تجارت در هفته‌ای که گذشت

انتقاد از نبود نظارت بر واردات کالاهای بی‌کیفیت/ فرش قرمز برای رقیب ترک پهن کرده‌ایم

انتقاد تولیدکنندگان از برقراری تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و ترکیه و کاهش فرصت امضاهای طلایی با الکترونیکی شدن گمرکات از مهمترین رویدادهای حوزه تجارت در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ انتقاد تولیدکنندگان از برقراری تعرفه های ترجیحی میان ایران و ترکیه و کاهش فرصت امضاهای طلایی با الکترونیکی شدن گمرکات از مهمترین رویدادهای حوزه تجارت در هفته گذشته است.
وزیر صنعت گفت: ایران و ترکیه بر روی ایجاد منطقه صنعتی در حال مشورت هستند و این آمادگی وجود دارد که شهرک صنعتی مشترکی در خاک ایران ایجاد شود

وزیر صنعت ترکیه در چهارمین نشست وزرای صنعت کشورهای عضو D8 پیشنهاد تشکیل صندوقی جهت حمایت از D8 و نیز اتاق بازرگانی D8 و تأسیس بانک D8 را داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه روابط تجاری میان کشورهای عضو D8 پایین است گفت: باید پتانسیل‌های بالقوه کشورهای عضو D8 شناسایی شود تا امکان استفاده از مزایای دیگر کشورها فراهم شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، دولت یازدهم تعامل با جهان را در دستور کار خود قرار داده است و این امرموجب تسهیل پیوستن ایران به WTO می‌شود.

مديرعامل شركت بازرگانی دولتی ايران از پایان عملیات بارگيری اولين كشتی حامل گندم دوروم توليد داخلی به وزن 24 هزار و 772 تن جهت صادرات به كشور تركيه خبر داد.

رییس سازمان توسعه و تجارت گفت: ثبت سفارش برای بیش از 50 درصد اقلام وارداتی غیر حضوری شده و تا دو ماه آینده ثبت سفارش برای تمام کالاهای وارداتی نیز غیر حضوری می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: انجام تجارت ترجیحی با کشورهای هدف به خصوص همسایگان آزمونی موثر برای ما جهت پیوستن به تجارت جهانی است.

انتقاد ازنبود نظارت بر واردات کالاهای بی‌کیفیت / لزوم نظارت اتحادیه‌ها بر واردات
بخشی با انتقاد از ورود به کالاهای بی‌کیفیت گفت: متاسفانه اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات برواردات کالاهای مربوط به این صنف هیچ نظارتی ندارد و این امر موجب واردات کالاهای بی کیفت به کشور شده است

سلطانی گفت: آنچه که اقتصاد کشور به آن نیاز دارد توجه به اخلاقیات است که موجب کاهش فساد و رانت در کشور می‌شود.

به گفته فعالان اقتصادی، با الکترونیکی شدن گمرکات حضور فیزیکی افراد در روند صادرات و واردات کاهش یافته که این امر موجب شده تا فرصت برای امضاهای طلایی و تشخیص فردی نیز کاهش بیابد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به اینکه بازار پوشاک ایران بازاری 7 الی 8 میلیارد دلاری است، گفت: با کاهش تعرفه واردات پوشاک از کشور ترکیه عملا فرش قرمزی برای رقیب ترکی پهن کردیم و فرصت برای تولیدکنندگان داخلی محدود شده است.

رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: قیمت تمام شده تولید در کشور ما بالا است و این امر منجر به این شده که در صادرات کالا به کشورهای اطراف با مشکل مواجه شویم.

رییس هیات مدیره کانون بانوان بازرگان ایران گفت: لازمه فعالیت زنان در جامعه این است که حمایتهای لازم به عمل آید که این حمایت تنها جنبه مالی ندارد و تسهیلات نیز باید ارائه شود.

سمیع زاده گفت:طبق آخرین تحقیقات انجام شده حدود 85درصد نیاز بازار مبلمان کودک و نوجوان توسط تولیدکنندگان بی‌نام و نشان یا به اصطلاح زیر پله‌ای‌ها تأمین می‌شود که متاسفانه فاقد کیفیت و استانداردهای لازم می‌باشند.

غزنوی گفت: موافقت‌نامه ترجیحی ایران و ترکیه با تمام توان تولید را نشانه گرفته است و می‌توان گفت این توافق ناعادلانه در شرایطی که طرف خارجی امتیازات متعددی چون منابع ارزان قیمت و فراغت از هر گونه تحریم و محدودیتی در واردات و صادرات و دسترسی به بازارهای آزاد خود را در اختیار دارد چیزی جز اعطای امتیاز برای رشد صنعت در کشور ترکیه را در بر نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار