آل‌ اسحاق مطرح کرد

حمایت اسپانیا از توسعه روابط تجاری با ایران/ اسپانیا، شریک خوب ایران در اروپا

رییس اتاق تهران با اشاره به دیدارهای خود با برخی مقامات دولتی از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه اسپانیا از حمایت قاطع دولت این کشور از توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیا خبر داد و گفت: قائم‌مقام وزیر اقتصاد اسپانیا به صراحت اعلام کرد که از هر قراردادی که بین شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی منعقد شود حمایت و زمینه اجرای آن را نیز تسهیل می‌کند.

حمایت اسپانیا از توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیا/اسپانیا شریک خوب ایران در اروپابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ یحیی آل اسحاق در پنجاهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به ارائه گزارشی از سفر اخیر هیات تجاری اتاق تهران به اسپانیا پرداخت و با اشاره به وضعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی اسپانیا، این کشور را همراه و شریکی خوب برای ایران در منطقه اروپا برشمرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: روابط ما با اسپانیا قدمتی دیرینه دارد و ما بیش از 100 سال است که در این کشور سفارتخانه داریم.

آل‌اسحاق افزود: در سابقه مبادلات تجاری دو کشور، رقم شش میلیارد دلار هم به چشم می‌خورد که مربوط به دورانی است که اسپانیا یکی از خریداران نفت ایران بود با این همه میزان مبادلات دو کشور در حال حاضر کمی بیش از 400 میلیون دلار است چون مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.

آل‌اسحاق، اسپانیا را کشوری توانمند در حوزه‌های حمل‌ونقل به ویژه ریلی و جاده‌ای، خودروسازی و قطعه‌سازی و تحقیقات و مطالعات علمی عنوان کرد و گفت: این کشور از نظر گردشگری نیز وضعیت بسیار مناسبی دارد به طوریکه این کشور در حالی که 48 میلیون نفر جمعیت دارد، سالانه بالغ بر 65 میلیون گردشگر دارد.

رئیس اتاق تهران در ادامه سخنان خود از علاقمندی بالا و آمادگی کامل شرکت‌های اسپانیایی و حمایت قاطع دولت این کشور از ارتباط با ایران گفت و تاکید کرد که شرکت‌های اسپانیایی دید بسیار مثبتی نسبت به همکاری با شرکت‌های ایرانی دارند و معتقدند اگرچه مذاکره با طرف‌های ایرانی سخت است اما بعد از حصول توافق هیچ‌گونه عدم وفای به عهد از سوی شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های اسپانیایی حتی در سال‌های سخت تحریم هم کم‌وبیش در ایران حضور داشتند همان‌طور که یکی از شرکت‌های اسپانیایی اعلام کرد 150 میلیون دلار تجهیزان بندری به ایران صادر کرده و 50 درصد این تجهیزات را نیز در داخل ایران و با کمک نیروی انسانی ایرانی تولید کرده است.

آل‌اسحاق با اشاره به دیدارهای خود با برخی مقامات دولتی از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه اسپانیا از حمایت قاطع دولت این کشور از توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیا و خبر داد و گفت: قائم‌مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در همایش اتاق بازرگانی مادرید شرکت کرد و در آن همایش به صراحت اعلام کرد که از هر قراردادی که بین شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی منعقد شود حمایت و زمینه اجرای آن را نیز تسهیل می‌کند.

رئیس اتاق تهران افزود: شرکت‌های اسپانیایی آماده حضور در ایران و همکاری با صنایع کوچک و متوسط ما را دارند و در مقابل آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری ایرانی را نیز دارند. 

وی گفت: اسپانیا توانسته 740 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب کند و در مقابل اسپانیایی‌ها 50 درصد سرمایه‌گذاری‌های خود را در خارج از این کشور انجام داده‌اند و این نشان از پیوستگی اقتصاد این کشور با سایر کشورهای اروپایی دارد.

رئیس اتاق تهران هم‌چنین در مورد مراودات بانکی بین دو کشور گفت: مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا شامل 600 اتحادیه بزرگ این کشوردر حال پیگیری شکل‌دهی مراوادت بانکی است و از طرف اسپانیا هیچ مشکلی وجود ندارد و بانک مرکزی ما باید سازوکارهای مناسب را پیدا و اتخاذ کند.

آل‌اسحاق با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های مختلف در سه استان اسپانیا بین اتاق تهران و اتاق‌های بازرگانی این مناطق عنوان کرد که اتاق تهران نیز در آینده میزبان هیات‌های تجاری اسپانیایی خواهد بود.

برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی تهران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پنجمین نشست جلسه هیأت نمایندگان با اشاره به ثبت نام جهت انتخابات اتاق بازرگانی تهران گفت: متأسفانه در روند ثبت نام حرف‌هایی گفته شد که کمی حلاوت این کار بزرگ را تلخ کرد اما از دید من کار هیأت اجرایی در ساعت آخر ثبت نام یک نقطه درخشان در کار آنها است چون اجازه ندادند به خاطر مشکل فنی و قطع سیستم ثبت نام حقی از متقاضیانی که در ساعت مقرر و با پرونده کامل مراجعه کرده بودند ضایع شود.

وی افزود: فارغ از اینکه چه فردی با چه گرایشی برای ثبت نام به اتاق آمده در صورت احراز شرایط ثبت نام از وی به عمل آمده است.

آل اسحاق ادامه داد: در آخرین ساعت ثبت نام به دلیل مشکل فنی در سایت چند نفر نتوانستند ثبت نام خود را قطعی کنند که این مشکل به هیأت نظارت اطلاع داده شد  و صورت جلسه شده است و از این افراد مدارک تحویل گرفته شده و ثبت نام صورت گرفته است.

در ادامه این نشست مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به انتقاداتی که بر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی وارد شده بود، گفت: طبق آیین نامه انجمن نظارت می‌تواند هیأت نظارت را انتخاب کند و این موضوع خلاف آیین نامه نیست.

وی در ادامه با اشاره به محل برگزاری انتخابات گفت: بحث نظم و انضباط در روز انتخابات و راحتی مراجعین دو موضوعی است که برای روز انتخابات باید مدنظر قرار گیرد لذا محل نمایشگاه‌ها برای انتخابات پیشنهاد شده که هر دو ویژگی را دارد.

وی همچنین افزود: زمان تبلیغات از روز 10 اسفند ماه تا 17 اسفند ماه می‌باشد و در روز 18 اسفند از 8 صبح انتخابات انجام می‌شود.

به گفته خسروتاج، تا امروز هیچ نوع شکایتی از مجموعه فعالیت‌ هیأت نظارت اتاق تهران شکل نگرفته و این امر جای تشکر و قدردانی دارد.

در ادامه این نشست علا میرمحمدصادقی عضوهیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: انجمن نظارت باید به گونه‌ای رفتار کند که موجب سوء تفاهم نشود.

وی با انتقاد از اینکه زمان ثبت نام تمدید شده است، گفت: تمدید زمان ثبت نام تاکنون در هیچ انتخاباتی مانند انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس سابقه نداشته و وقتی برای ثبت نام هشت روز وقت در نظر گرفته شده تمدید آن باعث سوء تفاهم می‌شود.

وی افزود: اشتباه دیگری که انجام شد این بود که برای ثبت نام هر شخص مدرکی دریافت می‌شد که مرتبط باشد که این امر ضرورتی نداشت و در روز آخر اعلام کردند که ارائه مدرک مرتبط ضرورتی ندارد.

گفتنی است، انتخابات اتاق بازرگانی تهران در 18 اسفند ماه برگزار می‌شود و تاکنون بیش از 240 نفر جهت شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار