یک نهاد حقوق بشری در گزارش اخیر خود به یکی از دوران های سیاه نژادپرستی در امریکا پرداخته و از جنایات بسیاری علیه سیاه پوستان در این کشور پرده برداشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه موسوم به "ابتکار عدالت یکسان" نتایج تحقیق خود را روز سه شنبه منتشر و در آن، از نزدیک به چهار هزار مورد اعدام غیر قانونی سیاه پوستان در امریکا خبر داد.

این نهاد غیر دولتی در تحقیق خود به مواردی از بدرفتاری و نژادپرستی علیه سیاه پوستان در جنوب امریکا اشاره و شمار آن را بین سال های 1877 تا 1950، نزدیک به 4000 نفر برآورد کرد.

نتایج این تحقیق از میراث خشونت بار دوران برده داری در امریکا حکایت داشته و فاش می کند که بین سال های 1877 تا 1950، در هر هفته یک سیاه پوست یا بیشتر بدون محاکمه اعدام می شده است.

به باور کارشناسان موسسه «ابتکار عدالت یکسان»، نتایج تحقیق آنان نشان می دهد تبعیض نژادی، که همچنان در امریکا مشهود است، در گذشته ی پر تلاتم امریکا ریشه دارد.
برایان استیونسون (Bryan Stevenson)، موسس این سازمان مردم نهاد، که مقر آن در شهر مونتگومری، مرکز ایالت آلابامای امریکا قرار دارد، با اشاره به ادامه یافتن جو نژادپرستانه در امریکا، گفت در آلمان کنونی، مقامات ناگزیرند ظلم های دوران هیتلر را جبران کنند؛ اما در امریکا درست عکس این موضوع صدق می‌کند.

وی، که استاد رشته حقوق است، تصریح کرد: ما به حرکت در مسیر آشتی و حقیقت قدم بر نمی داریم. ما به طور واقعی تلاش نکرده ایم تا با میراث دوران برده داری مبارزه کنیم.

موسسه ای که او آن را تاسیس کرده، سال ها به تحقیق در 12 ایالت امریکا در مورد آن چه "تروریسم نژادی" نام نهاده شده، پرداخته است.

گزارشی که از نتایج این تحقیق منتشر شده است، به کشته شدن 3959 سیاه پوست در 12 ایالت جنوبی امریکا اشاره می کند. این رقم 700 مورد بیشتر از گزارش های قبلی است.
کارکنان «ابتکار عدالت یکسان» خود به شخصه به محل هایی مراجعه کردند که قتل های خشونت بار سیاه پوستان در آن جا به وقوع پیوسته است.

در گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر آمده است هزاران نفر از سفید پوستان امریکا، که در میانشان شماری از نمایندگان پارلمان های محلی نیز دیده می شد، گرد مکان هایی جمع می شدند که قرار بود قربانیان در ملا عام به فجیع ترین شکل ممکن به قتل می رسیدند. در این حوادث، سفید پوستان به تماشای قربانیانی می پرداختند که پس از شکنجه و مثله شدن، اجزای بدنشان تکه تکه می شد.

نکته ناراحت کننده تر این است که از قتل سیاه پوستان نگون بخت، کارت پستال تهیه می شد، در حین تماشای بدرفتاری با سیاه پوستان، فروشندگان دوره گرد به فروش تنقلات می پرداختند و حاضران با نوشیدن نوشیدنی مراسم را تماشا می کردند. گاهی از اوقات نیز، قطعات بدن قربانیان به عنوان یادگاری بین تماشاچیان توزیع می شد.

بر اساس نتایج تحقیق این سازمان غیر دولتی، بین سال های 1877 تا 1950، صدها نفر، بدون آن که رسما به جرمی جدی متهم شوند، اعدام می شدند. برخی از جرم هایی که سیاه پوستان آن دوران به دلیل ارتکاب به آن ها، در جنوب امریکا اعدام می شدند، عبارت بود از راه رفتن در پیاده روی سفید پوستان یا تنه زدن به آنان در پیاده روها.
در برخی از مواقع نیز، پس از انتشار خبری مبنی بر تعدی به یک زن سفید پوست، یک سیاه پوست، که حتی از سوی فرد شاکی شناسایی نشده بود، به دست جمعیت سفید پوست خشمگین افتاده و به بدترین روش ممکن کشته می شد.

بر اساس این تحقیق، در دوره زمانی یاد شده، حتی یک سفید پوست هم به اعدام غیر قانونی سیاه پوستان متهم نشد.

به دنبال ادامه یافتن این تهدیدات، بیش از شش میلیون سیاه پوست بین سال های 1910 تا 1970 از ایالتهای جنوبی به شمال و غرب امریکا گریخته و در حومه های شهری ساکن شدند.

به باور کارشناسان موسسه «ابتکار عدالت یکسان»، این اعدام ها بر روابط جاری میان سیاه پوستان و سفید پوستان امریکا پیامدهای ناگواری گذاشته است. بدرفتاری ها و خشونت علیه سیاه پوستان امریکا بر شرایط جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سیاه پوستان امریکا چنان پیامدهای بدی به ارمغان آورد که امروزه نیز نتایج آن آشکارا دیده می شود.

سیاه پوستان امریکا، به گونه ای کاملا نابرابر، همواره در معرض بازداشت و قرار گرفتن در مظان اتهام به اتهامی ثابت نشده، تحمل حبس و یا محکومیت به اعدام روبرو بوده اند. 

از سال 1976 تاکنون، نزدیک به 42 درصد از محکومان امریکایی به اعدام و 34 درصد از محکومان اعدام شده را سیاه پوستان تشکیل می دهند. این در حالی است که تنها 13 درصد از جمعیت امریکا سیاه پوست است.

موسسه ابتکار عدالت یکسان تلاش می کند تا با ایجاد یک صندوق، به یاد قربانیان دوران سیاه سیاه پوست‌کشی در امریکا، بناهای یادبود بسازد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار