ازآغاز سال تاکنون3میلیون و800 هزار مورد واکسیناسیون برای دام های عشایر استان انجام شده است.

انجام 3میلیون و800 هزار مورد واکسیناسیون برای دام های عشایر استانبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ مدیر کل دامپزشکی استان در جلسه ساماندهی عشایر شهرستان همدادن با اشاره به اینکه 2درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند افزود: یکی از وظایف مهم دامپزشکی حفظ و حراست از دام ورسیدگی به امورعشایراست.

رسولی با اشاره به اینکه هزینه کمک به عشایر در سال300 میلیون تومان است افزود: مشکلات زیادی درخدمت رسانی به عشایر و ابتلا آنها به انواع بیماری ها وجود دارد.

وی یکی از این مشکلات را ابتلای 27درصداز جامعه ی عشایری به بیماری تب مالت دانست وافزود: دامپزشکی استان در مناطق ییلاقی و قشلاقی برای امداد رسانی به این افراد تلاش میکند.

وی همچنین افزود: سالانه بیش از600هزار راس دام از استان همدان به استانهای لرستان، خوزستان ، ایلام و کردستان کوچ میکنند.

وی همچنین از جمله اقدامات این سازمان را اعزام اکیپ های عملیاتی به مناطق عشایر نشین ،آموزش افراد برای آشنایی با بیماری های دامی و سم پاشی 55هزار راس دام عشایردانست وافزود:  استان همدان جزء استان های پیشرو در زمینه ی خدمت رسانی به عشایر است.

مدیرکل سازمان عشایر استان هم با اشاره به اینکه اعتبارات امسال نسبت به سال های قبل افزایش داشته است افزود: عشایر سالانه بیش از 6هزارتن گوشت تولید میکند امابه دلیل گرانی، نهاده های دامی به مشکل برخورده است.

 مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه جمعیت عشایر دو هزار و 500نفر است افزود:55 هزار راس دام از آغازسال تاکنون سم پاشی شده است و استان همدان خدمات خوبی را به عشایر ارائه وجزءاستان های پیشرو درمناطق قشلاقی است.

حمزه‌علی یزدانی با اشاره به اینکه 78درصدجمعیت عشایر دامدار هستند افزود: باید کاری کنیم که عشایر علاوه بر فعالیت در این زمینه در تولیدات دیگری از جمله فرش بافی، تولید قارچ و زنبور عسل روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه 80درصد جمعیت عشایر کوچنده هستند افزود: مسائل و مشکلات زیادی عشایر را تهدید میکند که از آن جمله می توان به کمبود آب اشاره کرد و تاکنون 6میلیون تومان برای آب شرب عشایر هزینه شده است .

در ادامه نماینده عشایر استان همدان گفت: عشایر قشر تولیدکننده ای است که با کمترین امکانات بیشترین تولیدات را دارد.

رحمتی با اشاره به اینکه  90 درصد عشایر به شغل دامداری و دامپروری مشغول هستند افزود: هم اکنون در استان 45 واحد دامی 90 هزار هکتاری فعال است .

انتهای پیام/زا


برچسب ها: همدان ، دام ، واکسیناسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.