رباب الفتی مدرس دانشگاه و تولید کننده ورمی کمپوست در مشگین شهر با اشاره به مزیت های بالای کود ورمی کمپوست گفت: این کود عاری از سموم و مواد شیمیایی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ امروزه و از دیر باز مصرف کود شیمیایی در زمین های زراعی و باغی افزایش چشمگیری داشته است و این امر آینده بخش کشاورزی را در مخاطره جدی می اندازد.

در حال حاضر کشورهای توسعه یافته در زمین های زراعی و باغی خود برای تولید محصولات پاک و سالم از نهاده های ارگانیک استفاده می کنند که کود ورمی کمپوست در این میان از جایگاه بالایی برخوردار است.

مساحت استاندارد صنعتی برای تولید کود ورمی کمپوست 500 متر مربع هست که با تامین 100 تن کود دامی بعد از دوره 3 الی 4 ماهه 70 تن می توان کود ورمی کمپوست تولید کرد.

نبود بازار مناسب ورمی کمپوست مهمترین دغدغه تولید کنندگان

به گفته الفتی مدرس دانشگاه کشاورزان امروزه استقبال خوبی برای خرید و مصرف کود ورمی کمپوست در زمین های زراعی و باغی ندارند و این امر یکی از دغدغه های اصلی تولید کنندگان ورمی کمپوست است که باید فرهنگ مصرف کود ورمی کمپوست در زمین های زراعی و باغی رواج یابد.

با وجود این که برخی از کشاورزانی که از کود ورمی کمپوست و ارگانیک در زمین های زراعی و باغی خود استفاده کرده اند رضایت کاملی دارند و برای مصرف دوباره کود ورمی کمپوست در زمین های زراعی و باغی میل و رغبت بیشتری دارند.

کود ورمی کمپوست با داشتن خاصیت اسفنجی در بخش کشاورزی می تواند راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف آب باشد و می تواند گام اساسی در غلبه بر بحران بی آبی باشد.

نقش موثر ورمی کمپوست در تغذیه و سلامت آبزیان

به گفته تولید کننده نمونه ورمی کمپوست در مشگین شهر، کرم های کود ورمی کمپوست نقش موثری در تغذیه و سلامت آبزیان به ویژه ماهی قزل آلا دارد و استفاده از کود و کرم خاکی سلامت غذایی را به دنبال دارد.

مصرف کود ورمی کمپوست علاوه بر بخش کشاورزی در تولید محصولات گلخانه ای نیز موثر بوده و این امر موجب رضایت تولید کنندگان بخش گلخانه ای است.

امیدواریم با برنامه ریزی های راهبردی سازمان جهاد کشاورزی شاهد کاهش مصرف کود شیمیایی و ترویج فرهنگ مصرف کود ورمی کمپوست در زمین های زراعی و باغی و شاهد تولید محصولات سالم ، ارز آوری و ایجاد اشتغالزایی در استان باشیم.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: اردبیل ، کود ، ورمی ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.