نماینده مجلس نهم گفت: اینگونه نیست که شورای نگهبان با دید بدبینانه به افراد نگاه کند، اگر با دید بدبینانه نگاه می‌کرد، الان همفکران آقای موسوی لاری در مجلس نبودند، آن موقع که مردم به جناح این‌ها رأی می‌دهند، آن موقع مردم خوب هستند و شورای نگهبان نیز خوب است اما اگر اقبال از این‌ها برگردد آن موقع است که شورای نگهبان و مردم بد می‌شوند.

اگر شورای نگهبان دید بدبینانه داشت، همفکران آقای موسوی‌لاری در مجلس نبودند/"ابراهیم آقامحمدی" نماینده مردم خرم آباد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به اظهارات "عبدالواحد موسوی‌لاری" عضو مجمع روحانیون مبارز در رابطه با به شیوه احراز صلاحیت کاندیداها برای حضور در انتخابات از سوی شورای نگهبان، گفت: با توجه به اظهارت آقای موسوی‌لاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان را باید به رفراندوم گذاشت بی‌ارزش‌ترین، بی‌اساس‌ترین و سبک‌ترین حرفی است که در این رابطه مطرح شده است.  
 
وی افزود: کسی که الفبای قانون را بداند و یک نگاه سطحی به قانون اساسی کرده باشد چنین حرف خلاف بیّن قانون را نمی‌زند، شورای نگهبان از اصول مسلم قانون اساسی است مگر اینکه آقای موسوی لاری قصدش تغییر قانون اساسی باشد.  
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینگونه اظهارات با هیچ یک از معیارهای نظام اسلامی سازگاری ندارد و طبیعتا آقای موسوی لاری باید در جریان اپوزیسیون برانداز قرار بگیرد که اینطور سخنانی را بزند، بنده فکر می‌کنم که وی بدون تفکر در رابطه با سخنانش، این حرف‌ها را بیان کرده است.
 
نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان براساس قانون صلاحیت افراد را بررسی می‌کند، اظهار داشت: قانون اساسی مشخص کرده است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها از مراجع مشخصی همچون دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات، سپاه، ثبت احوال کشور و سایر دستگاه‌ها اطلاعات را دریافت و در رابطه با افراد از آنها استعلام بگیرد.  
 
وی ادامه داد: همچنین شورای نگهبان در تعریف بررسی صلاحیت افراد، از جمله احراز صلاحیت عمل می‌کند، کسانی که در مجلس قرار می‌گیرند و می‌خواهند برای سرنوشت کشور و ملتی تصمیم‌ بگیرند باید صلاحیتشان محرز باشد که آیا صلاحیت انجام این کار را دارند یا خیرو این جزء قانون اساسی جمهوری اسلامی با این حدود و مشخصات است.

آقامحمدی اضافه کرد: آقای موسوی لاری تا زمانی که جمهوری اسلامی را قبول دارد بایستی در چارچوب تعریف قانونی مقید به نظرات شورای نگهبان باشد و بر این قانون و عملکرد شورا نگهبان که برابر نص قانون مطیع باشد ولی وقتی آقای موسوی لاری بگوید که ما جمهوری اسلامی را قبول نداریم، مردم نیز خود در رابطه با افرادی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند تصمیم‌گیری خواهند کرد.  
 
این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه اظهارات موسوی لاری مبنای قانونی ندارد، گفت: اینگونه نیست که شورای نگهبان با دید بدبینانه به افراد نگاه کند، اگر با دید بدبینانه نگاه می‌کرد، الان همفکران آقای موسوی لاری در مجلس نبودند، آن موقع که مردم به جناح این‌ها رأی می‌دهند، آن موقع مردم خوب هستند و شورای نگهبان نیز خوب است اما اگر اقبال از این‌ها برگردد آن موقع است که شورای نگهبان و مردم بد می‌شوند.   
 
وی تأکید کرد: اینگونه افراد به زور می‌خواهد همیشه حاکم باشند، به زور که نمی‌شود حاکم باشید، این دیدگاه‌های مستبدانه و دیکتاتور مأبانه است که بگویند "همه چیز را حذف کنید که من باشم"، اگر اینگونه پیش رود در آینده هم خواهند گفت که مردم را حذف کنید چون در جایی که مردم در جهت اینها نباشند، باید حذف شوند.

اضافه می‌شود وزیر کشور اصلاحات در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که در تالار آدینه برگزار شد با اشاره به فعالیت حزبی در ایران گفت: با اینکه قانون اساسی ما بر موضوع تحزب تأکید دارد، اما همواره این موضوع مسئله‌ای بوده که نمی‌توانیم مدعی باشیم که به صورت کامل عملیاتی شده است و نگاه به تحزب همیشه در کشور ما با شک و تردید همراه بوده است.

موسوی لاری ادامه داد: اما امروز همه قبول دارند که تحزب راه منطقی رسیدن به هدف است و این حق در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه گاهی در تلقی از قوانین اشتباه رخ می‌دهد؛ اظهارداشت: به عنوان مثال در بحث انتخابات یکی از موضوعات این است که مقامات مسئول و ناظر باید احراز صلاحیت کاندیداها را انجام دهند یعنی از همان ابتدا با عینک بدبینی به همه نگاه کرده و یکی یکی افراد را از فیلتر عبور دهند که اصلاح‌طلبان این روش احراز صلاحیت را قبول ندارند.

وی ادامه داد: یک نگاه دیگر نیز می‌گوید هر کسی که قانون اساسی را قبول دارد و به انقلاب اسلامی ملتزم است وارد شود و اگر شرطی را نداشت او را رد صلاحیت کنند و در این صورت ناظران مأمور می‌شوند که عدم صلاحیت افراد را بررسی کنند.

موسوی لاری مراجعه به آرای مردم را در برخی از موارد قابل قبول دانست و تصریح کرد: جاهایی هست که خود مردم می‌توانند درباره مسائل نظر دهند؛ درست است که نمایندگان رأی می‌دهند ولی نمایندگان را نیز همین مردم انتخاب کرده‌اند.

عضو جامعه روحانیون مبارز تصریح کرد: چرا نمی‌توانیم بگوییم که می‌شود در جامعه به آرای مردم مراجعه کرد آن هم از طریق رفراندوم و گاهی اوقات می‌توان در مباحث مختلف با مراجعه به آرای مردم به حل آن کمک کرد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار