این جاده که مهم ترین بخش از مرحله اول و دوم بیت المقدس بود در تاریخ 10 اردیبهشت 61 با رشادت رزمندگان قرارگاه‌ فتح و نصر آزاد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ تاریخ جنگ تحمیلی سرشار از رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود.
 
"مناطق عملیاتی جبهه" جنوب نقش بسیار موثری در سرنوشت کلی جنگ داشتند و این منطقه عملیاتی نشان دهنده شجاعت‌ها و رشادت‌های افراد مناطق عملیاتی جنوب و ملت ایران است.
 
لذا باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا با معرفی مناطق عملیاتی جبهه جنوب در جهت انعکاس هر چه بیشتر رشادت‌های رزمندگان اسلام نقش آفرینی کند. 

جاده اهواز- خرمشهر

 جاده اهواز‌ خرمشهر مهمترین‌ جاده حمل و نقلی کشور قبل از جنگ و اصلی ترین‌ جاده ارتباطی خرمشهر با اهواز‌ مرکز خوزستان بود.  این جاده و خاکریز‌ شرق آن، که به دشت‌های وسیع غرب کارون مسلط است،‌ برای ارتش‌ عراق بسیار با اهمیت‌ بود.
 
 در پنج روز اول، از کیلومتر 60 این‌  جاده تا پلیس‌ راه خرمشهر به اشغال‌ دشمن درآمد و در طول اشغال، انواع خاکریز‌ موانع‌ و استحکامات و مواضع و تانک و نفربر برای ممانعت از تسلط‌ رزمندگان به جا به جایی ادوات دشمن و هر گونه امکان نفوذ در آن، شرق این  جاده احداث شد که بعدها در میان فرماندهان به "دژبارلویی" نیز معروف شد.
 
جاده ای که مهمترین محور عملیات بیت المقدس بود


دشمن در طول جاده نیز‌ برای هدایت آب از غرب جاده‌ به سمت شرق، با قطع جاده‌ سه بریدگی 20 متری ایجاد کرده بود.

جاده‌ای که مهم ترین بخش از مرحله اول و دوم بیت المقدس بود
 
 این جاده که مهم ترین بخش از مرحله اول و دوم "بیت المقدس" بود در تاریخ 10 اردیبهشت 61 با رشادت رزمندگان قرارگاه‌ "فتح" و "نصر" آزاد شد.

جاده ای که مهمترین محور عملیات بیت المقدس بود
 
 پس از پذیرش قطعنامه‌ 598 در 31 تیر 67 دشمن با هجومی گسترده به "اهواز" و در شهر پیش روی نمود و دوباره به این جاده مسلط شد که در نهایت در نبردی سنگین طی سه روز عقب رانده شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار