بزرگترین رویداد قرآنی کشور از 6 اسفند آغاز می شود/ حضور 470 نخبه قرآنی در مسابقات سی و هفتم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : این مسابقات 6 تا 11 بهمن ماه در شهر تبریز برگزار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی ، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم که امروز شنبه ، دوم اسفندماه برگزار شد، با بیان اینکه این دوره از مسابقات از ششم تا یازدهم اسفندماه در شهر تبریز  برگزار می شود، اظهارداشت : سازمان اوقاف یک نهاد فرهنگی است و فعالیت های قرآنی ، اساس و پایه فعالیت های فرهنگی در ایران است، زیرا ایران کشوری است که برای اعتلای قرآن و اجرای احکام آن ، انقلاب کرده است و شعار این انقلاب پایه گذاری حکومت بر اساس قرآن بود.

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت ها برای این مسابقات افزود: در عرصه تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی، آموزش عالی و پژوهش در زمینه فعالیت های قرآنی اقدامات لازم انجام شده و در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآن یک فعالیت تبلیغی و ترویجی است که در راستای پژوهش و آموزش قرآن برگزار می شود ، تصریح کرد : این مسابقات از سال 1360 در کشور ایران و با اهتمام سازمان اوقاف برگزار شده و توانسته نقش مهمی را در گسترش و توسعه فعالیت های قرآنی ایفا کند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن موجب فعال شدن مراکز آموزش قرآن شده است ، افزود : فعالیت های پژوهشی ناظر به توسعه رشته های مسابقات است، زیرا این مسابقات صرفا در حوزه حفظ قرآن نیست و در رشته های مختلف مخاطبان خاصی را جذب کرده است.

* مسابقات قرآن مقدمه پژوهش و فهم قرآن

وی با اشاره به اینکه در حاشیه مسابقات بین المللی قرآن کریم ، همایش پژوهش های قرآنی هر ساله برگزار می شود ، گفت : برگزاری این مسابقات در به حرکت در آوردن چرخ فعالیت های پژوهشی و تبلیغی تاثیرگذار بوده است اما هنوز استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های این مسابقات نشده است.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه برگزاری مسابقات در مرحله کشوری نیازمند طی مراحلی گسترده در کشور است ، افزود : این مسابقات از ابتدای سال در مراحل شهرستانی و استانی برگزار شده و برگزیدگان به مسابقات کشوری راه پیدا می کنند.

* حضور یک میلیون و 900 هزار نفر در مرحله شهرستانی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مسابقات این دوره در مقطع بزرگسالان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می شود،  افزود : امسال در مرحله شهرستانی یک میلیون و 900 هزار نفر شرکت کردند که در این زمینه نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم.

وی اضافه کرد : مرحله کشوری این مسابقات ، رقابتی بین نخبگان این حوزه درکشور است و برترین افراد در رشته های حفظ، مفاهیم و ترتیل مرحله استانی با هم به رقابت می پردازند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف به عنوان رسمی ترین متولی برگزاری مسابقات با گسترش رشته ها ، بدنیال جذب مشارکت عمومی است افزود: ما باید رشته هایی را به وجود بیاوریم که عموم بتوانند در این مسابقات شرکت کنند، به همین دلیل برای سال آینده رشته ها را افزایش می دهیم و زمینه را فراهم می کنیم تا افراد بیشتری بر سر خوان پر برکت قرآن کریم بنشینند.

* حرکت برای عمومی شدن تفسیر قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بنا داریم منبع و کتابی را تهیه کنیم تا مردم بتوانند در طرح های یک ساله و دو ساله تفسیر و ترجمه قرآن را بخوانند ، تصریح کرد : متاسفانه افراد کمی را داریم که بگویند ما یک دور تفسیر یا ترجمه قرآن را خوانده ایم، در حالی که ما مسلمانان کتاب های زیادی می خوانیم اما افراد با ترجمه قرآن آشنایی کامل ندارند لذا رسالت ما در کنار رقابت های تخصصی این است که در سطح عموم هم اقدامی داشته باشیم.

وی  با بیان اینکه در مرحله شهرستانی امسال هزار و 920 مسابقه در 386 شهرستان برگزار شد، گفت: در مرحله استانی نیز 280 مسابقه در 31 استان با شرکت 6 هزار متسابق که برگزیدگان مرحله شهرستانی بودند، برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در مرحله شهرستانی رشته های بیشتری نسبت به مسابقات استانی داریم ، افزود: در مرحله شهرستانی در حفظ ؛ رشته های حفظ یک جزء ، 5/2 جزء ، 5 جزء ، 10 جزء ، 20 جزء و حفظ کل، در رشته قرائت تحقیق و ترتیل و رشته مفاهیم قرآنی و فراز خوانی را داریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : در مرحله استانی نیز رشته های حفظ 10 جزء حفظ 20 جزء ، حفظ کل ، قرائت ، تحقیق ، مفاهیم قرآنی و فرازخوانی را داریم که امسال در محله استانی ، رشته حفظ و قرائت نیز برگزار شد که مقرر بود در مرحله کشوری نیز برگزار شود که بدلیل ابلاغ دیرهنگام آئین نامه و عدم برگزاری این رشته در برخی استانها ، اجرای آن در مرحله کشوری به سال بعد موکول شد.

وی ادامه داد : این رشته در مرحله استانی امسال دارای 12 برگزیده از 12 استان بود که با تصمیم کمیته فنی ، سهمیه این افراد برای شرکت در محله کشوری سال آینده محفوظ خواهد بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در دیدارهایی که متسابقان مسابقات بین المللی قرآن و جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری داشته اند ، ایشان همواره تاکید کردند که چه خوب است قاریان قرآن حافظ قرآن هم باشند ، افزود : یکی از اقدامات امسال این بود که رشته قرائت و حفظ تاسیس شد و برای شرکت در آن قاری باید حافظ قرآن هم باشد که با این روند در سال های آینده افرادی را خواهیم داشت که هم قاری و هم حافظ قرآن هستند.

وی با بیان اینکه مرحله کشوری مسابقات از 6 تا 11 اسفند ماه برگزار می شود ، گفت : این دوره از مسابقات به اهتمام استان آذربایجان شرقی برگزار می شود و رئیس ستاد اجرایی مسابقات را در استان ، استاندار بر عهده دارد و تلاش می شود، تمام ظرفیت های استان به کمک این مسابقات بیاید.

حجت الاسلام حسینی  با اشاره به اینکه با توجه به تقارن برگزاری این دوره با ایام الله دهه فجر ، برگزاری محافل انس با قرآن در شهر تبریز همزمان با ایام دهه فجر آغاز شد، تصریح کرد : برگزاری 200 محفل قرآنی همزمان با ایام برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات با حضور قاری مصری و قاریان بین المللی کشورمان پیش بینی شده است.

* مسابقات قرآن متعلق به نظام است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه استاد احمد شحات احمد السید از امروز دوم اسفندماه در تبریز حضور پیدا می کند و در کنار سایر قاریان بین المللی محافل قرآنی را برگزار می کنند، تاکید کرد : این مسابقات متعلق به سازمان اوقاف نیست، بلکه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در بخش برادران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) و در بخش خواهران در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار می شود ، افزود :  امسال 470 نفر برگزیده در بخش کشوری شامل 220 خواهر و 250 برادر ، در رشته های حفظ 20 جزء، حفظ کل، قرائت ، ترتیل و مفاهیم قرآنی با هم رقابت می کنند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه امسال 25 داور مرد و 20 داور زن در این مسابقات به قضاوت می پردازند ، افزود: همگی این داوران از چهره های برتر قرآنی هستند که در سطح فنی بسیار بالایی مسابقات را داوری می کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نخبه ، قران ، مسابقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار