معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن تلاش می کند اطمینان حاصل کند که برنامه هسته ایران کاملا صلح آمیز است.

آنتونی بلینکن: واشنگتن برای اظمینان از  صلح آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران تلاش می‌کندبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن تلاش می‌کند اطمینان حاصل کند که برنامه هسته ایران آنچنانکه این کشور ادعا می‌کند، کاملا صلح آمیز است. 

 «آنتونی بلینکن» این سخنان را جمعه در سخنرانی با عنوان «سیاست اقتصادی آمریکا در شرق آسیا و اقیانوس آرام» مطرح کرد. 

بلنکن گفت: «تصمیم ژاپن برای ممنوعیت صدور سلاح نشان می‌دهد ائتلاف ما ارتقا خواهد یافت تا امنیت تضمین شود و توانایی دفاعی ژاپن رشد کند. در مناطق دیگر نیز ما همکاری خود را با فیلیپین و کره جنوبی تقویت می‌کنیم و همکاری خود را با هند و مالزی و ویتنام و کشورهای دیگر تقویت خواهیم کرد. ما تمرینات مشترک با این کشور‌ها برگزار خواهیم کرد همچنانکه با ژاپن چنین تمریناتی داریم ما شراکتهای سه جانبه با ژاپن و استرالیا و کره جنوبی را تقویت می‌کنیم. «

وی ادامه داد: تقویت روابط با چین نیز بخشی از معادله است و می‌خواهیم در خصوص چالشهایی که دو کشور را تهدید می‌کند همکاری کنیم به همین سبب می‌توانیم از خصومت با یکدیگر بپرهیزیم. من از پکن به توکیو آمده‌ام و با مقامات چینی دیدار کردم. می‌توانم تأکید کنم روابط ما در قالب مقابله با تغییرات آب و هوایی و اعتمادسازی و تلاش به همراه یکدیگر برای تثبیت صلح بهبود یافته است. 

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت:» ما همچنین تلاش می‌کنیم تضمین نماییم برنامه هسته‌ای ایران آنچنانکه ادعا می‌کند کاملا صلح آمیز است. «

وی ادامه داد: امسال قصد داریم با تکیه بر پیشرفت سال گذشته عمل کنیم و این کار را از طریق مذاکرات روزانه و گفتگوی سازنده و سفر رئیس جمهور چین در سال آینده به آمریکا انجام دهیم. ما برای تقویت همکاری می‌کوشیم. ما برای برطرف کردن اختلافات در تلاشیم در نتیجه موضع خود را در خصوص امنیت دریایی تقویت می‌کنیم. 

بلنکن با اشاره به اینکه بخش زیادی از منابع انرژی از طریق دریای چین می‌گذرد افزود بی‌اعتمادی به چین بر روند تجارت خارجی با آسیا تاثیر می‌گذارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نکته گو
۱۵:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
دنیا صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران را فهمیده و بارها به آن اذعان شده است حال چرا دستگاه دیپلماسی آمریکا نفهمیده حکایت دیگری است. شاید این دستگاه بنای فهمیدن ندارد و اگر اینگونه باشد نه حالا و نه صد سال دیگر نخواهد فهمید چرا که خفته را میتوان بیدار کرد اما کسی خود را به خواب زده نمیتوان بیدار نمود.
برای بیدار کردن سیاستمداران آمریکا نباید بیشتر از این وقت گذاشت چرا که وقت تلف کردن است. برای ملت ایران این مهم بود که مردم دنیا بدانند سیاستمداران آمریکا حرفهایی را که نسبت به ایران میزنند از روی دشمنی و کینه توزی است و دروغ میگوید که فهمیدند.
آخرین اخبار