مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز و ملقب به نصیر الملک شیراز فرزند میرزا علی اکبر عوامل موثر حاکم وقت فارس بنای مسجد را در تاریخ ۱۲۹۴ آغاز و در تاریخ ۱۳۰۵به پایان برسانید که به معماریه میرزا محمد حسن و محمد رضا ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز می‌باشد. آدرس مسجد نصیر الملک به لحاظ جغرافیایی در محله گود عربان که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده واقع در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ و در کوچهٔ نصیر الملک است.  

این بنا ملقب به نصیر الملک شیرازفرزند میرزا علی اکبر عوامل موثر حاکم وقت فارس بنای مسجد را در تاریخ ۱۲۹۴ آغاز و در تاریخ ۱۳۰۵به پایان برسانید که به معماریه میرزا محمد حسن و محمد رضا ساخته شده.
 
مسجد نصیر دارای دو ایوان درقسمت شمالی وجنوبی است که باهم قرینه نیستند. در جبهه شمالی مسجد ۴ غرفه در دوطرف ایوان دیده می‌شود این ایوان شمالی (شاه نشین) فرم کانه پوش است با مقرنس کاری زیبا سقف ان نیز دارای طرحی نو وابتکاری است. در قسمت جنوبی ایوانی با دو گلدسته وجود دارد. در حیاط حوض سنگی مستطیل شکل وبزرگی وجود دارد که فواره‌های سنگی نیز در وسط ان است. در ضلع شمالی مسجد تاق بلندی مشهور به تاق مروارید قرار دارد که تمام بدنه وسطح بیرونی و درونی ان کاشی کاری هفت رنگ شده است. دو تاق نمای کوچک دیگر در دوسوی تاق مروارید قرارگرفته است. در ضلع جنوبی نیز تاق نمایی وجود دارد که تمام بدنه و سطح بیرونی و درونی ان کاشی‌کاری شده است
 
مرمت و نگهداری این بنای باشکوه با رعایت استانداردهای بین‌المللی از سال‌ها پیش آغاز شده. مسجد دارای دو دوره تعمیرات می‌باشد یک دوره مربوط به خودرو در ۷۰ سال قبل که بجز تعمیره پوشش کف تعمییر دیگری نداشته تعمیر دوم از سال ۱۳۷۰ آغاز و تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشته است امروز هم تعمیراتی در مسجد در حال انجام شدن است هزینهٔ آن از درآمد موقوفات مسجد به وسیلهٔ ادارهٔ کل اوقاف و امور خیریه فارس هم اکنون نیز توسط موقوفه مرحوم نصیرالملک تحت نظاره ادارهٔ بقای متبرکه و امور دینی فرهنگی ادارهٔ کل تامین می‌شود.  
 



انتهاي پيام/
منبع:ويكي پديا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار