اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور افغانستان بر گسترش همکاریها میان افغانستان و آمریکا تاکید کرد.

تاکید وزیر دفاع آمریکا بر گسترش همکاری‌ها میان آمریکا و افغانستان
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور افغانستان در کابل گفت ما امروز صبح گفتگوهای سازنده ای با رهبران افغانستان از جمله عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه افغانستان داشتیم. این گفتگوها درباره آینده همکاریهای آمریکا و افغانستان به خصوص سفر ماه آینده رئیس جمهور افغانستان به آمریکا بود. از آنجایی که من بیشتر سفر خود را به شنیدن دیدگاههای دیگران اختصاص داده ام، صبح امروز با سفیر آمریکا در افغانستان و فرماندهان نیروهای آمریکایی در این کشور دیدار و گفتگو کردم.

 افغانستان نخستین کشوری است که من به عنوان وزیر دفاع آمریکا به آن سفر می کنم. اول از همه خواستم از ده هزار نیروی آمریکایی مستقر در این کشور و همکاران آنها در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان قدردانی کنم. خواستم تصریح کنم با آغاز ماموریت جدید آمریکا و نیروهای ائتلاف ، همکاری آمریکا و افغانستان به قوت خود باقیست. این دهمین سفر رسمی من به افغانستان است و در تمام دورانی که من در پنتاگون خدمت کرده ام، نیروهای آمریکایی در ماموریتهای نظامی در افغانستان مشارکت داشته اند.

 آخرین سفر من به افغانستان در سال دوهزار و سیزده بود. از آن زمان تا کنون تغییرات مثبت و قابل ملاحظه ای در افغانستان اتفاق افتاده است. پارلمان افغانستان موافقتنامه دوجانبه امنیتی میان افغانستان و آمریکا و همچنین موافقتنامه دو جانبه درباره چگونگی حضور ناتو در این کشور را تایید کرد. اکنون نیروهای امنیتی افغانستان به سیصد و پنجاه هزار نفر می رسند که مسئولیت کامل تامین امنیت کشورشان را به طور مستقل بر عهده گرفته اند.

 رئیس جمهور غنی و رئیس اجرایی دکتر عبدالله برای تامین منافع ملی افغانستان حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند. همه این پیشرفتها در نهایت منجر به کاهش نیروهای آمریکایی و ائتلاف و گذار به مرحله جدیدی از همکاریهای ما شد. آمریکا و ایساف، ماموریت جنگی خود را در افغانستان پایان بخشیده اند و اکنون روی ماموریت آموزش و مستشاری و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان و مبارزه با تروریسم و القاعده و گروههای نظیر آن تمرکز دارند. 

آمریکا معتقد است حفظ و تدوام این پیشرفتها اولویت دولت آمریکا را تشکیل می دهد. به همین علت رئیس جمهور اوباما روی چند گزینه با هدف تقویت حمایت ما از استراتژی امنیتی رئیس جمهور غنی با در نظر گرفتن تغییرات ممکن در جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی تمرکز دارد. این بدان معناست که اکنون فرصت آن فرا رسیده است در جدول زمانی خروج نیروها بازنگری کنیم و اطمینان حاصل کنیم در ائتلاف توانمندیها و امکانات کافی برای حمایت از نیروهای افغان به منظور حفظ دستاوردهایی که به دشواری به دست آورده ایم و همچنین شمار کافی نیروها برای حفاظت از پرسنل ما در افغانستان باقی می مانند، وجود دارد. ما باید فراتر از صرف حضور نیروهایمان در افغانستان نگاه کنیم. 

به علت اینکه تعهدات آمریکا و همکاران ما در ائتلاف در بخش تجهیزات، فناوری و منابع و سایر کمکها برای امنیت افغانستان در دراز مدت به اندازه شمار نیروهای خارجی در افغانستان اهمیت دارد و همکاری پایدار به معنای گسترش همکاریهای ما فراتر از عرصه امنیتی است تا شامل روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز باشد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار