یادداشت/

انقلاب اسلامی، معادلات سیاسی جهان را بهم ریخت

مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به بررسی تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دیگر پرداخته است.

////////////////////////////به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران، "سجاد مصطفی‌پور" مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به بررسی تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دیگر پرداخته است.

بسمه تعالی

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین انقلاب‌های جهان که بسیاری از معادلات و تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی را به هم ریخت و اعجاب اندیشمندان سیاسی و اجتماعی را برانگیخت، از روزهای نخست پیروزی تا امروز که پا به دهه چهارم گذاشته، همواره مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 معادلات منطقه‌ای را به هم ریخت و توانست نظم جدیدی را با ارائه گفتمان متفاوت ایجاد کند. در قالب گفتمان اسلامی شکل گرفته در نظام جمهوری اسلامی ایران برخی مفهوم‌ها هم‌چون صدور انقلاب از سوی انقلابیون به ادبیات سیاسی جهان ارائه شد.

مفهوم "صدور انقلاب" از سوی جمهوری اسلامی ایران در قالب سه وجه عمده تاثیر آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی در کشورهای دیگر، نگاه تاریخی و جایگاه ایران، محیط ذهنی و پیرامونی جمهوری اسلامی ایران قابل ارزیابی است.

پیروزی انقلاب اسلامی توانست ماهیت دوقطبی منحصر به غرب و شرق جهان را بشکند و با ارائه نظمی جدید با مفاهیمی اسلامی قطب جدید از منظر ماهیت خاصی که نسبت به دیگر کشورها داشت ارائه نماید. انقلاب اسلامی ایران در سه محور اصلی "رهبری، مردم و ایدئولوژی" شکل گرفت و پیوند این سه اصل در ادامه مسیر انقلاب ضامن بقای انقلاب و پیشرفت جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف شده است.

اگر نگاهی گذرا به انقلاب‌های دیگر بیندازیم تفاوت بارز انقلاب اسلامی ایران با این انقلاب‌ها را در همه ابعاد به وضوح مشاهده می‌کنیم. زیربنای فکری و مبنای مکتبی انقلاب‌های پیش از انقلاب اسلامی در دنیا، بر کمونیسم و لیبرالیسم و مادی‌گری استوار بود و منافع آن‌ها در ترویج اومانیسم، سکولاریسم و لائیسم و جلوگیری از گسترش و تعمیق ارزش‌های الهی قرار داشت. در حالی که انقلاب اسلامی پرچم احیای دین‌داری و ارزش‌های معنوی و بازگشت به سوی خداوند را برافراشته داشت.

انقلاب‌های اومانیستی در رأس آن‌ها انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه، اگرچه بین‌شان تفاوت وجود داشت، یکی با شعار برابری، برادری و اصول لیبرالی و دیگری با شعار عدالت، برابری و اصول کمونیسم آمده بودند، اما انقلاب فرانسه دین‌گریز و انقلاب روسیه دین‌ستیز بودند و به اصل نفی و طرد دین و ارزش‌های الهی از زندگی اجتماعی و مدیریت و حکومت اعتقاد داشتند. درحالی‌که انقلاب اسلامی رفاه، آزادی، عدالت، برابری و تعالی اخلاقی و در یک کلام سعادت انسان و حیات طیبه را در ایمان به خداوند، استکبارستیزی، نفی استعمارگری و دفاع از مستضعفان جهان، تشکیل امت واحده اسلامی و حاکمیت بخشیدن به قوانین الهی و آموزه‌های پیامبران می‌داند.

بنابراین انقلاب اسلامی به لحاظ بنیادهای خود متفاوت و کاملاً متضاد با انقلاب‌های اومانیستی و کمونیستی و لیبرالی پیشین خود می‌باشد و بر دو آرمان متفاوت استوار است که پیروزی هر یک به معنای نفی دیگری است.
 
یكی از پیامدهای مهم انقلاب اسلامی تاثیر آن بر كشورهای منطقه و آشنایی مسلمانان و مستضعفان جهان با این انقلاب، تحت راهبرد "سیاست صدور انقلاب اسلامی" بود. این موضوع قاعدتأ پس از پیروزی انقلاب اسلامی شكل گرفت و همانند سایر بخش‌ها فراز و نشیب خاص خود را طی كرده است.

از آنجا كه انقلاب اسلامی با رهنمودهای پیامبر گونه امام خمینی(ره)، عزت و شكوه خود را در تحقیر قدرت‌های فاسد جهانی و منطقه‌ای و آگاهی و بیداری همه مستضعفین، به ویژه مسلمین در گستره جهان اسلام، دنبال می‌كرد، سیاست صدور انقلاب موضوعیت ویژه‌ای یافت. این فرآیند گاه با كامیابی‌ها و گاه با ناكامی‌هایی روبه‌رو بوده است؛ اما آنچه در عصر كنونی به رغم فشارهای جهانی و منطقه‌ای بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام‌القرای اسلام و بر مسلمانان طرف‌دار انقلاب در كشورهای اسلامی شاهد آن هستیم، رشد اسلام‌گرایی در جوامع اسلامی و مخالفت‌های آشكار و جدی با سیاست‌های سلطه‌جویانه قدرت‌های بزرگ جهانی است. تاثیر این رویكرد به گونه‌ای است كه توماس فریدمن یكی از نویسندگان آمریكایی معتقد است كه "اگر مخالفت با آمریكا در كشورهای اروپایی شكل یك سرگرمی است، ولی در جوامع اسلامی به عنوان یك وظیفه تلقی می شود."

 امروز مسلمانان جهان، بین اسلام ناب محمدی(ص) ارائه شده از سوی امام خمینی(ره) و اسلام آمریكایی و اسلام تحجرمآبی تمایز قائلند و در صورت پدید آمدن شرایط مناسب، گرایش و علاقه‌مندی خود را نسبت به اسلام سیاسی آشكار كرده‌اند.

تحولات اخیر خاورمیانه مهر تاییدی بر دیدگاه نظریات دانشمندان جهان در باب ماهیت انقلاب اسلامی ایران و توان‌مندی‌های این انقلاب برای الهام‌بخشی بر دیگر ملت‌های آزادی‌خواه بود چراکه حرکت‌های اعتراضی مردم با رنگ و بوی اسلامی علیه حکومت خودکامه و مستبد خویش گواه این بود که الگوی موفق انقلاب اسلامی ایران در حال گسترش به دیگر کشورهاست.

انتهای پیام/
برچسب ها: بسیج ، انقلاب ، اسلامی ، ایران ، بهشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار