ديلی‌تلگراف گزارش داد؛ زمين‌گير شدن داعش در سوريه و نزاع درونی ميان عناصر خارجی آن به چالشی جدی برای این گروه تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت امروز در گزارشی نوشت: درحالیکه داعش سعی دارد با گسترش قلمرو خود در سراسر منطقه غرب آسیا ریشه بدواند، در سوریه که بخشی از آنرا تحت کنترل دارد،‌ در جنگ با چند دشمن در چند جبهه از پیشروی بازداشته شده یا حتی در برخی جبهه شکست خورده است.

نشانه های تنش و جنگ قدرت در میان رده های مختلف تروریست‌های خارجی در درون این گروه بخوبی مشهود است. این افراطیون همچنان یک نیروی مخوفند و حدود یک سوم خاک عراق و سوریه را کاملا تحت کنترل دارند. اما به نظر میرسد برای اولین بار از سال گذشته که وارد سوریه شد، در این کشور در موضع تدافعی قرار گرفته است و طی چند ماه حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا و جناح های مختلف در جنگ زمینی متحمل لطمات سنگینی شده است.

لینا خطیب مدیر مرکز غرب آسیای بنیاد کارنگی در بیروت گفت: آنها با چالشهای جدیدی مواجه اند که قبلا وجود نداشت. نیروهای کرد با بیرون راندن داعش از شهر مرزی کوبانی در شمال سوریه طی ماه گذشته سنگین ترین ضربه را به آن وارد کردند.

این پیروزیها موجب شده است خطوط تدارکی بین غربی ترین مقرهای داعش در استان حلب و سرزمین اصلی تحت کنترل آن در شرق سوریه را مختل ساخته است. 

 این گروه در نبرد با ارتش سوریه در نزدیکی پایگاه هوایی دیرالزور که آخرین مقر نظامی عمده سوریه در آن استان شرقی است، ضرباتی متحمل شدند و حمله ماه گذشته آنها برای تصرف آن پایگاه ناموفق بود.

هنوز خیلی زود است این تغییرات را یک نقطه عطف بنامیم اما تحولات اخیر نشان از موفقیت تدریجی تلاشها بر ضد این گروه است که زمانی با تصرف سرزمین هایی از شمال سوریه تا حومه بغداد پایتخت عراق شکست ناپذیر به نظر می رسید. 

در عراق ترکیبی از حملات هوایی ائتلاف، نیروهای کرد و نیروهای عراقی منجر به عقب راندن این گروه تا حاشیه سرزمین های تحت کنترل آن شده است اما این شبه نظامیان این هفته توانستند برای اولین بار ظرف چند ماه سرزمین جدیدی را به تصرف در آورند. حضور وابسته های این گروه در لیبی نیز نگرانی های جدیدی را ایجاد کرده است.

اما برخی منابع آگاه اخیرا از نزاع بین عناصر چچنی و ازبک در درون داعش خبر داده اند که به کشته شدن حداقل دو عضو ارشد این گروه انجامید. به گفته آنها،‌ جنگ طولانی برای تصرف کوبانی منجر به تنشهای زیادی در درون داعش شد و تروریست‌ها با متهم کردن یکدیگر به خیانت نهایتا وارد نزاع می شدند.

چند تن از دیگر فعالان نیز درگیریهای اخیر در میان جناح هایی با ملیتهای متفاوت در درون داعش را تایید کردند. به گفته آنها، این نزاع ها در مواردی بر سر مسائل مالی و اجرایی است و چند شبه نظامی که مشکوک به جاسوسی یا تلاش برای فرار بودند، کشته شدند.

درحالیکه خارجیانی از سراسر جهان به داعش پیوسته اند، بسیاری از نیروهای جدید دچار سرخوردگی شده و این گروه را ترک کرده اند یا سعی در فرار دارند. آنها پی بردند زندگی در میان داعش بسیار متفاوت و خشن تر از آن چیزی است که انتظار داشتند. 

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، این گروه شبه نظامی بیش از صد و بیست تن از اعضای خود را طی شش ماه گذشته کشته است و اکثر آنها عناصر خارجی بودند که امید داشتند به کشورشان باز گردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار