علی رضا رجایی کارشناس مسایل افغانستان امروز تاکید کرد: رهبری، سیاستمداران و دولت هایی که در ایران سر کار آمده اند، در قبال مهاجران افغانستانی با نگاه کمک، امداد و تکریم عمل می کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  رجایی مشاور دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی با تشریح عملکرد جمهوری اسلامی در قبال مهاجران افغانستان گفت: برخوردهای شخصی با مهاجرین افغانستانی سیاست کلی نظام ایران نیست اما در عین حال بازگشت نخبگان و تحصیلکرده های افغانستان به کشورشان برای کمک به توسعه افغانستان مورد حمایت ایران است.

علیرضا رجایی، کارشناس مسایل افغانستاندر گفت وگویی که در اختیار ایرنا قرار گرفت، اظهار داشت: اگر بعضا برخوردهای شخصی با مهاجرین صورت گرفته، این سیاست کلی نظام در قبال آنها نیست بلکه افغانستان و مهاجرین افغانستانی در ایران یکی از اولویت های جمهوری اسلامی می باشد.

وی افزود: ایران در بدترین شرایط میزبان تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی بوده است و اگر برخی مشکلات و تعارضاتی در ارتباط با مهاجرین وجود داشته، کاملا طبیعی است و این مهاجرین هر جای دیگر هم که می رفتند چنین مسایلی وجود داشت.

رجایی تاکید کرد: تنها کشورهایی که می توانند در شرایط سخت به کمک یکدیگر بشتابند همین دو کشور(ایران و افغانستان) هستند، یعنی حس همیت در هر دو کشور نسبت به یکدیگر وجود دارد، خواسته یا ناخواسته جامعه ایران و افغانستان یکی شده اند؛ بنابراین نمی شود یکی از اینها دارای مشکل بوده و دیگری بی تفاوت باشد و می توان به صورت دو طرفه کارهای بسیار بزرگ و مفید انجام داد.



** مشکلات افغانستان تنها با خواست مردم افغانستان قابل حل است



کارشناس مسایل سیاسی افغانستان گفت: قطعا هیچ کس به اندازه خود افغان ها نمی توانند مشکلات کشورشان را حل نمایند و تا تصمیم و اراده مردم افغانستان نباشد، هیچ کاری انجام نخواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: تاکید همیشگی ما مخصوصا به جامعه تحصیلکرده و دانشجویان مهاجر این بوده که وظیفه شرعی، عرفی و اخلاقی ایجاب می کند که پس از تکمیل تحصیلات آکادمیک، به کشورشان بازگردند و در نقطه ای از کشورشان خدمت کنند اما متاسفانه اکثرا این دید را نداشته و به دلیل رفاه بیشتر، علاقه به بازگشت ندارند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار