یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

قاهره در پی دریافت کمک‌های مالی از ریاض است/ نگاه‌ عاجزانه السیسی به دلارهای نفتی خلیج فارس

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بحران مالی مصر، این کشور را ترغیب می‌کند به کشورهای ثروتمند خیلج فارس مثل عربستان و مصر روی آورد، زیرا مصر مانند دیگر کشورهای عربی درآمدهای هنگفت نفتی ندارد و نمی‌تواند مشکلات اقتصادی خود را حل کند.

قاهره در پی دریافت کمک‌های مالی از ریاض است/ مصر خواستار ایفای نقش در خلیج فارس"جعفر حق‌پناه" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با سفر السیسی رئیس جمهور مصر به امارات و عربستان اظهار داشت: پس از گذار مصر از ناامنی‌ها و بحران‌های داخلی انتظار می‌رود که دولت جدید فعالیت خود را در جهت بازآفرینی نقش تاریخی مصر در منطقه شروع کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: منطقه خلیج فارس بسیار مهم و استراتژیک است و اعمال نفوذ در این منطقه بسیار اهمیت دارد و کشور مصر  از دیرباز به این منطقه توجه ویژه داشته است.
 
وی ادامه داد: نقش‌آفرینی مصر در منطقه خلیج‌فارس به دلیل انقلاب اخیر مردم این کشور، دچار وقفه شد و با فروکش کردن چالش‌های داخلی و درگیری بین دولت و اخوان‌المسلمین فرصت تازه‌ای برای السیسی فراهم شد تا فعالیت خود را در خلیج فارس افزایش دهد.
 
حق‌پناه تصریح کرد: بحران مالی مصر این کشور را ترغیب می‌کند به کشورهای ثروتمند خیلج فارس مثل عربستان و مصر روی آورد، زیرا مصر مانند دیگر کشورهای عربی درآمدهای هنگفت نفتی ندارد و نمی‌تواند مشکلات اقتصادی خود را حل کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که مصر دارای مشکلات اقتصادی فراوانی است، ادامه داد: السیسی در تلاش است تا با برقراری روابط حسنه با کشورهای منطقه خلیج فارس کمک‌های مالی را از این کشورها برای حل مشکلات اقتصادی دریافت کند.
 
وی افزود: قطر به عنوان یکی دیگر از کشورهای ثروتمند خلیج فارس در سال‌های گذشته مدافع سرسخت اخوان‌المسلمین بود و از آن‌ها حمایت می‌کرد اما در حال حاضر السیسی به دنبال برقراری روابط با قطر است و روند حال حاضر ممکن است منجر به بهبود روابط مصر و قطر شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: السیسی به طور جدی به دنبال دریافت کمک‌های مالی از کشورهای منطقه‌ خلیج‌فارس است و این نیاز مصر ممکن است به نفوذ بیشتر عربستان و برخی کشورهای منطقه در مصر بیانجامد.
 
حق‌پناه در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی مصر، حل مسائل امنیتی است اما حکومت این کشور همسویی زیادی با حکومت بشار اسد در سوریه دارد و مصر از مواضع افراطی زمان ریاست جمهوری محمد مرسی که از اخوان المسلمین و مخالفین بشار اسد در سوریه حمایت می‌کرد، فاصله گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، مصر ، السیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار