حضور حماسی(32)

المانيتور: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون

پایگاه اینترنتی المانیتور به بررسی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تاکنون پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این پایگاه اینترنتی در مقاله ای به قلم "سید حسین موسویان" پژوهشگر وودرو ویلسون پرینستون و سخنگوی سابق مذاکره کنندگان هسته ای ایران نوشت: ملت ایران در سال 1979 رژیم پهلوی تحت حمایت آمریکا را سرنگون کرد و عملا به حاکمیت 2500 ساله پادشاهی پایان داد و روز 11 فوریه (22 بهمن) شاهد راهپیمایی های سراسری به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است، در بحبوحه این تلاطم، ‌ایران هدف تجاوز نظامی عراق صدام حسین قرار گرفت که ارتشش تحت پشتیبانی بیشتر قدرت های جهان بود و ایرانی ها در برابر این تجاوز از همه اقشار جامعه به دفاع از کشورشان برخاستند. پس از این جنگ پرهزینه ویرانگر -- که در طول آن صدها هزار نفر از ایرانی ها و عراقی ها جان خود را از دست دادند، و بسیاری در حملات شیمیایی صدام کشته شدند -- ایران روند بازسازی را آغاز کرد.

اما هر تلاشی برای بازسازی سریع با تحریم های فزاینده غرب مواجه شد که به نظر می رسید به راهبرد آشکار و مداوم غرب برای اعمال فشار همه جانبه علیه ایران تبدیل شده است. از آن زمان تاکنون، تنش های ایران با غرب شدت یافته است و این کشور با یک جنگ اقتصادی کم و بیش تمام عیار مواجه است که بر آن تحمیل شده است و اقدامات مخفی متعدد به شکل ترورها و بمب گذاری ها و حتی حملات سایبری نیز مکمل آن بوده است.

اما برغم همه این بحران ها، ایران استقامت به خرج داده است. ایران جنگ با عراق را در حالی پشت سر گذاشت که برغم حمایت همه جانبه ای ابرقدرت ها و حتی کشورهای عربی منطقه از متجاوز حتی یک وجب از خاکش را هم از دست نداد.

ایران همچنین این کار را بدون توسل به سلاح های شیمیایی ، که توانایی استفاده از آن را داشت ، انجام داد زیرا این کشور امضا کننده همه کنوانسیون های سلاح های کشتار جمعی است.

ایران از آن پس موفق شده است به یکی از کشورهای معدودی تبدیل شود که توانسته است استقلال سیاسی و امنیتی خود را حفظ کند و روحیه خودکفایی اجتماعی-اقتصادی را در ملتی تقویت کند که زمانی به شکلی باورنکردنی به قدرت های بیگانه وابسته بود.

ایران از زمان انقلاب اسلامی 1979 در بسیاری جهات گام های بلندی برداشته است. از سال 1980 تا 2012 رقم شاخص توسعه انسانی ایران -- که طول عمر، دسترسی به آموزش و استاندارد زندگی را به حساب می آورد -- 67 درصد افزایش یافته که دو برابر میانگین جهانی است. این شاخص از سال 2012 در رقم 0.742 بوده است که ایران را در رده توسعه انسانی بالا قرار می دهد.

دسترسی به برق و آب لوله کشی در مناطق روستایی، امید به زندگی، مرگ و میر نوزادان و دسترسی به مراقبت های بهداشتی همگی بهبود چشمگیری داشته است.

نرخ سواد ، که در سال 1976 حدود 36 درصد و در مورد زنان فقط 25 درصد بود ، اکنون برای مردان و زنان 15 تا 24 سال 99 درصد است. آموزش دانشگاهی نیز هیچگاه شاهد حضور این تعداد زیاد از ایرانی ها نبوده است و اکنون بیش از 2 میلیون نفر در دانشگاهها تحصیل می کنند که بیش از 60 درصد آنان زنان هستند.

ایران همچنین پیشرفت های بسیاری در علوم داشته است.

این کشور به دانش بومی چرخه سوخت هسته ای دست یافته و در زمینه سلول های بنیادی و تحقیقات شبیه سازی جزو 10 کشور برتر جهان ، و در حوزه فناوری ، شیمی ، پزشکی ، رایانه و ریاضیات نیز جزو 20 کشور برتر جهان است.

ایران همچنین نهمین کشور جهان است که یک برنامه کامل فضایی دارد که با موفقیت توانسته ماهواره ها را در مدار قرار دهد. ایران همچنین نخستین تولید کننده بیوایمپلنت های چشمی در جهان است. و در آخر، ایران امروز در ساخت زیردریایی، بالگرد، جت های جنگنده ، موشک و تانک به خودکفایی رسیده است.

مطمئنا، ایران در مسیر توسعه و ایجاد جامعه ای بهتر برای همه ایرانی ها راه درازی پیش رو دارد.

جمهوری اسلامی ایران برغم برخی کمبودها، همچنان یک واقعیت سیاسی است. این نظام کاملا در ایران ریشه گرفته و اکنون در کل منطقه غرب آسیا از نفوذ ژئوپولیتیک چشمگیری برخوردار است. ایران پس از 36 سال فائق آمدن بر موانعی که بسیاری آنها را غیرقابل عبور می دانستند، همچنان کشوری قدرتمند و باثبات است. این هم گواه بر کشورداری خیره کننده در ایران است و هم نشان دهنده لزوم تنش زدایی میان کشورهای منطقه، غرب و این قدرت که آمده است تا بماند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار