رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی گفت: براساس آخرین آمارها حجم گردش طلا در داخل کشور 250 تا 300 تن است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، عبادالله محمدولی گفت: براساس آخرین آمارها حجم گردش طلا در داخل کشور 250 تا 300 تن است.

وی افزود: بی‌توجهی به حوزه طلا و جواهر باعث شده بازار صادراتی این بخش را از دست دهیم و بیشتر به سمت بازار مصرف برویم.
 
وی افزود: در پنج سال گذشته تعداد طراحی‌ها در این صنعت کمتر از 10 واحد بود که امروزه اکثر کارگاه‌های ما به طراحی مجهز شدند و این نقیصه برطرف شد.
 
محمدولی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از برندهای داخلی به عنوان برند خارجی عرضه می‌شوند که در این زمینه اقداماتی در حال انجام است، گفت: 50 تا 60 درصد طلای موجود در بازار تولید داخل است که تولید‌کنندگان ما باید امنیت لازم در بازار را داشته باشند و بتوانیم پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشیم ولی در این زمینه باید آسیب‌شناسی کرده و سلیقه بازار را بشناسیم.
 
وی درباره‌ صادرات طلا نیز گفت: ترکیه یکی از کشور‌هایی است که طلای ایرانی به آنجا صادر می‌شود و کشور‌های خلیج‌فارس نیز به خاطر قرابت فرهنگی، بازار مناسبی برای مصنوعات طلای ایران محسوب می‌شوند.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی گفت: با توجه به این‌که 20 درصد منابع دنیا را در اختیار داریم باید ببینیم چه پتانسیلی در این زمینه داریم و هدف‌مان این است که مخاطبان را با این صنعت آشنا کنیم و با توجه به جمعیت 80 میلیون نفری بازار خوبی برای این صنعت مهیا کنیم.
 
وی در عین حال بیان کرد: در بخش تولید براساس آمار اداره استاندارد 50 هزار واحد تولیدی در ایران داریم که دارای کد رهگیری هستند.
 
محمدولی با بیان اینکه توانمندی های صنعت طلا و جواهر در ارتقای حوزه اقتصادی کشور است، گفت: گردش اقتصادی طلا در دنیا معادل 600 میلیادر دلار و گردش مالی جواهر 700 میلیارد دلار برآورد می شود. در همین راستا به دنبال آن هستیم که سهم 2.5 تا پنج درصدی از این بازار را در طول 10 سال آینده به دست آوریم.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی هایی که کردیم باید طی پنج سال آینده 350 هزار تا 500 هزار نفر با همکاری دستگاه های مذکور وارد بازار طلا و جواهر شوند و در واقع این صنعت توان استفاده از این تعداد را دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی توجه به ایجاد ارزش افزوده بالا در این صنعت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از دیگر مزیت های موجود دانست و ادامه داد: سرمایه گذاری نوعی تضمین در این بازار است. البته ضرورت دارد که برای تقویت سرمایه گذاری ها از طریق برگزاری نمایشگاه های تخصصی مهارتهای خود را دراین زمینه عرضه کنیم.
 
برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته
 
محمدولی در ادامه از برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته طی روزهای 23 تا 26 بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و افزود: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، معرفی پیشرفت های صنعتگران ایرانی در این وادی است. باید از تمام مزیت های موجود در این صنعت به صورت 100 درصد استفاده کنیم.
 
وی افزود: در این نمایشگاه و پس از عرضه دانش و تکنولوژی خود در زمینه صنعت طلا از دولت تقاضا داریم که زمینه ورود به کشورهای اطراف، کشورهای D8، عضو اکو و منطقه خلیج فارس که بازاری برابر با یک میلیادر نفر می شود را فراهم کند. این کشورها بارها پس از بازدید از توانایی های ایران تمایل خود برای همکاری های مشترک را اعلام کرده اند.
 
همچنین منصور نامدار زندی، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی در ادامه این نشست اظهار کرد: ما هنوز نتوانستیم برند‌سازی کنیم و تولید‌کنندگان و فروشندگان از برندسازی واهمه دارند و با بی‌مهری دولتی‌ها مواجه شدیم.

وی گفت: برای جذب حمایت به منظور حضور هیات‌های تجاری به کشور به سازمانی برای گرفتن حمایت مراجعه کردیم ولی بودجه‌ای به ما ندادند و این در حالی است که برای رفتن به دیگر کشور‌ها بودجه‌ای تعلق می‌گیرد و یارانه ارائه می‌شود.
 
نامدار زندی با بیان اینکه حدود 18 استان در کشور معادن و سنگ‌های قیمتی دارند، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای نیز کارگروهی در اختیار اتحادیه صادر‌کنندگان و فروشندگان قرار داده و در بخش سنگ کارهایی را آغاز کرده است.
 
وی گفت: در هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته کشور‌های ایتالیا، ترکیه و انگلستان در بخش ماشین‌آلات حضور دارند و حدود 130 شرکت داخلی مشارکت کرده‌اند و سال آینده نیز در تلاشیم مجوزی برای برگزاری ثابت نمایشگاه با تقویم ثابت بگیریم.
 
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی یکی از راه های رشد این صنعت را عرضه آن در محافل بین المللی از جمله نمایشگاه ها دانست و گفت: تا کنون شش دوره نمایشگاه بین المللی دراین زمینه برگزار شده که توانسته تاثیر بسزایی دراین وادی بگذارد.
 
نامدار زندی با بیان این نکته که بهترین و جدیدترین تکنولوژی های صنعت طلا و جواهر امروز در ایران وجود دارد، تاکید کرد: ایران از منظر فناوری و شیوه های جدید صنعت با مشکلی روبرو نیست و تنها چالشی که در حال حاضر در مقابل این هنر-صنعت قرار دارد به صادرات و واردات سنگ های قیمتی و برخی ابزارآلات مربوط می شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار