وزیر گمرک و تجارت ترکیه گفت: موافقتنامه ترجیحی میان دو کشور یک قدم تاریخی است که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم از ثمره آن بهره‌ ببریم و این موافقتنامه در طول زمان هم برای ایران و هم برای ترکیه منفعت‌های بسیاری دارد.

خبر تلفنی//موافقتنامه ترجیحی منفعتهای بسیاری برای ایران و ترکیه به همراه دارد.به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ نورتین دانیچلی وزیر گمرک و تجارت ترکیه در همایش بازرگانان ایران و ترکیه با اشاره به موافقتنامه ترجیحی میان ایران و ترکیه، اظهار داشت: این موافقتنامه قدم تاریخی است میان دو کشور که در آینده نزدیک می‌توانیم از ثمره آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شاید این موافقتنامه در ابتدا مشکلاتی را به همراه داشته باشد اما در طول زمان هم برای اقتصاد ایران و هم برای ترکیه منفعتهای زیادی دارد و ممکن است در ابتدا انتقادهایی به ان شود اما در درازمدت نتایج خوبی دارد. 

وی گفت: زمانی که ترکیه با اتحادیه اروپا موافقتنامه گمرکی امضا کرد انتقادهای بسیاری انجام شد اما در حال حاضر شرکتهای ترک این امکان را دارند که با هر کشوری رقابت کنند. 

وزیر گمرک و تجارت ترکیه ادامه داد: پشت درهای بسته امکان وجود ندارد و باید وارد میدان شد و باید شرکتی باشید که بتوانید با استانداردهای جهانی محصولی را تولید کنید و این موافقتنامه‌ها زمینه دستیابی به این فرصتها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: دو کشور ایران و ترکیه باید روبط خود را گسترش دهند در زمینه بانکداری و سرمایه گذاری نیز باید روابط خود را بهبود بخشند چرا که بازار مالی و تولیدی باید با هم حرکت کنند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط دوم راه‌آهن ایران و ترکیه گفت: اقداماتی انجام شده و زمینه راه‌اندازی این راه اهن فراهم شده است.

وزیر گمرک و تجارت ترکیه با اشاره به اینکه 3000 شرکت از ایران در ترکیه فعالیت می‌کنند گفت: ایران و ترکیه ظرفیتها و پتانسیلهای بالایی جهت مشارکت در سرمایه‌گذاریهای مشترک دارند.

وی افزود: در ماههای اخیر رابطه سیر صعود بسیار خوبی داشته که این امر نشاندهنده پتانسیل بسیار بالایی در روابط ایران و ترکیه است. 

وی ادامه داد: ترکیه همیشه دوست و همراه ایران بوده و حتی در فشارهای بین‌المللی که به ایران وارد شده ترکیه از حقوق دفاع کرده و این امر نشاندهنده اهمیت دوستی با ایران برای کشور ترکیه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترکیه ، ایران ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار