قنادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در تمامی حوزه‌ها و دستگاه‌ها است

عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاست پژوهش و مطالعات راهبردی حکمت گفت: اقتصاد مقاومتی در یک کلام به معنای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در تمامی حوزه‌ها و دستگاه‌ها می‌باشد در حالی که در طرح تحول سلامت به هیچ عنوان به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها توجهی نشده است.

محمد قنادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص  اینکه آیا با اجرای طرح تحول نظام سلامت، بهره وری و کارایی افزایش پیدا کرده است یا خیر؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید به مفهوم بهره وری توجه کرد؛ بهره وری به زبان ساده نسبت خروجی ها یعنی خدماتی که حاصل شده به ورودی ها یعنی منابع بکار رفته می باشد.

حال باید ببینیم که اجرای طرح تحول سلامت بهره وری حوزه سلامت را کاهش داده یا افزایش خیر؛ یعنی در واقع باید ببینیم افزایش بودجه سلامت منجر به بالا رفتن سطح سلامت ایرانیان شده است یا خیر؟! 

وی افزود: با کمی بررسی در اطلاعات موجود در خصوص نظام سلامت کشور به راحتی می توان گفت نه تنها افزایش بودجه منجر به افزایش بهره وری نشده است بلکه یکی از نشانه های افزایش بهره وری در نظام سلامت کشور ما کاهش میزان بودجه سلامت می باشد.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در یک کلام به معنای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در تمامی حوزه ها و دستگاه ها می باشد در حالی که در طرح تحول سلامت  به افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها  توجه کمی شده است.

محمد قنادی افزود: اقدام صحیح آن است که باتوجه به واقعی شدن تعرفه بخش دولتی تعرفه بخش خصوصی ثابت بماند یا کم شود تا در نهایت هر خدمت پزشکی یک تعرفه در هر دو بخش خصوصی و دولتی داشته باشد. تنها تفاوت پرداختی بیماران در بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی بایستی مربوط به هزینه های رفاهی و استهلاک باشد که در قالب هزینه هتلینگ از بیماران دریافت می شود و ارتباطی به دریافتی پزشکان ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: با عمل به بند ششم ماده نُه سیاست های کلی سلامت و یکسان سازی دریافتی پزشکان در بخش خصوصی و دولتی می توان به اصلاح این فساد ریشه ای امید داشت تا شاهد حضور تمام وقت پزشکان بخش دولتی در این بخش باشیم که منجر به تحول واقعی نظام سلامت و افزایش بهره وری بیمارستان های دولتی و کاهش هزینه های کمرشکن بیماران برای استفاده از بخش خصوصی خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار