رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی گسترش حق و عدالت است و این مهم، جز با استقلال دستگاه قضا در صدور حکم و رسیدگی به پرونده‌ها فراهم نمی‌شود.

«اللهیار ملک‌شاهی» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به عملکرد و تغییرات دستگاه قضا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مهمترین تغییر بنیادینی که پس از انقلاب شاهد آن بودیم، استقلال دستگاه قضا است که پیش از انقلاب قوه قضاییه به عنوان قوه مستقل موجودیت نداشت بلکه قسمتی از قوه مجریه بود به طوری که وزیر دادگستری مأمور جدا و مستقل قوه قضاییه نبود.   
 
وی ادامه داد: پس از انقلاب براساس قانون قوای مجریه، مقننه و قضاییه مستقل شدند و این درحالی است که رئیس قوه قضاییه باید حائز شرایط ویژه‌ای می‌شد که توسط مقام معظم رهبری منصوب و قضات هم توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شدند.  

رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا تا این اندازه بر استقلال دستگاه قضا تاکید می‌شود، گفت: یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی گسترش حق و عدالت است و این مهم، جز با استقلال دستگاه قضا در صدور حکم و رسیدگی به پرونده‌ها فراهم نمی‌شود.
 
ملک شاهی افزود: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی دادگاه‌ها براساس قوانین عادی به دادگاه  چند مرحله‌ای، بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی کشور تقسیم شدند و این درحالی است که دیوان عالی کشور عالی‌ترین قسمت دستگاه قضایی است که پرونده‌های مهم را مورد بررسی قرار می‌دهد.   
 
رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هشتم در پایان خاطر نشان کرد: استقلال قوه قضاییه تغییر بنیادینی محسوب می‌شود که در جهت تقویت و اقتدار نظام امری ضروری است.  

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار