پدیده ادغام و تملیک، در سطح بین المللی بسیار رایج است و در واقع به عنوان یک استراتژی فعال در عرصه توسعه فضای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، محمدسجاد سیاهکارزاده، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، در خصوص مقوله ادغام و تملیک و مزیت های آن در بازار سرمایه اظهار داشت: پدیده ادغام و تملیک، در سطح بین المللی بسیار رایج است و در واقع به عنوان یک استراتژی فعال در عرصه توسعه فضای اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی در این خصوص ادامه داد: البته ادغام و تملیک دو پدیده متمایز از یکدیگر هستند که در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند.
 
وی در خصوص مقوله ادغام توضیح داد: ادغام به این معناست که دو موجودیت و بنگاه مستقل با هدف بهبود وضعیت کسب و کار با هم ترکیب می شوند و موجودیت واحدی را تشکیل می دهند که این موجودیت واحد دارای مزیت های رقابتی بیشتری نسبت به نهادهای قبلی خواهد بود.
 
 سیاهکارزاده در ادامه در خصوص مقوله تملیک افزود: تملیک به این معناست که یک شرکت مادر با یک سری رویکردها و اهداف وانگیزه، شرکت های هدفی را برای خود خریداری می کند و مالکیت اکثر آنها را به دست می آورد و با ارتباط با شرکت های هدف و مالکیت آنها، اهداف خود را دنبال می کند و بدین وسیله، اهداف توسعه اقتصادی خود را ترسیم می کند.
 
وی در خصوص این دو مقوله توضیح داد: اگر بخواهیم کل انگیزه های ناظر و اهداف این دو پدیده را توضیح دهیم باید از واژه هم افزایی استفاده کنیم.
 
سیاهکارزاده با اشاره به نمونه های خارجی ادغام و تملیک ابراز داشت: ادغام و تملیک در سطح بین المللی به صورت یک صنعت دیده می شود به این دلیل که ادغام و تملیک وقتی صورت می گیرند، یک سری نهادهایی درگیر می شوند که جریانات نقدی زیادی را ایجاد کرده و به خودی خود صنعتی درآمد زا محسوب می شود.
 
وی در خصوص همایش ادغام وتملیک را که به همت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و مرکزمالی ایران برگزار می شود عنوان داشت: با نگاه مختصری به سه ماه پایانی سال 2014 میلادی در سطح دنیا می توان به وضوح دریافت که 8 هزار مورد ادغام و تملیک با ارزشی بالغ بر 881 میلیارد دلار در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است.
 
وی ادامه داد: در کل سال 2014 میلادی بیش از 3 تریلیون دلار ارزش این ادغام و تملیک ها بوده است و با وجود این آمارها، توسعه ادغام و تملیک در کشور ما هنوز امری غریب به نظر می رسد که از طرفی،کاستی های قانونی و از طرف دیگر باور نداشتن به این مقوله می تواند دلایل عمده این ناآشنایی محسوب می شود.
 
سیاهکارزاده گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان یکی از ارکان بازرا سرمایه ایران که فعالیت های پیش و پس از معاملات را راهبری می کند در کنار مرکز مالی ایران، وظیفه فرهنگ سازی در خصوص این دو مقوله را طی همایشی با همین عنوان در 27 بهمن ماه بر عهده گرفته اند.
 
وی محورهای این همایش را بررسی پدیده اغام و تملیک از منظر اقتصادی، حسابداری، قانونی و مقرراتی و ریسک پذیری اعلام داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: بازار ، سرمایه ، ادغام ، تملیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار