سرمدی در اجلاس اقتصاد مقاومتی:

اولویت ایران در حوزه‌های همکاری سیاسی و اقتصادی "همسایگان" هستند

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: اولویت قطعی جمهوری اسلامی در حوزه همکاری سیاسی و اقتصادی همسایگان هستند و ما اعتقاد داریم همکاری و اشتراک کشورهای منطقه کلید رشد، توسعه و امنیت کشورها است.

اولویت ایران در حوزه‌های همکاری سیاسی و اقتصادی

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرتضی سرمدی" قائم مقام وزیر امور خارجه کشور در همایش اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: ضمن تشکر از وزیر محترم کشور و همکاران‌شان به خاطر پرورش چنین فکر و چنین همایشی برای دور هم جمع شدن استانداران و سفرای ایران و کشورهای خارجی و نمایندگان اتاق بازرگانی، این همایش نشانی از همدلی،‌ همبستگی و هم‌افزایی میان نهادها و دستگاه‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: ترکیب این همدلی با بخش خصوصی که نمایندگان آن اتاق‌های بازرگانی‌اند و این اجلاس با چنین کم و کیفی و ماهیت فرابخشی چه از نظر شکلی و محتوایی اولین تجربه از این نوع در جمهوری اسلامی ایران است و اجلاسی با این گستردگی تاکنون وجود نداشته است.

قائم مقام وزیر امور خارجه تصریح کرد: این اجلاس در زمان حساس کنونی و در شرایطی ایجاد می‌شود که امواج بحران و تهدیدات ملت‌های منطقه را دربرگرفته است.

سرمدی در ادامه بیان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به امنیت منطقه‌ای مشوق برگزاری چنین همایشی است. منطقه پیرامونی ما نیازمند ثبات است و از مهم‌ترین مولفه‌های ثبات حرکت جمعی به سوی امنیت جمعی است.

وی گفت: بر همین اساس توجه و نگاه همسایگان و مشارکت میان کشورهای منطقه از مفاهیم کلیدی دولت تدبیر و امید است.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: اولویت قطعی جمهوری اسلامی در حوزه همکاری سیاسی و اقتصادی همسایگان ما هستند و اعتقاد داریم همکاری و اشتراک کشورهای منطقه کلید رشد و توسعه و امنیت کشورهای ماست.

سرمدی بیان کرد: قرار گرفتن جمهوری اسلامی در مسیرهای ترانزیتی و وجود بازارهای مصرف در همسایگی ما و ضرورت ایجاد شرایط مناسب جهت همکاری با وجود این سرمایه‌ها و وجود نیروی کار ماهر در کشور و همچنین بازار مصرف 75 میلیونی و جاذبه‌های گردشگری دلایل محکمی برای توسعه روابط ما در تمامی ابعاد با همسایگان است.

وی در ادامه بیان کرد: این اجلاس با هدف معرفی و شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌‌های رفع موانع و مشکلات و ارائه راهکار در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود که نقطه عطف دستور کار این اجلاس توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان است که یکی از چارچوب‌های اصلی راهبرد دیپلماسی کشور است.

سرمدی افزود: تجربه دیپلماسی‌های قبلی به ما آموخته است که نباید از نقش همسایگان در زمینه‌های ایجاد امنیت و ثبات غفلت کرد و توجه به همسایگان جایگاه ویژه‌ای را دارد که این نگاه برگرفته از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) در این زمینه است که حامی استقلال کشور و توسعه اقتصادی منطقه است.

وی در ادامه بیان کرد: محیط پیرامونی آنقدر تنوع و تکثر دارد که بخش قابل توجهی از اهداف توسعه اقتصادی و تنوع در منابع درگیر می‌شود.

سرمدی اظهار داشت: همایش حاضر از منظر نگاه دولت یازدهم و همکاری با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و بر مبنای بازی برد برد ما و همسایگان باید ساختارهای مختلف را شناسایی و فرصت‌های موجود را در جهت ایجاد روابط دوجانبه شکار کرد.

وی در ادامه بیان کرد:‌ اگر فرصت‌های موجود اقتصادی در منطقه در زمان مناسب استفاده نکنیم،‌ آن‌ها را از دست خواهیم داد که از دست دادن این فرصت‌ها نه تنها مغایر اهداف توسعه‌ای است بلکه می‌تواند فضایی را برای رشد عوامل مخرب از سوی دشمنان منطقه پدید آورد.

قائم مقام وزیر امور خارجه بیان کرد: امکانات منطقه باید با اولویت بالا در خدمت نیازهای منطقه قرار گیرد و این همایش اولین گام از سوی جمهوری اسلامی ایران در خدمت شناساندن نیازها و امکانات است.

سرمدی تصریح کرد: رؤسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و استانداران در استان‌های مرزی نقش مهمی در ایجاد انسجام فرهنگی و نیل به اهداف توسعه‌ای کشور دارند. همکاری بیشتر میان استانداران و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی می‌تواند در شناسایی فرصت‌ها و قابلیت‌ها در هر یک از کشورها و بهره‌برداری از آن‌ها مثمر ثمر باشد.

وی در ادامه حوزه‌های هدف همکاری را که باید مورد توجه دستگاه‌ها قرار گیرد، برشمرد و افزود: با سازماندهی مناسب و تلاش برای رسیدن به اهداف فوق الذکر امید داریم این اجلاس مقدمه‌ای باشد برای نشان دادن همکاری میان ایران و کشورهای منطقه.

قائم مقام وزیر خارجه در پایان خاطرنشان کرد: این عوامل سبب خواهد شد زمینه برای بحران‌ها در منطقه کاهش پیدا کند و بتوانیم با حضور در کنفرانس سران کشورهای منطقه این آرزوی دیرینه را تحقق بخشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار