وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که نباید واقعیت اجتماعی زن را نادیده گرفت، گفت: در حال حاضر زنان بیشتر در نقش‌های خدماتی و شرکت‌های خصوصی حضور دارند که در آینده بخش خصوصی تحت سیطره زنان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "علی ربیعی" وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست خود با مشاوران وزرا،‌ امور زنان در دستگاه‌های اجرایی کشور که در روز شنبه 18 بهمن در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، با اشاره به این که زنان در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش بسزایی دارند، گفت: در کانون سیاست‌گذاری کشور زنان نقش مهمی را ایفا می‌کنند و در این راستا مطالعاتی در رابطه با زنان داشته‌ام.
 
وی با اشاره به بیانات امام راحل درباره مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان اظهار داشت: امام راحل همواره می‌گفتند که مردم باید همیشه در صحنه باشند و امروز می‌بینیم که زنان در صحنه حضور دارند و این نشان از تکنولوژی امروز است که مشارکت علمی زنان را مطرح می‌کند که امام (ره) در گذاره‌های مختلف این موارد را مطرح کرده‌اند.
 
ربیعی با اشاره به حضور زنان در انتخابات کشور گفت: رأی زنان به عنوان میزان رأی ملت‌ها مشخص می‌شود و در تمام حوزه‌ها قابل بحث است بنابراین ما نمی‌توانیم واقعیت اجتماعی زن را نادیده بگیریم و پیرامون آن باید بیشتر صحبت شود.
 
وی افزود: اگر صورت مسئله را درست نبینیم نمی‌توانیم در سیاست‌گذاری جنسیتی اقدامات درستی انجام دهیم. در حوزه سیاست‌گذاری و جامعه ‌پذیری نقش اجتماعی زن باید به درستی مورد بحث قرار بگیرد.
 
ربیعی با اشاره به این که آمارها نشان می‌دهد اشتغال زنان پایین آمده است، گفت:‌ در یک نگاه کلی زنان بیشتر در بخش‌های خدماتی و شرکت‌های خصوصی حضور دارند و این حضور چشمگیر نشان از آن دارد که در آینده نه چندان دور بخش خصوصی تحت سیطره زنان است.
 
وزیر تعاون اظهار داشت: تجرد زنان در محیط کار در حال افزایش است و وقتی که گرایش به استخدام به وجود می‌آید به همان نسبت تجرد زنان بیشتر می‌شود. ما در شورای سالمندی جلساتی که داشتیم به یک موضوعی برخوردیم که آن نشان از این داشت که در آینده رشد زنان سالمند رو به جلو خواهد بود.
 
ربیعی همچنین با تاکید بر نقش زنان بر خانواده اظهار داشت: زنان سردمدار تغییر سبک زندگی هستند و الگوهای زیباشناسی تحت تأثیر زنان قرار گرفته است همچنین نوع مصرف لوازم خانوادگی را زنان مشخص می‌کنند و قالب انجمن‌های اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند.
 
وی اضافه کرد: آگاهی اجتماعی زنان نسبت به گذشته متفاوت شده و آسیب‌های نوپدید در جامعه در حال رخ دادن است. جنبش اجتماعی زنان اهدافش با گذشته تغییر کرده است و نوع آسیب‌ها متفاوت است.
 
ربیعی با اشاره به رشد اعتیاد در زنان نیز اظهار داشت: زنانه شدن اعتیاد بسیار جدی است البته هنوز در جامعه ایران مردان در جرایم اخلاقی پیشگامند و باید در این زمینه مشاوران حوزه زنان به دنبال سیاست‌گذاری باشند و در آستانه برنامه ششم توسعه این موضوع را دنبال کنند چرا که باید با توجه به موقعیت جامعه ایران حرکت کرد.
 
ربیعی تصریح کرد: دین اسلام نیز در این زمینه بر سیاست‌گذاری جنسیتی بر اساس الگوی اسلامی و حقوقی تاکید دارد و عدم آگاهی ساختاری در کشور یک گام به پیش و یک گام به پس خواهد بود. متأسفانه عدم آگاهی فرهنگی و آماده نبودن ساختارهای اداری و نهادی مشکلاتی را در حوزه جنسیت ایجاد کرده است.
 
وی همچنین با اشاره به نقش بسزای فرهنگ در شناخت نقش جنسیتی اظهار داشت: ما باید از بطن فرهنگ خوانش‌هایی را بیرون آوریم تا با نقش زن هماهنگ باشد بنابراین باید خوانش متون فرهنگی در حوزه زنان توجه کرد. بنابراین باید در سیاست‌گذاری کلان با توجه به ظرفیت‌های موجود از زنان نیز استفاده کرده و در وزارتخانه نیز ساختارها باید بازسازی شوند.
 
وزیر تعاون تأکید کرد: ما در حال حاضر در وزارتخانه خود زنان کار در محیط صنعتی را داریم و همچنین افزایش سهم اشتغال آنان و دستمزدشان نیز در این وزارتخانه مطرح است که باید در این زمینه به درستی پردازش صورت گیرد.
 
ربیعی در پایان با اشاره به این که در حال حاضر 2 میلیون و پانصد هزار زن سرپرست خانوار شناسایی شده است که از میان آن‌ها تعدادی به ما مراجعه نمی‌کنند و بخش اعظم آنان به حمایت مالی احتیاج دارند. وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خدمت‌رسانی برای زنان کار را دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت تعاون ، زن ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار