زنجان؛

محرومیت زدایی و توسعه روستاهای استان زنجان بعد از پیروزی انقلاب

از کل 935 روستای استان زنجان بیش از 90 درصد جمعیت روستائی استان از خدمات دهیاری‌ها اعم از تعاونی کشاورزی، تعاونی روستائی و تعاونی مدارس بهره مند می باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ مدیر کل دفتر امور روستائی با بیان اینکه پیشرفت روستاها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب بیشتری به خود گرفته است گفت: بررسیهاحاکی از آن است که این روند بر روی فرایند کاهش مهاجرت به شهرها تاثیر مطلوبی داشته است.

محمودی با اعلام این که با ایجاد تأسیسات و زیر ساختهای لازم در مناطق روستائی ازجمله ایجاد اشتغال وتأمین معیشت مردم شاهد مهاجرپذیری هستیم، افزود:بُعد اقصادی نقش عمده ای را در مهاجرت از روستاها به شهرها ایفا می کند،و در واقع پس از اصلا حات ارضی اختلاف زیاد درآمد شهر و روستا منجر به مهاجرت به شهر به ویژه شهرهای بزرگ شده است.

وی در ادامه افزود: : مهاجرت یک امر دو طرفه است که اگر این امریک جانبه شود عواقب زیادی را در پی خواهد داشت ومهاجران هم در مبدأ و هم در مقصد با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه می شوند.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری زنجان؛ بروز نابسامانی های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری،بیکاری و کم کاری، کمبود فضای زیستی و آموزشی، آلودگی هوا و محیط زیست در شهرها، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی و خالی از سکنه ماندن روستاها را از عمده مشکلات مهاجرت یکطرفه به شهرها بر شمرد.

وی تصریح کرد :با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به روستا ها و محرومیت زدایی از آنها در اولویت کاری قرار گرفت و همین امر به شکل گیری نهادهای مانند جهاد سازندگی،کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منجر شد.

محمودی ادامه داد: آغاز فعالیت این نهادها شرایط زندگی در روستاها را بهبود بخشید بطوری که با توجه به امکانات موجود در روستاها وپیشرفت امکانات آموزشی تربیتی ورفاهی افراد زمستان را نیز در روستاها سپری می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مهاجرت افراد جوان باعث کاهش رشد جمعیت وافزایش نسبت سالخوردگی در روستا می شود افزود: از آنجا که اکثر مهاجران را جوانان جویای کارتشکیل می دهند، در نتیجه این روند موجب شده است نوعی عدم تعادل بین جمعیت شاغل در مناطق شهری و مناطق روستائی پدید آید که این عدم تعادل به صورت سالخورده تر شدن جمعیت کشاورز در روستاها کم تجربه شدن جمعیت شاغل در بخش های صنعت وخدمات در شهرها جلوه گر می شود.

مدیر کل دفترامور روستایی در ادامه گفت: اکثر مهاجرین به دلیل فقدان تخصص و سواد، معمولاٌدر بخش های خدماتی از قبیل مشاغل کاذبی چون دستفروشی و کارگری در ساختمان سازی مشغول می شوند وبه دلیل عدم تمکن مالی به ناچار در حاشیه ی کلان شهرها ساکن شده که در پی آن، خود حاشیه نشینی نیز مشکلاتی را برای مهاجرین ودولت به جهت ارائه خدمات عمومی، برقراری نظم و امنیت ایجاد می نماید.

محمودی گفت :درحال حاضر ایجاد تعاونیهای کشاورزی ،بکار گیری تجهیزات مدرن در مزارع احداث واحد های صنعتی دامپروری ، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن ،بیمه های روستایی ، پرداخت یارانه های دولتی واجرای طرح هادی شرایطی را ایجاد کرده است که منجر به مهاجرت معکوس شده است.

محمودی اضافه کرد: بعد از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی دولت برنامه های ویژه ای را در جهت محرومیت زدائی در روستاها اجرا کرده است که شامل: اعطای تسهیلات کم بهره که خود گامی مهم در جهت توسعه و مشارکت اقتصادی روستائیان است.

و ی افزود: استفاده از نخبگان روستائی بعد از کسب تخصص،از تسهیلات بلند مدت جهت کار آفرینی واشتغالزائی ونیز فراهم نمودن جاذبه برای سکونت در روستاها از طریق احداث راه های ارتباطی و تأمین آب، برق، گاز، تلفن، فضاهای ورزشی و توجه بیشتر به امر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان درمناطق روستائی می توان اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: فرصت های سرمایه گذاری در روستاها انگیزه های مهاجرت معکوس را افزایش داده است و دراین راستا برگزاری دوره های آموزشی برای روستائیان جهت کسب مهارتهای لازم در زمینه های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی،پرورش زنبور، صنایع دستی و همچنین تشویق روستائیان در جهت ایجاد شرکتهای تعاونی، تأمین نیروی انسانی و واگذاری زمین مورد نیاز برای اجرای برنامه ها و طرحهای عمرانی،اقتصادی وصنعتی از جمله اقدامات دولت در راستای بهسازی روستاها می باشد.

مدیر کل دفتر امور روستایی خاطر نشان کرد : محرومیت زدایی ازروستاهاازسال57آغازشد اما به طور واقعی ازسال 68بعد ازجنگ به صورت قطعی شروع شد.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.