با آزادسازی خرمشهر و بازگشت ورق جنگ به سود ایران، صدام از قدرت‌های جهانی که به شدت از وی پشتیبانی می‌کردند، کمک خواست و در این راستا هواپیماهای "سوخو" و "میگ"‌های جدید وارد عرصه نیروی هوایی عراق شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، رژیم بعثی صدام در تجاوز آشکار و همه‌جانبه خود به جمهوری اسلامی ایران در سال 1359 به‌شدت به نیروی هوایی خود می‌بالید که خود را از پیش برنده جنگ می‌دانست از همین‌رو صدام در رویایی بود که می‌تواند در مدتی کوتا در این جنگ به پیروزی برسد به‌همین منظور اعلام کرده بود که کمتر از یک هفته تهران را فتح خواهد کرد.
 
بنا بر اسناد منتشره در انگلیس که توسط یکی از خلبانان ارشد نیروی هوایی عراق برملاء شده است، نوشته شده که، صدام از نیروی هوایی قوی خود در آغاز جنگ تحمیلی بسیار مطمئن بود؛ اما با آغاز جنگ تحمیلی در همان هفته‌های نخست آغازین جنگ معلوم شد صدام همان که در آغاز جنگ دچار اشتباه بود، در نبرد هوایی و دریایی حرفی برای گفتن ندارد و آموزش‌های شوروی نتوانسته است بخش عمده‌ای از انتظارات صدام را برآورده کند.

//////////////////// 
 
بنابر گزارش‌های محرمانه که وزارت دفاع عراق و ستاد بازرسی گارد ریاست جمهوری صدام به وی داده بودند، ضعف آموزش نظامی و ترس خلبانان عراق دو عامل اساسی عقب‌ماندگی نیروی هوایی عراق بود که باعث از دست رفتن و ساقط شدن تعداد زیادی از هواپیماهای عراقی شد.
 
با آزادسازی خرمشهر و بازگشت ورق جنگ به سود ایران صدام از قدرت‌های جهانی که به شدت از وی پشتیبانی می‌کردند، کمک خواست و در این راستا هواپیماهای "سوخو" و "میگ"‌های جدید وارد عرصه نیروی هوایی عراق شد و صدام دستور داد که خلبانان عراقی برای طی دوره‌های آموزشی به اروپا اعزام شوند.
 
پس از دو سال آموزش‌های فشرده و بازنگری در نیروی هوایی عراق و تجدید ساختار پدافند زمین به هوا، بار دیگر این نیرو با کمک برخی کشورهای عرب مرتجع منطقه و قدرت‌های جهانی جانی دوباره گرفت؛اما نیروهای زمینی ایران با انهدام بیش از 100 فروند هواپیمای عراق در عملیات‌های کربلای 5 و والفجر 8 بار دیگر نشان داد نیروی هوایی عراق به جانی دوباره نیاز دارد.

آن ضربات بر پیکره نیروی هوایی عراق به‌قدر سهمگین بود که در عملیات غرورآفرین والفجر 8 با توجه به نقش بی‌بدیل رزمندگان پدافند هوایی در این پیروزی ارزشمند و بیش از 70 فروند از هواگردهای دشمن در این عملیات منهدم شد که به تعبیر مقام معظم رهبری دفاع معجزه‌آسا لقب گرفت.

بنابراین رژیم بعث آموزش‌هایشان را شدت دادند و از هواپیماهای بسیار پیشرفته استفاده کردند؛اما در نبرد هوایی همچون زمینی و دریایی نیز با تجهیزات پیشرفته در مقابل ما به بن‌بست رسیدند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار