تخریب یک میلیون هکتار از اراضی تنها در 50 سال / شناسنامه‌دار کلیه اراضی کشاورزی با اجرای طرح کاداستر

متاسفانه یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در 50 سال گذشته تخریب گشته است.

تخریب یک میلیون هکتار از اراضی تنها در 50 سال / شناسنامه‌دار کلیه اراضی کشاورزی با اجرای طرح کاداستربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران قباد افشار رییس سازمان امور اراضی کشور در مراسم تفاهم‌نامه مشترک فی مابین بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه مبادله یک تفاهم‌نامه چند برگ کاغذ نیست گفت: امروز سرآغاز حرکت مستقیم دو دستگاه برای استفاده بهینه روستاها و استفاده از ظرفیت ساماندهی کارهای اجرایی است.

افشار اظهار داشت: مهم است و استدلال برای دستیابی به توسعه همه جانبه در اقتصاد مقاومتی یکی از مزیتهای کشور است و می‌توان موجب توسعه کشور شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور در ادامه افزود: برای توسعه مدیریت بهینه آب و خاک و سازماندهی اراضی و حفظ اراضی کشاورزی و از اهداف ما به شمار می‌رود به طوری که در گذشته بخش زیادی از اراضی از بین رفته است.

وی توضیح داد: در 5 دهه گذشته یک میلیون هکتار از اراضی تخریب شده است و این یعنی ده میلیون تن تولید سالانه محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

افشار با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز باعث از بین رفتن بخش عظیمی از اراضی شده گفت: به طوری که 35  هکتار اراضی از بین رفته است.

وی افزود: هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای حریم شهر و جلوگیری از توسعه بی‌رویه سطح شهر انجام شده است.

رییس سازمان اراضی در ادامه تصریح کرد: حدود 2.7 اراضی کشورها باغ است که بخش زیادی از انها در معرض آسیب قرار دارد.

افشار یادآور شد: قانون حفظ کاربری در آینده‌ای نزدیک به مجلس می‌آید که همین موضوع در حفظ اراضی نقش موثری دارد.

رییس سازمان اراضی کشور با اشاره به اینکه روستا به عنوان مرکز تولید محصولات کشاورزی باید ساماندهی شود افزود: دولت باید دست دلالان را برای ویلاسازی کوتاه نماییم و اراضی کشاورزی را حفظ کنیم.

وی یاد آور شد: در دهه فجر امسال 7 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را ساماندهی کردیم.

افشار توضیح داد: از سازمان نقشه‌برداری یک فروند دوربین برای عکس‌برداری کل اراضی کشور تهیه کردیم و در گام دوم حفظ 10 میلیون هکتار را در سال 94 آغاز خواهیم کرد و مبنای برنامه‌ریزی ما بنیاد مسکن است.

وی در ادامه اظهار داشت: کل اراضی کشاورزی کشور شناسنامه دار می‌شود و با اجرای طرح کاداستر این طرح به طور کامل اجرا  می‌شود و در حال حاضر 30 درصد از اراضی دارای سند هستند و امیدوار هستیم بتوانیم کاداستر اراضی کشور را تا 5 سال آینده به طور کامل اجرا کنیم.

افشار در ادامه توضیح داد: در تفاهم نامه که با بنیاد مسکن منعقد کردیم پیش بینی شده که برخی از طرحها که در مناطق مناسب قرار دارند در اختیار بنیاد قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: تخریب اراضی را  در درجه یک و دو و باغات در درجه دوم با قدرت جلوگیری می‌کند .

انتهای پیام/

برچسب ها: اراضی ، روستا ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار