آشنا در نشست خبری رونمایی از شبکه شمس عنوان کرد؛

ایجاد مدرسه تدبیر برای نیروهای پژوهشگر/ شبکه شمس خورشید درخشنده‌ای برای نخبگان

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: امیدواریم شمس بتواند خورشید درخشنده‌ای برای نخبگان کشور باشد تا راه جدیدی برای تصمیمات دولت اتخاذ شود.

ایجاد مدرسه تدبیر برای نیروهای پژوهشگر/ شبکه شمس خورشید درخشنده‌ای برای نخبگانبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ حسام الدین آشنا ظهر امروز در نشست خبری رونمایی از شبکه شمس که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه همه ما می‌دانیم سالیان سال در این کشور برای تربیت نخبگان در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و واحدهای پژوهشی با بودجه‌های ملی سرمایه گذاری شده تا کشور رشد کند، گفت: هیچ‌گاه حکومت‌ها بی‌نیاز از مشورت با دانشمندان نبوده‌اند، اما متاسفانه جریان سیاست در کشور ما به گونه‌ای نبوده که نخبگان درصدر باشند.  
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور، با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف نقد قدرت و ارائه راههای جایگزین برای صاحبان قدرت تبعات بدی را برای نخبگان داشته، اظهار داشت: این تبعات از نهی و نفی و ترد گرفته تا زندان و داغ و درفش متوجه نخبگان بوده است.  
 
وی تاکید کرد: اگر در کشور ما قرار است بین نخبگان و ملت اتفاقی افتد دولت باید تکلیف خود را با نمایندگان نخبه کشور روشن کند و کسانی که در جاهای مختلف کشور در دانشگاه‌ها، در حجره‌های حوزه‌های علمیه، در طبقات اداری و حتی در کارخانه‌های صنعتی مشغول کار روزانه خود هستند ولی نگاهی دور به مسائل ملی کشورشان دارند، باید مورد توجه دولت قرار گیرند.  
 
آشنا بیان داشت: شبکه شمس تلاش دولت تدبیر برای پیوند زدن بین نخبگان و سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور است.  
 
وی با تاکید بر اینکه شما نمی‌توانید بدون نظرگرفتن از متخصصیان تصمیم درست بگیرید، افزود: حتی نمی‌توانید بدون مشارکت آن‌ها تصمیم خود را نیز اجرا کنید.  
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر متخصصان حصر شوند راه فساد و تباهی هموار می‌شود، تصریح کرد: شمس دعوتی عام است از تمام کسانی که فکر می‌کنند سخنی برای گفتن دارند.  
 
وی خاطرنشان کرد: سخن‌ها نباید از جنس ناله و گله و فریاد باشد، بلکه باید از جنس راه حل برای حل مشکلات کشور باشد.  
 
آشنا با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل امروز حاصل تصمیمات غلط دیروز ماست، گفت: تشخیص صورت مسئله در کشور به دقت انجام نشده است و شمس این امکان را به وجود می‌آورد تا کسانی که در حوزه تخصصی خود با صراحت با دولت صحبت می‌کنند و به ما می‌گویند صورت مسئله غلط است، از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.  
 
وی افزود: ما می‌خواهیم به ما بگویند مسئله ما کمبود آب است یا تدبیر؟ به ما بگویند مشکل ما ستیزگری در سیاست خارجی است یا ذلت پذیری؟ به ما بگویند چرا ما نمی‌توانیم در یک گروه و جمع با هم کار مفید کنیم؟  
 
آشنا با بیان اینکه از تحقیقات بنیادین تا تحقیقات کاربردی محل ظهور و بروز در شمس دارد، اظهار داشت: امیدواریم شمس بتواند خورشید درخشنده‌ای برای نخبگان کشور باشد تا راه جدیدی برای تصمیمات دولت اتخاذ شود.  
 
وی در ادامه سخنان خود شبکه شمس را رسانه ملی نخبگان خواند.  
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: در این میان تلاش کرده‌ایم از تهرانی بودن و تهرانی اندیشیدین و تهرانی تصمیم گرفتن عبور کنیم و به سراغ نخبگان در هر جای کشور برویم.  
 
وی در خصوص ایده استان‌ها گفت: دانشگاه مرکز هر استان می‌تواند به محل اتصال نخبگان دولتی به دانشگاه تبدیل شود.  
 
آشنا در پایان سخنان خود، از ایجاد مدرسه تدبیر برای تربیت نیروهای پژوهشگر در سیاستگذاری عمومی سخن به میان آورد و گفت: این اقدام درصدد ایجاد تحول در سیاست گذاری عمومی است و در سال آینده همایش سیاستگذاری عمومی برگزار می‌شود.  
 
گفتنی است؛ شبکه شمس واژه اختصاری شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی و شبکه اتاق‌های فکر استانی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مشاور ، فرهنگی ، جریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار