استاد دانشگاه کابل

بازی‌ دوگانه غرب و هراس از تبدیل‌ افغانستان به کانون جدید منازعات

به گفته استاد دانشگاه کابل بازی‌های دوگانه غرب، هراس از تبدیل‌ شدن افغانستان به کانون منازعات جدید در منطقه را ایجاد کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "عبدالطیف نظری"کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه کابل ، با اشاره به دستاوردهای اجلاس مونیخ برای افغانستان اظهار داشت: بازی‌های جدیدی از سوی برخی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در راستای تحقق اهداف توسعه‌طلبانه آن کشور در منطقه آسیای مرکزی به راه انداخته شده و این مسئله از طریق جان گرفتن گروه‌های تروریستی مانند داعش در این منطقه تعقیب می‌شود و از این جهت «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در نشست امنیتی مونیخ کشورهای منطقه را به موضع متحد و مبارزه مشترک در برابر داعش فراخواند تا این کشور (افغانستان) به عرصه منازعات جدید منطقه‌ای تبدیل نشود.
 
وی افزود: در این بازی‌های جدید، ورود گروه‌ تروریستی داعش، تغییر جغرافیای جنگ در افغانستان از طریق توسعه دامنه جنگ و خشونت به مناطق امن شمال افغانستان و استفاده از افغانستان به عنوان مرکز و مسیری برای تحقق اهداف ژئواستراتژیک غرب در آسیای مرکزی در دستور کار آمریکا و متحدان غربی آن قرار خواهد داشت.
 
روسیه، چین و ایران؛ محورهای مورد توجه آمریکا
 
نظری در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان ساخت: آمریکا فشار فزاینده‌ای روی 3 محور در آسیای مرکزی را در دستور کار خود داده؛ به این معنا که آمریکا می‌خواهد با از میان بردن امکان کنترل روسیه بر کریمیه به عنوان پارکینگ آبی آن کشور، ناوگان روسیه را در دریای سیاه بر گل بنشاند و از این رهگذر روسیه را به عنوان رقیب نظامی خود در این منطقه تحت فشار قرار دهد.
 
وی ادامه داد: هراس آمریکا از چین به عنوان رقیب اقتصادی آن کشور، سبب شده است که آمریکا روی گسترش روابط خود با هند کار کند و با بازرگنمایی هند در برابر چین از تبدیل شدن چین به عنوان یک قدرت اقتصادی بی‌رقیب در سطح منطقه جلوگیری کند.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: آمریکا هدف هجمه قرار دادن اسلام سیاسی را از طریق تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران تعقیب می‌کند؛ ایرانی که الگوی مردم‌سالاری دینی است؛ مردم‌سالاری‌ که لیبرال دموکراسی غربی را به چالش کشانده است.
 
این نویسنده افغانستانی تصریح کرد: معادل دانستن رفتار گروه‌های تروریستی با آموزه‌های اصلی اسلام، از دیگر راهکارهایی است که غرب با استفاده از آن در صدد تحت تضعیف قراردادن اسلام سیاسی و کاهش جاذبه معنایی اسلام از این رهگذر است.
 
ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، واقعی نیست
 
نظری در پایان ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش را ائتلاف سمبلیک و نمادین خوانده و اظهار داشت: قرائن و شواهدی وجود دارد که ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، یک ائتلاف واقعی که اراده سیاسی مبارزه قاطع، جدی و همه‌جانبه علیه داعش را تمثیل کند، نیست.
 
این آگاه سیاسی افغانستان تصریح کرد: برخی از کشورهای غربی با همکاری برخی از نظام‌های مرتجع منطقه در شکل‌گیری و قدرت‌یابی داعش سهم داشته، پس چگونه می‌توان به واقعی بودن ائتلاف متشکل از چنین کشورهایی علیه داعش اطمینان کرد.
 /انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.