رئیس قوه قضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در لرستان گفت: در دولت قبل نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم و استدلال کردیم، برای اینکه قوه قضائیه به شان و جایگاه خود برسد باید بودجه دستگاه قضا افزایش جهشی داشته باشد.

قضات حتما استدلال صحیح و بر اساس قانون در آراء انجام دهند/ ضرورت توجه قضات به صدور آرا متقنبه گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آیت ا... «صادق آملی لاریجانی» در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در لرستان گفت: در دولت قبل نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم و استدلال کردیم که برای اینکه قوه قضائیه به شان و جایگاه خود برسد باید بودجه دستگاه قضا افزایش جهشی داشته باشد.

وی ادامه داد:  رهبری در حاشیه نامه خطاب به رئیس جمهور سابق نوشتند که مساعدت کنید اما مثل خیلی از نصایح این یکی هم اثر نکرد؛ دوباره نامه‌ای نوشتیم و به معظم له دادیم و ایشان برای مجلس توصیه کردند، مساعدت کنند.
 
رئیس قوه قضائیه در ادامه، با اشاره به برخی صحبت‌های نمایندگان قضات و کارکنان دادگستری لرستان گفت: انتظارات و توقعاتی که به ویژه نسبت به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان دستگاه قضایی ذکر شد انتظارات به جایی است و واقعیت این است که دستگاهی که برای برقراری عدالت تلاش می‌کند باید وضع معیشتی مستقر و صحیحی داشته باشد تا ذهن و فکر کارکنان قضایی را به خود مشغول نکند.

وی افزود: سال گذشته حقوق را ۵۰ درصد افزایش دادیم و هم اکنون تامین حقوق ۹ هزار قاضی و ۳۰ هزار کارمند بر عهده دولت است و نمی‌شود به تمام این افراد وام یا تسهیلات داد اما به فکر هستیم،  مراکز رفاهی هم داریم، به عنوان مثال مرکز رفاهی در مشهد مقدس بسیار خوب است اما دستگاه قضایی به فکر تسهیلات کارمندان خود هم هست.

رئیس قوه قضائیه گفت: متاسفانه کشور در شرایط خاصی است و فشارهای زیادی را کشورهای سلطه طلب به ما وارد کرده‌اند و استقلال و عزت و کرامت و سرافرازی ما اجازه نمی‌دهد سر تعظیم فرود بیاوریم، لذا باید به وضع کل کشور توجه کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی ایجاد تحول در دستگاه قضایی را نیازمند برنامه ریزی مناسب دانست و گفت: قضات و مسئولان قضایی تلاش زیادی می‌کنند ولی باید برنامه ریزی ستادی مناسبی برای ایجاد تحول در قوه قضائیه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه سوم قوه قضائیه سال بعد تمام می‌شود، گفت: توقع داریم برنامه چهارم همراه با برنامه ششم تدوین و به مجلس برود اما باید در برنامه سوم ببینیم که چکار کرده‌ایم و چقدر موفق بوده ایم.

آیت الله آملی لاریجانی خواستار توجه قضات در صدور آراء متقن شد و تاکید کرد: باید در نهایت  نسبت به صدور آرای متقن تلاش کرد تا از بروز مشکلات در نتیجه صدور آرای غیرمتقن جلوگیری شود.

وی افزود: گاهی تعجب می‌کنم که قانون روشن در اختیار قاضی است اما کیفیت استدلال درست نیست و تقاضا می‌کنم برای رضای خداوند متعال و مردم، قضات حتما استدلال صحیح و بر اساس قانون در آراء انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه در مورد تشکیل معاونت منابع انسانی گفت: تداوم آموزش برای قضات ضروری است. به عنوان مثال قانون آئین دادرسی کیفری که تا چند ماه دیگر اجرایی می‌شود و همچنین قانون حمایت از خانواده و ارتقاء سلامت اداری به دقت و آموزش خاص نیاز دارد.

آیت الله آملی لاریجانی در مورد موضوع پیشگیری از وقوع جرم، گفت: به معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفته‌ام به همه استان‌ها سر بزند و استانداری‌ها و نهادها و نیروهای انتظامی هم از همکاری با قوه قضائیه استقبال کرده اند. البته بحث‌های حقوقی و مدنی هم وجود دارد که باید در آن ورود کرد. به عنوان مثال بسیاری از مردم به دلیل عدم آشنایی با تنظیم قراردادها دچار مشکل می‌شوند. هر چند که لایحه پیشگیری از جرم ۱۰ سال است اما آخرین مراحل را در مجمع تشخیص مصلحت نظام گذرانده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.
 
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت کاهش جمعیت زندان‌ها خاطرنشان کرد: به تمامی قضات می‌گویم که به موضوع احکام جایگزین حبس بیشتر توجه کنند چرا که ماده ۳۷ مجازات قانون اسلامی هم به آن اشاره کرده است هم اکنون بسیاری از زندانیان ما بازداشتی‌ها هستند چرا که برخی قرارها تمدید شده یا از وقت خودش هم گذشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار