به
گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش
در نشست علمی تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه که امروز شنبه در محل وزارت
آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به کیفیت بخشی به عنوان راهبرد اصلی
آموزش و پرورش اظهارکرد: زمانی در آموزش و پرورش به دنبال آن بودیم که دانش
آموزان بیرون مدرسه نمانند و به لحاظ کمی با مشکلی مواجه نشویم به همین
جهت برخی از مدارس سه شیفته، چهار شیفته و در بعضی اوقات 6 شیفته اداره
میشدند. اما امروز با داشتن 13 میلیون دانش آموز و افزایش امکانات و
تجهیزات راهبرد و استراتژی اصلی آموزش و پرورش کیفیت بخشی و ارتقای آن است.
وی در ادامه افزود: ذیل استراتژی ارتقاء کیفیت سیاستهایی همچون
ساماندهی نیروی انسانی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، تمرکز زدایی،
عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی وجود دارد و در حال
حاضر این 5 سیاست در جبهههای مختلف در حال پیگیری است.
وزیر آموزش و
پرورش سال گذشته به مدت 8 ماه در موضوع ساماندهی نیروی انسانی کار کردیم
عنوان کرد امسال باید 40 هزار نیروی انسانی را به سیستم این وزارتخانه وارد
می کردیم تا لطمهای در روند فعالیتهای آموزش و پرورش ایجاد نشود اما
ساماندهی نیروی انسانی حتی یک نفر را نیز در وزارتخانه وارد نکردیم.
فانی
در ادامه تصریح کرد: با بیش از 20 وزارتخانه نهاد دولتی تفاهم نامه امضا
کردیم و برای بخش خصوصی در آموزش و پرورش تسهیلاتی قائل شدیم. با دنبال کردن سیاست توسعه مشارکت و بسته حمایتی توانستیم مشارکت سایر دستگاهها را به سوی آموزش و پرورش سوق دهیم. سرانهای
کردن بودجه در 600 مدرسه تجربه جدیدی است که وارد عمل میشویم به طوریکه
امسال نیم درصد از مدارس طرح بودجهریزی عملیاتی را اجرا میکنند.
وزیر
آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز زدایی چهارمین سیاست این وزارتخانه است
افزود: آموزش و پرورش یک سازمان متمرکز و رسمیت بالا است به این معنا که
بخشنامهها و آئیننامهها در این سازمان بسیار است.
وی ادامه داد:
امسال کمیسیون مستند سازی را مامور کردهایم تا تعدادی از بخشنامههای
صادره از این وزارتخانه را کاهش دهد. چرا که تحقق این امر گامی در جهت کاهش
تمرکز زدایی و افزایش تفویض است.
فانی با اشاره به اینکه مدیریت
آموزشگاهی کلید اصلی کار در مدرسه به شمار می آید گفت: مدرسه محوری به این
معنا است که مدرسه محور تعلیم و تربیت قرار گیرد و به جای آنکه مدرسهها
تابع ادارات باشند ادارات تابع مدرسه قرار گیرد.
وزیر آموزش و
پرورش برنامه تعالی مدرسه به دنبال ارتقای استانداردهای داخل مدارس است که
لازمه آن دادن اختیار و تعریف شاخصهایی در مدارس است.
وی با
اشاره به دلایل مقاومت در مقابل تغییر افزود: عدم آگاهی افراد ، عادت،
تهدید منافع و نداشتن سابقه خوب فرد از تغییرات گذشته دلایل مقاومت در
مقابل هر تحول و تغییری است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازمه
توانمند سازی در سازمان آموزش و تفویض اختیار است و اگر بخواهیم همکاران را
در همه ردههای سازمانی توانمند کنیم باید تفویض اختیار آنان را افزایش
دهیم.
فانی با بیان اینکه در طرح تعالی مدارس به دنبال رهبری مدارس
هستیم تصریح کرد: به جای مدیریت آموزشگاهی به دنبال رهبری آموزشی هستیم
چرا که در مدارس مدیر مدرسه یک رهبر آموزشی است که کارکنان آن با علاقه و
ارتقا در پیشرفت امور مدرسه گام بر میدارند.
وی در پایان تصریح کرد:
برنامه تعالی مدرسه به عنوان یک حلقه از مجموعه حلقههای ارتقای کیفیت
مدیریت آموزشگاهی محسوب می شود که وزارتخانه به دنبال حمایت این حلقه گام
بر میدارد.
انتهای پیام/