سازمان جهادکشاورزی؛

تولید سالانه بیش از 4 میلیون تن محصولات کشاورزی در‌ کرمانشاه

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه، سال گذشته بیش از چهارمیلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،، علی اشرف منصوری در جمع خبرنگاران گفت: مجموع تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه در سال‌های قبل از انقلاب کمتر از 600 هزار تن بود که این رقم در سال زراعی گذشته به بیش از چهار میلیون و 215 هزار تن رسیده که این رقم رشدی حدود 605 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به برخی رویکردها و تصمیمات ارزشمند دولت تدبیر و امید و مسئولین استان درجهت اعتلای کشاورزی و ارتقاء منزلت اجتماعی کشاورزان افزود: با وجود خشکسالی‌های حادث شده در 10 سال گذشته و کاهش سطح منابع آب‌های موجود اعم از زیر زمینی و سطحی، اقدامات و تحولات بسیار خوبی به‌ویژه در دولت تدبیر و امید دربخش کشاورزی استان انجام شده است.

وی گفت: رفع برخی از موانع تولید، کاهش ریسک مخاطرات کشاورزی، افزایش بهره وری کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون، ساماندهی و تامین به‌موقع نهاده‌های بخش تولید، ساماندهی قیمت و خریدهای تضمینی، استفاده از توان مراکز علمی و تحقیقاتی بین المللی در کشور، تامین منابع جهت مهار آب‌های مرزی، بکارگیری و استخدام ناظرین کشاورزی درجهت رفع خلاء نیروی انسانی و ایجاد خطوط اعتباری و تسهیلاتی جهت رونق بخش کشاورزی از جمله اقدامات مثبت در دولت تدبیر و امید بوده است.

منصوری افزود: درنتیجه اقدامات دولت تدبیر و امید دراستان کرمانشاه موفقیت‌های زیادی حاصل شده که می‌توان به تولید 887 هزار تن گندم با 24 درصد رشد نسبت به سال قبل و ارتقاء جایگاه استان وکسب رتبه سوم در سطح کشور، تولید 440 هزار تن چغندر با رشد 19 درصدی نسبت به سال قبل، تولید بیش از 88 هزار تن نخود با رشد 18 درصدی نسبت به سال قبل و تولید 126 هزار تن سیب زمینی با رشد 65 درصد نسبت به سال قبل اشاره کرد.

منصوری افزود: همچنین در سال زراعی قبل با تولید 13.3 تن گندم در هکتار در شهرستان کنگاور رکورد تولید در هکتار گندم در سطح کشور و جهان شکسته شد.

وی افزود: با هدف کاهش مصرف، بهره وری در مصرف آب و تغییر الگوی کشت با همکاری کشاورزان سطح زیر کشت ذرت از 44هزار هکتار به 34هزار هکتار تقلیل یافته و به جای آن کشت محصولات دیگر با نیاز آبی کمتر جایگزین شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه برقراری تسهیلات ویژه خط اعتباری مکانیزاسیون و توزیع 1087 دستگاه تراکتور و ادوات دنباله بند و کمباین به ارزش 609 میلیارد ریال را یک اقدام شایسته و کم نظیر در جهت ارتقاء مکانیزاسیون و تقویت ناوگان ماشین آلات کشاورزی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در جذب این منابع استان کرمانشاه در مرحله اول جایگاه نخست و در مرحله دوم جایگاه سوم کشوری را کسب کرد.

منصوری سایر اقدامات سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه را ایجاد شهرک‌های قارچ و دامپروری در شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، روانسر، گیلانغرب و... ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد.

وی با اشاره به صادرات بیش از 105 هزار راس دام زنده از استان و کسب جایگاه برتر کشوری در این زمینه افزود: صادرات محصولات کشاورزی در سال زراعی 92-93 بیش از 490 هزار تن بوده که رشد 33 درصدی را نسبت به سال ماقبل نشان می‌دهد.

وی افزایش فرآوری محصولات کشاورزی استان کرمانشاه به 932هزار تن در سال را مورد توجه قرار داد و افزود: فرآوری محصولات کشاورزی استان نسبت به سال قبل افزایش 99هزار تنی را نشان می‌دهد.

منصوری افزایش ظرفیت تولید آبزیان و رسیدن تولید استان در این بخش به 15 هزار و 460تن را از جمله موفقیت‌های سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: این رقم درابتدای دولت تدبیر و امید 14 هزار تن بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به تولیدات در بخش دام و طیور تاکیدکرد: افزایش ظرفیت تولید مرغ گوشتی از 8میلیون و 700هزار قطعه به 10میلیون و800هزار قطعه نسبت به ابتدای دولت یازدهم نشان از افزایش حدود 2میلیون قطعه‌ای و رشد22 درصدی بوده و واحدهای تولیدی نیز از 778 واحد قبل از دولت تدبیر و امید به 953 واحد در سال‌جاری افزایش یافته است.

منصوری افزایش ظرفیت واحدهای پرواربندی بره و گوساله صنعتی از 62هزار و 600راس به 82هزار راس(رشد 29 درصدی) و افزایش ظرفیت واحدهای پرورش بوقلمون صنعتی از 35هزار و500 قطعه به 47هزار و200 قطعه( رشد 33 درصدی) در دولت یازدهم را از جمله موفقیت‌های یک سال ونیم اخیر بخش کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.