والدینی که عقده حقارت دارند فرزندان خود را نیز باور نداشته و باعث حقارت آنها می شوند.

دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: خودباوری اولین گامی است که فرد را به سمت موفقیت سوق می‌دهد. افرادی که طبعاً و ذاتاً خجالتی هستند و یا با محیط تعامل ندارند، از خودباوری کمتری برخوردارند.همچنین تحقیر و تشویق از سوی والدین نیز در تخریب و به و جود آمدن خودباوری بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در اولین گام لازم است که فرد محاسن خود را قبول داشته و کاستی‌های خود را به عنوان بخشی از شخصیت خود بپذیرد و به آنها افتخار کند. همچنین اشتباهات خود را قبول کرده و از آنها پلی به سوی موفقیت بسازد.
لازم به ذکر است، که فرد حتی در شرایطی که دیگران او را قبول ندارند، خودش را قبول داشته باشد و حساسیت خود را به ارزیابی افراد دیگر از دست بدهد.

این روانشناس خاطر نشان کرد: هر چه رشد شغلی، مالی و تحصیلی در افراد بالا باشد، می‌تواند خودباوری  را در آنها پرورش دهد. پس لازم است که افراد را به سمت موفقیت تشویق کرد تا با یادگیری مهارتهای جدید بتوانند ضعفهایشان را برطرف کرده و به خودباوری برسند.

دکتر ربابه غفار تبریزی برای بالا رفتن خودباوری در کودکان به والدین توصیه داشت: توانایی‌های کودک خود را بشناسید و تحت هیچ شرایطی آنها را تحقیر و مقایسه نکنید. بی قید و شرط به کودک خود عشق ورزیده و برای دستیابی به علایقش یاری کنید.

گفتنی است، والدینی که عقده حقارت دارند فرزندانشان نیز به طبع آنها همانند سازی می‌کنند. اینگونه والدین فرزندان خود را نیز کم می‌بینند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار