رایزن بازرگانی ایرن در عراق:
رایزن بازرگانی ایرن در عراق:
به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان توسعه تجارت، ابراهیم رضازاده در رابطه با برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد اظهار کرد: با توجه به قدرت رقبای ایران از جمله ترکیه، اردن و عربستان سعودی در بازارهای عراق و به دلیل آگاهی بیشتر مردم این کشور از نحوه مصرف درآمدهای ناشی از کالاهای کشورهای مذکور و اهداف تروریستی، آنها تمایل بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی پیدا کرده اند؛ بنابراین نیاز بیشتری به معرفی کالاهای ایرانی در بازارهای عراقی مشاهده میشود.
وی ادامه داد: بر این اساس تصمیم به برپایی نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عراق گرفته شد. شرکتهای ایرانی با وجود مهلت کمی که برای مشارکت در نمایشگاه داشتند، استقبال بینظیری کردند. این نمایشگاه بینظیر در وسعتی به مساحت 7000مترمربع و با حضور بیش از 250 شرکت در زمینههای دارو و تجهیزات پزشکی، ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، صنایع مواد غذایی، شوینده، لوازم خانگی و خودرو برگزار میشود.
رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به گلهمند بودن مقامات عراقی از عدم استقبال شرکتهای ایرانی برای مشارکت در نمایشگاه تاکید کرد مقامات عربی انتظار داشتند که شرکتهای ایرانی به صورت مستقل نمایشگاهی در عراق برپا کنند. بعد از اینکه آنها گلایه هایشان را ابراز کردند و پیشنهاد برپایی نمایشگاه را داشتند، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور برگزاری این نمایشگاه را صادر کرد. خوشبختانه نمایشگاه با استقبال خوبی روبرو شده است به طوری که پس از پایان زمان اعلام آمادگی شرکتها برای شرکت در نمایشگاه، همچنان برخی از شرکتها متقاضی بودند.
رضازاده در بخش دیگری از گفت و گوی خود در پاسخ به این پرسش که مبنای گلایههای مقامات عراقی بوده است خاطرنشان کرد ایران و عراق از نظر جغرافیایی و فرهنگی قرابت زیادی دارند. گلایههای مقامات عراقی واقعا به جا بود. حتی در شهرهای جنوب ایران که به مرز عراق نزدیک هستند رقبای ما حضور پررنگتری در بازارهای عراقی دارند. از طرفی شیعیان عراق تمایل بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی دارند. بنابراین آنها انتظار داشتند که شرکتهای ایرانی حضور مستمر و مستقیم در عراق داشته باشند.
رضازاده درخصوص اینکه نمایشگاه بغداد فرصتهای زیادی را برای ایران ایجاد میکند تصریح کرد: شرکتهای ایرانی میتوانند در نمایشگاه بغداد کالاهایشان را معرفی کنند. شرکتهای عراقی هم برای دریافت امتیاز نمایندگی و یا مشارکت در تولید ترغیب میشوند. در این نمایشگاه مردم عراق با توانمندیها و دستاوردهای جدید ایران به ویژه در محصولاتی با فناوری پیشرفته مانند دارو و تجهیزات پزشکی بیشتر آشنا خواهند شد.
رضا زاده به شرکت های کوچک و متوسط که مایل به حضور در بازار عراق هستند توصیه کرد: این شرکتها میتوانند اقدام به تشکیل کنسرسیوم یا خوشههای صادراتی کنند و یا از طریق شرکتهای مدیریت صادرات دفاتر فروش و توزیع در بازارعراق دایر کند. عدم حضور مستقیم شرکتها و رقابتهای منفی در تعیین قیمت باعث شده تولیدکنندگان ایران کمترین بهره را از صادرات کالای خود داشته باشند؛ چون با کمترین سود فروش کالای خود را درب کارخانه به مشتری تحویل میدهند. می توان با همگرایی و ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات به عنوان نماینده یک صنف در بازار عراق روی قیمت ها تاثیر اساسی گذاشت.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق اضافه کرد: به عنوان مثال به دلیل کاهش قیمت مرغ در بازار داخلی کشور و رقابت صادرکنندگان در این زمینه، بهای کالا در بازار عراق به شدت کاهش یافته به طوری که رقبای ترک و اکراین ناچار به ترک بازار مرغ شدند در حالی که ما میتوانیم با حضور نماینده صادرکنندگان مرغ در بازار عراق بر قیمت بازار داخلی تاثیر بگذاریم و قیمت تمام شده به نفع طرفین باشد. در این صورت موجبات رشد صنعت داخلی برای ما فراهم میشد و ارزش افزوده ناشی از قیمت بالاتر به تولیدکنندگان اختصاص می یافت.
انتهای پیام/