راهبردهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر؛

چه کسانی در جریان امر به معروف و نهی از منکر مشمول لعنت خدا می‌شوند؟

وقتی کسی را از منکرات نهی می‌کنید،‌ مثلاً اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست‌اندازی به نوامیس مردم، علیه نظام اسلامی کار کردن و... این نهی یک نهی صادقانه است، اما اگر کسی مردم را از بدی نهی کند اما خود او همان بدی را مرتکب شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.
 
با توجه به اهمیت احیا و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

*امر و نهی صادقانه
 
مقام معظم رهبری در تاریخ 25 آذر 1379 در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان کردند: وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می‌کنید مثلاً احسان به فقرا، صدقه، رازداری، محبت، همکاری، کارهای نیک، تواضع، حِلم، صبر و می‌گویید این کارها را بکن؛ هنگامی که دل شما را نسبت به این معروف بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما امر صادقانه است.  
 
وقتی کسی را از منکرات نهی می‌کنید،‌ مثلاً ظلم کردن، تعرض کردن، تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست‌اندازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمامی کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن، با دشمن اسلام همکاری کردن و می‌گویید این کارها را نکن؛ وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی یک نهی صادقانه است.  
 
خود شما هم طبق همین امر و نهی‌تان عمل می‌کنید. اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن گاه انسان مشمول این جمله می‌شود: "لعن الله الامرین بالمعروف التارکین له". کسی که مردم را به نیکی امر می‌کند، اما خود او به آن عمل نمی‌کند؛ مردم را از بدی نهی می‌کند اما خود او همان بدی را مرتکب می‌شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار