رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر؛

عامل بازدارنده در مقابل منکرات «نهی» است/ نهی از منکر، اراده و شجاعت، لازم دارد

در مقابل منکرات، عامل بازدارنده، نهی است؛ نهی از منکر و نهی از منکر، اراده و تصمیم و قدرت و شجاعت، لازم دارد که بحمدالله، در قشرهای مردم ما در زن و مرد ما وجود دارد. باید آن را به کار بگیرید. منتظر نباشید که دستگاه‌ها بیایند و کاری بکنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.
 
با توجه به اهمیت احیا و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.


* تکرار شکننده است
 
مقام معظم رهبری در تاریخ 1371.7.29 در دیدار با قشرهای مختلف مردم بیان کردند: در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است؛ نهی از منکر. بگویید: "آقا، نکن." این تکرارِ "نکن" برای طرف مقابل، شکننده است. این نکته اول؛ که نهی از منکر، اراده و تصمیم و قدرت و شجاعت لازم دارد، که بحمد الله، در قشرهای مردم ما در زن و مرد ما وجود دارد. باید آن را به کار بگیرید. منتظر نباشید که دستگاه‌ها بیایند و کاری بکنند.
 
** بارها گفته شود
 
همچنین ایشان در تاریخ 1377.4.12 در مراسم پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سر دبیران نشریات دانشجویی بیان کردند: نهی از منکر کردن، مثل این است که بگویید آقا چرا این کار را می‌کنی؟ این چه حرکت بدی است که انجام می‌دهی؟ یک نفر بگوید، دو نفر بگویند، ده نفر بگویند؛ بالاخره طرف مجبور می‌شود، ترک کند؛ یعنی اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.