنادر و دريانوردي استان هرمزگان در ميان گذاشتند.
مسينا از خطوط معتبر کانتينري بين المللي در جهان و متعلق به ايتالياست و سال هاي اخير که تحريم هاي يکجانبه غرب عليه جمهوري اسلامي اعمال شد، اين خط کشتيراني تردد کشتي هاي خود را به بندر شهيد رجايي- بزرگترين بندر کانتينري ايران- متوقف نکرد.
کشتي جولي تيتانيو(JOLLY TITANIO) از جمله پيشرفته ترين کشتي هاي کانتينري و رو- رو جهان متعلق به ناوگان کشتيراني مسينا اواسط بهمن در نخستين سفر خود در اسکله شماره 27 ترمينال دوم بندر شهيد رجايي پهلو گرفت. اين کشتي که سال 2014 ساخته شده است ، 280متر طول و 15 متر آبخور دارد.
انتهای پیام/