شبکه المیادین گزارش داد: دودستگی در بین مردم اردن می تواند فضای مناسبی برای فعالیت داعش در داخل این کشور باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، علی مرتضی گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره حضور صدها تروریست اردنی در سوریه گفت: در حالی که مقامات اردنی برای متحد کردن مردم این کشور علیه داعش تلاش می‌کنند، حضور و عضویت صدها اردنی در گروه های تروریستی می تواند زمینه مناسبی برای فعالیت این گروه ها در داخل اردن باشد. دولت اردن برای آرام کردن خشم مردم این کشور از سوزانده شدن معاذ الکساسبه به دست داعش، حکم اعدام دو نفر از اعضای گروه های تروریستی را اجرا کرد. اما آیا اعدام "ساجده الریشاوی" و "زیاد الکربولی" برای مهار اوضاع اردن کافی است؟ مردم اردن دچار دودستگی شده اند. در حالی که عده ای از مردم اردن از دولت این کشور می خواهند اقدامات بیشتری را برای گرفتن انتقام خون الکساسبه انجام دهد، گروهی از مردم حکومت اردن را مسئول مرگ الکساسبه می دانند و معتقدند امان نباید در ائتلاف علیه داعش مشارکت می‌کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: هیچ کسی نمی‌تواند نقش جریان افراطی اردن را در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق نادیده بگیرد. اردن هزار و پانصد تروریست به سوریه و عراق صادر کرده است و سومین صادرکننده بزرگ تروریست های خارجی در منطقه محسوب می شود. حکومت اردن اکنون نگران حمایت های مردمی از افراطیون در داخل این کشور است. صدای افراطی ها در مناطق مختلف اردن به گوش می رسد. از نظر این افراد، حکومت اردن آغازگر حمله به داعش بود و اقدام این گروه فقط پاسخی به مشارکت امان در ائتلاف بین المللی است. دولت اردن از این خطر آگاهی دارد. امکان نادیده گرفتن موضع جریان سلفی اردن وجود ندارد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: داعش که در درگیریها در سوریه و عراق با مشکل روبروست، به نظر می رسد به دنبال انتقال عملیات خود به اردن است تا خود را از فروپاشی نجات دهد. اردن ضعیف ترین کشور در برابر نفوذ احتمالی داعش در منطقه به نظر می رسد. حکومت اردن به نقش جبهه النصره و القاعده امیدوار است، زیرا آنها معتقدند دعوت و تبلیغ در اردن باید به شیوه مسالمت آمیز باشد. مشارکت اردن در ائتلاف واشنگتن علیه داعش، باعث موضع گیری گروه های افراطی علیه امان می شود. آنها قصد دارند امارت های معان، الزرقاء و اربد را در اردن تشکیل دهند. ابوبکر البغدادی سرکرده داعش معتقد است در اردن حمایت مردمی از این گروه وجود دارد و ماجرای سوزاندن خلبان اردنی زمینه ساز شعله ور شدن فعالیت این گروه ها خواهد شد. اعلام مشارکت گسترده تر اردن در ائتلاف واشنگتن، می تواند بهانه ای برای گسترش نفوذ داعش در اردن باشد. داعش اردن را به کشاندن جنگ به داخل این کشور تهدید کرد. 



انتهای پیام./.
برچسب ها: داعش ، اردن ، افراطی ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار