حسینی گفت: در دومين دور مذاكرات مشترك بين پژوهشگاه صنعت نفت ايران و شركت سوكار آذربايجان ( شركت ملي نفت آذربايجان) توافق شد در سه زمينه، استفاده از امكانات و خدمات شركت سوكار ، ارايه خدمات از سوي پژوهشگاه صنعت نفت به اين شركت و همچنين حضور مشترك در بازارهاي منطقه همكاري‌هاي فناورانه نفتي از سوي دو شركت توسعه يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ امير عباس حسيني، معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اولين دور مذاكرات و توافق انجام شده در تهران با شركت سوكار اظهار داشت: در ماه‌هاي گذشته پژوهشگاه صنعت نفت با اين شركت در سه حوزه بالادستي در زمينه‌هاي استخراج و حفاري، پايين‌دستي و انرژي و محيط زيست به توافق‌هاي اوليه دست يافت.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه با اشاره به توان مناسب شركت سوكار در حوزه دريا گفت: اين شركت در درياي خزر فعاليت‌هاي خوبي داشته ، محصولات مورد نياز خود را توسعه داده است و در حوزه نانو نيز به پيشرفت‌هاي چشم‌گيري دست يافته است.

اين مقام مسئول يكي از محورهاي اين توافق‌نامه را حوزه بالادستي دانست و تصريح كرد: شركت سوكار برخي از محصولاتش را با قابليت رفع مشكلات بالادستي در آذربايجان استفاده كرده كه ما نيز تصميم داريم در ميادين كشورمان از اين توانمندي‌ها استفاده كنيم.

وي در ادامه افزود: تجهيزات و پمپ‌هاي درون چاهي از ديگر موفقيت‌هاي شركت سوكار است و قرار شده نسخه جديدي از اين تجهيزات را به ما ارايه دهند تا در حل مشكلات داخلي از آنها استفاده كنيم.
حسيني افزايش ضريب برداشت را از ديگر محورهاي توافق پژوهشگاه و سوكار خواند و گفت: با توجه به سابقه و توانمندي پژوهشگاه در ارايه خدمات آناليز مغزه هاي نفتي، حجم، فشار و دما (PVT) قرار شد پژوهشگاه به عنوان مرجع ارايه اين خدمات در حوزه بالادستي اين مركز نياز‌هاي شركت سوكار را پوشش دهد.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه با اشاره به توانمندي هر دو شركت در زمينه فناوري نانو گفت: قرار شد با تبادلات علمي و فناورانه پيشرفت‌هاي يكديگر در زمينه فناوري و محصولات نانو را در اختيار يكديگر بگذاريم.

وي در خصوص حضور پژوهشگاه در ساير بازارهاي منطقه گفت: با توجه به توانمندي‌ها و قابليت‌هاي طرفين تصميم گرفته شد به صورت مشترك با اين شركت در برخي بازارهاي منطقه حضور پيدا كنيم و قابليت‌هاي پژوهشگاه را در سطح منطقه تسري دهيم.

حسيني در خصوص همكاري‌هاي دوجانبه گفت: طرفين درخصوص پروژه‌هاي برون‌مرزي مشترك و همكاري‌هاي آموزشي به توافق رسيده‌اند به نحوي كه در آينده نزديك تيم‌هاي فني دو طرف وارد مذاكره شده و طرح اوليه را ارايه خواهند داد.

وي افزود:  يكي از مزيت هاي همكاري‌ بين اين دو شركت  استفاده از تجارب و دانش متخصصان حوزه نفت در مديريت پروژه هاي نفتي است، تا  جايي كه بتوانيم در كنار ديگر شركت‌هاي بزرگ نفتي دنيا تبادل و انتقال فناوري انجام پذيرد.

وي با اشاره به توافقات انجام شده با شركت سوكار در زمينه محيط زيست گفت: حذف مواد آغشته به آلاينده‌هاي نفتي كه ماحصل تجربه موفق متخصصان پژوهشگاه در الگوي جزيره سبز سيري است قابليت توسعه و اجرا در كشورهاي آذربايجان و آسياي ميانه را دارد.

گفتني است نشست مديران ارشد دو مجموعه در پايان سال 93 انجام مي شود.

خاطر نشان مي شود شركت سوكار، شركت نفت آذربايجان است و وظيفه اين شركت در حوزه‌هاي توسعه، اكتشاف، استخراج و پالايش است كه يكي از راهبردهاي اين مجموعه استفاده خدمات از شركاي بين‌المللي در مركز تحقيقات خود است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار