تجلیل از مادر موسیقی قشقایی در جشنواره فجر

شب گذشته در تالار وحدت از «پروین بهمنی» مادر موسیقی قشقایی در حاشیه کنسرت «سازینه نواحی ایران» تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته در کنسرت "سازینه نواحی ایران" "محمد رضا درویشی" در نماهنگی که به مناسبت تجلیل از "پروین بهمنی" آماده شده بود، گفت: "پروین بهمنی" در طول سالیان متمادی موفق شد موسیقی زنان قشقایی را به طور کامل یاد بگیرد اما به همین بسنده نکرد و نواهای عاشقی را نیز آموخت. 

وی افزود: از بزرگ ترین کارهایی که "پروین بهمنی" انجام داد این بود که  موسیقی‌دانان قشقایی را به خارج از فرهنگ قشقایی معرفی کرد و شاید مهمترین فرد در شناخت موسیقی قشقایی به خارج از ایل "پروین بهمنی" باشد و برای من افتخاری است که هم اکنون درباره او صحبت می‌کنم. 

در ادامه مراسم "پروین بهمنی" به روی صحنه آمد و لوح یادبودی را از دستان "علی مرادخانی" معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. 

بهمنی در ابتدا گفت: یادم هست زمانی که "علی مرادخانی" مدیر دفتر موسیقی بودند همیشه من را تشویق می‌کردند و من هیچگاه تنها نبودم. جوانان قشقایی هم با تشویق‌ها و محبت‌هایشان در بهبود یافتن بیماری من کمک زیادی کردند. 

"علی مرادخانی" معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه گفت: "پروین بهمنی" برای تحقق امری که هویت ما را با خود دارد زحمات زیادی کشیده و کشور ما باید به داشتن چنین ستاره‌هایی افتخار کند. هویت یک کشور را برج‌ها یا ساختمان‌های آن نمی‌سازند بلکه مردم و هنرمندان این هویت را می‌سازند. 

وی ادامه داد: کسانی که تمام تلاششان را می‌کنند و با سختی‌ها می‌سازند باید به وجود امثال بهمنی‌ها افتخار کنند.  در ادامه این مراسم گروه سازینه به اجرای برنامه پرداخت.

"پیمان بزرگ نیا" سرپرست گروه "سازینه" نواحی ایران در انتها گفت: هنرمندانی که امروز در کنسرت گروه "سازینه" نواحی ایران مشاهده می‌کنید همگی به نوعی آخرین بازمانده‌های موسیقی اقوام منطقه خود هستند که امروز به مناسبت بزرگداشت استاد "پروین بهمنی"، پژوهشگر همیشه پاسدار از فرهنگ قشقایی دور هم جمع شده‌اند و این کنسرت را برای بزرگداشت او برگزار کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار